Varga gyors eurót és kiszámítható adórendszert javasol

Erősíteni kell az adórendszer kiszámíthatóságát és a belső megtakarításokat – egyebek közt ezeket a következtetéseket vonta le a Varga Mihály vezette gazdasági tényfeltáró bizottság, amely a jelentését szerdán hozta nyilvánosságra. A dokumentum szerint az ország jelenlegi makrogazdasági helyzetében „határozottan meggyőzőbb érvek szólnak az euró mielőbbi bevezetése mellett, mint ellen”. A jelentés szerint 286 milliárd forintos a különbség az elfogadott költségvetés és a valós helyzet között, de a meghozott kormányzati intézkedések és az egyenlegjavító hatású hiánycsökkentő tételek következtében a 3,8 százalékos hiány az év végére tartható.• Hatvanhárom „csontváz” lapult a szekrényben

MNO
2010. 09. 08. 17:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Orbán Viktor megbízásából dolgozó, Varga Mihály miniszterelnökségi államtitkár vezette gazdasági tényfeltáró bizottság befejezte a munkáját, „feltérképezte és elemezte a 2010. évi költségvetés helyzetét”.

Az intézkedéseknek köszönhetően tartható a hiány


A szerdán nyilvánosságra hozott dokumentumhoz készített összefoglaló leszögezi: a kormányváltást követő érdemi intézkedéseknek köszönhetően a GDP 3,8 százalékának megfelelő szinten tartható az államháztartás idei hiánya.

A gazdasági tényfeltáró bizottság által feltárt, a költségvetésben feszültséget okozó tételek idén 1,6 százalékkal rontották a hiány mértékét, de a június óta bejelentett intézkedések, azaz a 29 pontos akcióterv, a GDP 1 százalékának megfelelő mértékben javítják a költségvetés egyenlegét. Emellett 0,6 százalékos pozíciójavulást eredményezett az államadósság kamatterhének csökkenése, a magán-nyugdíjpénztárakból átlépők miatt bekövetkezett bevételnövekedés és a tartalékok zárolása. Utóbbi tételek együtt plusz 162 milliárd forintot jelentenek. A 29 pontos akcióterv nélkül 5 százalékos lenne december végére a deficit – jegyzi meg a dokumentum.

286 milliárdos eltérés a költségvetésben


A bizottság szerint a tavaly elfogadott költségvetés 286 milliárd forinttal tér el a valós helyzettől; több előirányzatnál is jelentős eltérések adódtak a korábbi tervhez képest: a bevételi oldalon 212 milliárd forint az elmaradás, ennek jelentősebb tételei között van a társasági nyereségadó – 50 milliárd forint –, a személyi jövedelemadó – 40 milliárd forint-, és a jövedéki adó – 30 milliárd forint – felültervezése. De 35,5 milliárd forinttal maradtak el az állami vagyonnal kapcsolatos befizetések, 34,5 forintos mínuszt jelentett a családi pótlék megadóztatása, és 22 milliárd forintot az Egészségbiztosítási Alap fiktív bevétele.

Számos további tétel


A jelentés szerint a kiadási determinációk további 234 milliárd forint (a GDP 0,9 százalékának megfelelő) egyenlegromlást idéztek elő, ezek között van többek között a közlekedési vállalatok mintegy 80 milliárd forintos finanszírozási szükséglete és az Út a munkához program az eredetinél mintegy 60 milliárd forinttal több forrásigénye.

A jelentés szól arról is, hogy számos, a következő évek gazdálkodását kedvezőtlenül érintő, költségvetésen kívüli tétel létezik: a közlekedési társaságok konszolidációs igénye, az MFB vállalatainak adósságszolgálata, az egészségügyi ellátórendszer strukturális hiánya; ezek együttes kezelése a következő években a GDP 2,2-2,5 százalékának megfelelő, komoly kockázatot jelent.

Hiteles gazdaságpolitika kell


A jelentés elemzi a gazdasági helyzetet is, itt szól az elmúlt 8 év túlköltekező költségvetési politikájáról, arról, hogy emiatt erőteljes volt az állam kiszorító hatása, magas az államadósság szintje és a kamatteher nagysága; eltűntek a lakossági megtakarítások; gyenge és rossz szerkezetű a beruházási aktivitás; a kiszámíthatatlanul változó adókörnyezet, valamint a magas adóterhelés rontja a potenciális növekedés lehetőségét; ezek a munkajövedelmek torz szerkezetű elosztását okozzák és az adóelkerülésre ösztönöznek. A dokumentum szól a negatív társadalmi folyamatokról, így egyebek közt a demográfiai helyzetről, az egészségügyi állapotokról, a létminimum alatt élőkről.

A következtetések közt pedig azt írja: a költségvetési egyensúly nem áldozható fel a gazdasági növekedés oltárán, és nem érhető el tartós gazdasági növekedés fegyelmezett költségvetési politika nélkül; a tartós növekedést pedig kizárólag a hiteles gazdaságpolitika biztosítja.

Belső megtakarítások szerepét kell erősíteni


Közép- és hosszú távon tartósan alacsony deficitszint csak hathatós intézkedésekkel érhető el, „kimondottan gátolja a makrogazdasági stabilitást a kormány költségvetéssel kapcsolatos térbeni vagy időbeni játéka”.

A bizottság szerint erősíteni kell az adórendszer kiszámíthatóságát, az adónemek számának csökkentése „kizárólag abban az esetben képes hosszabb távon is pozitívan hatni, ha ezek a lépések konzisztensek, nem járulnak hozzá az államháztartási egyenleg romlásához, és figyelembe veszik a régiós, nemzetközi adópolitikai tendenciákat”.

Leszögezik: a külföldi források helyett a belső megtakarítások szerepét kell erősíteni; az ország makrogazdasági helyzetében határozottan meggyőző érvek szólnak az euró mielőbbi bevezetése mellett, mint ellen. Az euróközelség az országkockázati felárak csökkenésének irányába mutat; világos, félreérthetetlen üzenet a piaci szereplőknek: általa pedig tervezhető, kiszámítható időszak következik.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.