A vasút nem vállalati ügy, hanem alapvető életfeltétel

Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a Fehérgyarmat–Zajta és a Kocsord alsó–Csenger vasútvonalalakon újraindulhat a vasúti közlekedés vasárnaptól; az első szatmári szerelvényt – jelképesen – szombaton indították útnak a magyar–román határ melletti Zajta község vasútállomásáról.• Ahol új iskolák, ipartelepek nyílnak, oda vasutat kell építeni + Videó

MNO
2010. 12. 11. 14:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendezvényen több mint száz helybéli és környékbeli vett részt, akik közül többen nemzeti színű zászlóval érkeztek. A szóló kocsiból álló vonatot egy „Isten hozott!” transzparens üdvözölte az állomásépület homlokzatán. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára az ünnepségen arról beszélt: az elmúlt években vasútvonalak tucatjainak bezárását kellett átélnie az országnak, az elmúlt hat hónapban viszont megfordult ez a folyamat. Hangsúlyozta: a hat újranyitott szakaszból kettő Szatmárban van, mutatva azt, hogy az országnak mennyire fontos a szatmári térség. Az államtitkár kifejtette: a vasút nem egy vállalati ügy, még akkor sem, ha sokan megpróbálták elhitetni az emberekkel az „amin nincs azonnal üzleti haszon, azt be kell zárni” elvet.

Fónagy János szerint a vasút alapvető életfeltétel, ami a vonalak mentén élő lakosságnak a biztonságot, a vasutasoknak pedig a megélhetést jelenti. Az államtitkár az ünnepségen egyben megköszönte a vasutasok segítségét, melyet a vonalak lehető leggyorsabb újranyitásában nyújtottak a kormányzatnak. A politikus a vasúti vonalak fejlesztéséről szólva elmondta: remény van arra, hogy ötvenegy, a trianoni döntéssel elvágott vasútvonalat – az Európai Unió keretein belül – számos helyen ismét egyesítsenek. A már meglévő döntések és megállapodások alapján nemcsak az Ipoly hídján keresztülvezető sínek kelhetnek életre, hanem a Zajtától a romániai Szatmárnémetiig tartó szakasz is megújulhat – tette hozzá Fónagy János.

Egyévnyi szüneteltetés után hat vasútvonalat adnak át újra a forgalomnak az országban december 12-én – emelte ki beszédében Mosóczi László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese, megbízott pályavasúti főigazgatója. Tájékoztatása szerint az államvasút minden biztonsági ellenőrzést elvégzett, mely ahhoz szükséges, hogy a vonalakon újra járhassanak a vonatok. Megtörténtek a szükséges pályafelügyeleti vizsgálatok és mérések, a szatmári pályafelújítás keretében pedig közel négyszáz vasbetonaljat cseréltek ki a vonalon, s nyolcvagonnyi zúzottkővel pótolták a hiányzó részeket. Hozzátette: az ország ezen a részén szeretik a vasutat, amit az utasforgalmi statisztikák is igazolnak; a nyíregyházi régióban az egyik legjobb a vasútvonalak kihasználtsága az országban.

Tilki Attila, a térség Fidesz–KDNP-s országgyűlési képviselője, a szatmári vonalak újranyitásának egyik kezdeményezője az MTI-nek elmondta: a zajtai vonal a kistérség gerincén megy végig, nyolc állomást érintve. A két újranyitott vonalszakasz közel 30 ezer ember számára könnyíti meg a közlekedést a térségben – tette hozzá Fehérgyarmat polgármestere. A Fehérgyarmat–Zajta közötti, 25 kilométer hosszú vasútvonalon december 12-től naponta nyolc vonatpár közlekedik, vasárnaponként pedig közvetlen járat indul Budapestre. A másik, 25 kilométer hosszú vasútvonalon napi hat vonatpár közlekedik majd Kocsord alsó és Csenger között.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.