Eredményes szigor: tizedével kevesebb sérült az utakon

Tíz százalékkal kevesebb személyi sérüléses közúti közlekedési baleset történt az idei első három negyedévben, mint az előző év azonos időszakában – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtökön.

MNO
2010. 11. 18. 10:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hivatal adatai szerint 2010 első három negyedévében több mint 12 ezer személyi sérüléses közlekedési baleset történt, ezek 69 százaléka lakott területen belül. A balesetekben 535 ember halt meg, 78-cal kevesebb, mint egy évvel korábban. A halálos balesetek száma az idén 16 százalékkal, a súlyos sérüléssel járóké (4 ezer) 12 százalékkal alacsonyabb. Az ittasan okozott balesetek száma húsz százalékkal csökkent, a legnagyobb mértékben, több mint harmadával a motorkerékpárosok esetében. A kerékpárosoknál viszont a csökkenés mindössze 4 százalékos. Az ittasan okozott balesetek aránya a kerékpárosok (25 százalék) és a segédmotoros kerékpárt vezetők (27 százalék) között a legmagasabb.
Az adatokat régiós bontásban vizsgálva az előző év adataihoz viszonyítva a balesetek száma mindenütt csökkent, kivéve a Nyugat-Dunántúlt és a Dél-Alföldet, ahol az előző évivel azonos szinten maradt. A legkedvezőbb változás a Dél-Dunántúlon tapasztalható, ahol 21 százalékkal kevesebb baleset történt.

Az autópályákon 3 százalékkal kevesebb volt a baleset, mint egy éve, a sérültek száma viszont 6 százalékkal emelkedett. Az autópálya hosszához mért fajlagos mutatók szerint az M1-es sztrádán történt a legtöbb baleset, száz kilométerre 42 baleset jutott – olvasható a közleményben.

A balesetekben meghalt emberek fele vétlen áldozat volt. A meghalt személygépkocsi-vezetők ötven százaléka, az áldozatul esett, elöl ülő utasok 36 százaléka, a hátul ülő utasok 65 százaléka nem használta a biztonsági övet. A balesetek hatvan százalékát személygépkocsik, 12 százalékát kerékpárosok, 9 százalékát tehergépkocsik, 5 százalékát segédmotoros kerékpárok okozták, a többi jármű részesedése alig érte el a 6 százalékot. A gyalogosok és az utasok összesen 8 százalékos arányban voltak okozói a baleseteknek.

Az adatok szerint a vizsgált időszakban a kerékpárosok mindössze 2 százalékkal kevesebb balesetet okoztak, mint korábban, miközben a balesetek száma összességében tíz százalékkal esett vissza. Az autóbuszok által okozott balesetek száma 7 százalékkal nőtt. A KSH kitért arra, hogy a balesetek 93 százaléka járművezetők hibájából történt. A kategórián belül a balesetek legfőbb oka (27 százalék) az volt, hogy a vezetők nem megfelelően választották meg a sebességet, de az ilyen esetek száma 7 százalékkal alacsonyabb, mint egy éve. A balesetek száma 2000 és 2006 között emelkedett, azóta csökken – áll a közleményben.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.