Spanair-katasztrófa: vírusos volt a fedélzeti számítógép!

A spanyolországi lapok mind megemlékeztek a Madridból a Kanári-szigetekre induló 172 utasról, aki éppen két éve járt szerencsétlenül a madridi Barajas repülőterén. A hozzátartozók a mai napig nem tudják, mi okozta valójában a tragédiát, de fejlemények ismét vannak. A Público jó hírről számolt be: a portugál családok még soha ilyen sokat nem takarítottak meg a betéteikkel. A szintén portugál Jornal de Negócios és a Correio da Manhá úgy tudja, hogy a portugál jegybank hamarosan rádörrent a lakáshitelesek helyzetével csúnyán visszaélő pénzintézetekre.

2010. 08. 20. 15:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elpais.com, elmundo.es, Abc.es, Lavanguardia.es, Larazon.es stb. – Spanyolország

Két év telt el azóta, hogy a Spanair légitársaság Kanári-szigetekre induló JK5022-es járatának 154 utasa halálra égett a madridi Barajas repülőterének kifutópályáján. A halottak hozzátartozói és a 18 életben maradt túlélő továbbra is várják a hivatalos válaszokat a baleset okaira. Az áldozatok és túlélők újabb sérelmeket szenvednek el azon túl, hogy a hatóságok két éve késlekednek a vizsgálat érdemi befejezésével. A baloldali Telecinco tévécsatorna például bejelentette: sorozatot készített a balesetről, amely ellen felháborodottan tiltakoztak a hozzátartozók, illetve az egy részüket kezelő pszichológusok.

Az El País szolgáltatta az évforduló legfrissebb fejleményét: a baleset előtt trójai vírus fertőzte meg a fedélzeti számítógépet és a karbantartók csak ideiglenesen hárították el a hibát. Frissíteni kellett volna a programot, akkor a gép sem száll föl, és a baleset is elmaradt volna. A Spanair pedig egy napig nem vett tudomást gépparkjának súlyos műszaki hibájáról. A vizsgálat először ott akadt el, hogy hosszú ideig nem találtak olyan vizsgálóbírót, aki vállalta volna a baleset körülményeinek kivizsgálását. Most van vizsgálóbíró, és hamarosan a Boeing MD-82–es típusú kétmotoros gép szimulátorán próbálja rekonstruálni a történteket a jegyzőkönyvek és a felvételek alapján. A Boeing-gyár mindenesetre csendesen levonta a más járatokon fel- és leszálláskor egyre gyakrabban előforduló hibákat, és módosította a landolás és a fölszállás eddigi szabályzatát.

A vizsgálat azonban továbbra sem adott magyarázatot arra a rendellenességre, hogy a tragédia napján miért nem működött rendesen a riasztórendszer. A hozzátartozók két helyen is megemlékezést tartottak: a Barajas repülőtéren 154 szál fehér rózsát helyeznek el az áldozatok emlékművénél, a Kanári-szigetek Gran Canaria-szigetének Telde és Ingenio nevű településén.

Publico.clix.pt – Portugália

A független napilap gazdasági rovata az augusztusi statisztikai közlönyre hivatkozva érdekes tényt hozott nyilvánosságra csütörtökön. Amióta jegyzik a bankok lakossági betéteinek összegét, újabb rekordot állítottak be a portugál betétesek: május és június között újabb 1,154 milliárd euróval nőtt a családok betéti állománya és már 118 402 milliárd eurónál tart. 1998 októbere óta ez a legmagasabb összeg. Eközben az Ibériai-félsziget kisebbik országának külső adósságállománya 461 milliárd dollár volt tavaly őszi adatok alapján.

Jornaldenegocios.pt, Cmjornal.xl.pt – Portugália

A két portugál lapban is megjelent hír idézte a Tiltakozó Fogyasztóvédők (Deco Proteste) vezetőjét, aki reméli, hogy a portugál jegybank hamarosan rendre utasítja majd a bankokat. A közgazdász Joao Fernandes azért várja az utasítást, mert a bankok a hitelszerződések záradékában rendre jogsértő feltételeket kötöttek ki a hiteleikre rászoruló lakosoknak. A lap szintén pénteki híre: a jegybank várható utasítása miatt máris olyan módszeren dolgoznak a pénz- és hitelintézetek, amelyek révén a hitelfelvevők megkérdezése nélkül tudják módosítani a szerződéseket és a fizetési feltételeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.