Botrány botrány hátán: térdepelve imádkozó Hitlerrel hirdettek volna

Ismét botrány kíséri a dollárban legtöbbet érő olasz kortárs művész, Maurizio Cattalan alkotásait: nemtetszést váltottak ki a Milánóban szeptember 24-én nyíló kiállítását hirdető plakátok.

MNO
2010. 09. 16. 9:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Térdepelve imádkozó Hitlert ábrázolt az a több ezer plakát, amellyel Milánót akarta teleragasztani Cattalan az észak-olasz városban régóta tervezett, többször elhalasztott és most végre megnyíló kiállítása reklámozására.

„A művészi szabadság nem sértheti az emberek érzékenységét” – jelezte az önkormányzat városrendezésért felelős tanácsosa, Maurizio Cadeo. A kulturális bizottságot vezető Massimiliano Finazzer Flory azonban semmi rosszat nem látott a szerinte művészi plakátokban. „Az esztétikát nem szabad az etikával keverni” – hangoztatta Finazzer Flory.

A végső szót a milánói zsidó közösség mondta ki, miután Cattelan kiállításának bevétele a város központi pályaudvarán épülő Shoah-emlékmúzeumot hivatott finanszírozni. „A plakátok üzenete nem illik ehhez a célhoz” – fogalmazott a múzeum igazgatója, Roberto Jarach. Hitler tehát nem kerül Milánó falaira. Cattelan egyelőre nem kommentálta a döntést, talán azért sem, mivel eddig a kiállítással kapcsolatos összes kívánsága teljesült. A krisztusi feszület Inri feliratát viselő lótetemet ugyan nem állíthatta ki a milánói székesegyház közelében, kiállítását viszont az egykori királyi palota termei látják vendégül. Nem cenzúrázták azt a hatalmas, középső ujját magasba tartó kéz-szobrot sem, melyet a kiállítással egy időben Cattelan a milánói tőzsde épülete elé helyez – egyértelmű üzenetként.

Az ötvenéves, autodidakta Cattelan botrányos alkotásairól vált ismertté. A Padovában született, de New Yorkban élő művész 1990-ben hívta fel magára a figyelmet a Velencei Biennálén kiállított II. János Pál szobrával. A mű életnagyságban ábrázolta az egyházfőt, amint éppen egy meteorit csapódik rá.

A La Nona Ora (A kilencedik óra) című alkotást a Christie's aukciós ház 886 ezer dollárért árverezte el, ezzel az olasz kortárs művészek között Cattelan éri a legtöbbet. „Egy művész vagy szabadon fejezheti ki magát, vagy menjen el hivatalnoknak. Ha Milánó nem akart botrányt, miért hívta meg Cattelant?” – kérdezte Vittorio Sgarbi művészettörténész. Az idei Velencei Biennále olasz pavilonjának gondozójaként Sgarbi arra szólította fel Cattelant, hagyja ott Milánót, és állítsa ki műveit a velencei szemlén.

(bumm.sk)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.