Sárközy: Az irány jó, a versenyképesség felé vezet

Alapvetően egyetért a kormánytöbbség kisebb és versenyképesebb állam és közszféra érdekében tett lépéseinek irányával Sárközy Tamás jogászprofesszor, egyetemi tanár, aki a Duna Televízió Közbeszéd című műsorában nyilatkozott az államigazgatás és a közszféra átszervezéséről hétfő este. Az állami szféra átalakítását fontosnak tartó szakember szerint számos cél nem új keletű, ám a kétharmados törvények miatt ezeket eddig nem lehetett megvalósítani. Most szerinte sokkal nagyobb lehetőség van a közszférát érintő javaslatok átültetésére.

MNO
2010. 08. 03. 9:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A versenyképes állam megteremtése felé tett lépésekként értékelte a kormányzat és a parlamenti többség kisebb közszféra érdekében hozott több döntését – például az önkormányzati képviselők létszámának csökkentését, a kevesebb minisztériumot – Sárközy Tamás jogászprofesszor, egyetemi tanár a Duna Televízió stúdiójában. „Az iránnyal alapvetően egyetértek, más kérdés, hogy a megvalósítás módján lehet vitatkozni. A megvalósítás módja néha túl durva, néha a jogi technikákat is lehet kifogásolni. Alapvetően azonban az irány helyes és a versenyképesség felé vezet” – szögezte le Sárközy Tamás.

Van előnye az integrált tárcáknak

A nyolc minisztérium láthatóan kevés, és két év múlva ebből a nyolcból tíz lesz – vélte a szakember. Némely tárca szerinte túl nagyra sikeredett, nem tudja átfogni a saját területét. Erre abból is lehet következtetni, hogy időről időre új kormányzati és miniszteri biztosok jelennek meg. Az egyik túlzott méretű tárcának éppen a Nemzeti Erőforrás Minisztériumát tartja, mondván: az egészségügy, a kultúra és az oktatás problémái nem vonhatók egy kalap alá. A másik a Nemzetgazdasági Minisztérium. „Helyes ugyan a pénzügynek és a gazdaságstratégiának az összefogása, de számos reálgazdasági terület valahol a fejlesztési és a gazdasági minisztérium között van” – érvelt Sárközy Tamás.

Az összefogás azonban azt is célozza, hogy az érdekellentétek „belül” jelentkezzenek. Példaként említette az iskolai napi testnevelésóra ügyét. Ezt képviselte egyazon tárcán belül a sportállamtitkár, a szociális államtitkár, a másik oldalon ott volt az „oktatási társaság”, amely ezt nem akarja és „lefújta”. Ez példa arra a professzor szerint, hogy a konfliktusok egy minisztériumon belül jelennek meg és nem mennek el kormányzati szintig – ez az integrált minisztériumok legnagyobb előnye.

A kisebb állam korábban is cél volt


2006-ban elindult egy átszervezési folyamat a közszférában: a minisztériumok létszámának, az országos hatáskörű szerveknek és a háttérintézmények létszámának csökkentése megkezdődött, ami az ÁSZ-vizsgálat szerint is hozott eredményeket, ám a folyamat a kiélezett politikai légkörben megállt, és egyfajta visszarendeződés indult meg – tekintett vissza Sárközy.

Bizonyos lépéseket a szakmából többen is javasoltak már, például hogy nagy, integrált minisztériumok működjenek a „reszliminisztériumok” helyett, avagy csökkenjen a dekoncentrált szervek száma, illetve a kormánynak egységes területi szervei legyenek, szűnjenek meg a felesleges PPP-konstrukciók és az álkiszervezések – hangzott az érvelés.

2006–2007-ben a kormányzati apparátusban húsz-harminc százalékkal csökkent a szervek száma, és mintegy húszezer fővel az itt foglalkoztatottak létszáma. Viszont nem lehetett hozzányúlni az államszervezet többi részéhez – például az önkormányzati vagy a parlamenti képviselők számához – éppen a kétharmados törvények miatt. Most sokkal nagyobb lehetőség van a közszférát érintő javaslatok megvalósítására – vélte a jogászprofesszor.

Elbocsátások a közszférában?


Hány embert érinthetnek az esetleges elbocsátások a közszférában? – hangzott a Közbeszéd kérdése. Sárközy Tamás szerint erre ma nem lehet biztosan válaszolni. Az viszont tudható, hogy a magyar gazdaság ekkora közszférát – másfélszeresét a cseh közszférának – nem tud eltartani.

A terület átszervezésének célja egyébként sem az elbocsátás – vélte a professzor. Sokkal inkább a bürokrácia leépítése és így a vállalkozások levegőhöz juttatása a cél. Továbbá a színvonal növelése, az, hogy a magyar állam magasabb szinten tudjon közszolgáltatásokat nyújtani, s így nemzetközi versenyképessége növekedjen.

(Duna TV)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.