Ukrajna
Tisza-DK koalícióra számít Kijev

Zurab Cereteli a sztálini terror tombolásának éveiben, 1934-ben született Tbilisziben nemesi családban. A helyi művészeti akadémia festő szakán végzett, majd 1964-ben tanult Franciaországban is, ahol találkozott Pablo Picassóval és Marc Chagall-lal is. Az 1960-as évek végétől egyre több megrendelést kapott, s hamar kiütközött vonzódása a monumentális művészetekhez. Sorra kapta az egyre fontosabb megbízatásokat, szobrai, kompozíciói mellett már ő irányította az 1980-as moszkvai olimpiára készült izmajlovói szállodakomplexum művészeti munkáit. A peresztrojka idején politikai szerepet is vállalt, néhány évig képviselő volt. Az elmúlt 18 évben neve összefonódott Jurij Luzskov polgármesterrel, s rengeteg köztéri alkotása látható Moszkvában. Számos kitüntetés mellett szolgálataiért 2003-ban Putyin orosz állampolgárságot adományozott neki. Az Orosz Művészeti Akadémia elnökeként korlátlan úr lett a képzőművészet világában. Ismertségét jelzi, hogy alkotásai a világ 18 országában láthatók, tevékenysége, művészete azonban erősen megosztja a közvéleményt.
Ha valaki jó éttermet keres Moszkva központjában, a Precsisztyenkán álló Dolgorukij-házban megtalálja. A 18. századi patinás épületbe belépve azonban gyorsan másodlagossá válik az ebéd. Zurab Cereteli galériája egyéb ínyencségeket is tartogat a betérő számára.
A „chagallos” beütésű képek közt eleve kellemesen elteázgat az ember, az igazi attrakció azonban a három óriási kiállítóterem és a monumentális szobrokkal teli zárt belső udvar. Rögtön a bejáratnál egész falat tölt be A világ teremtése címet viselő dombormű, a látogatót azonban azonnal a csarnok közepére hívja az első emberpárt megkísérő, természetesen monumentális alma. Mások mellett ez a két alkotás is jelzi, milyen központi szerepet tölt be Cereteli világában a hit, mennyire vonzódik a művész a vallásos, bibliai témákhoz. „A vallás minden embert egyesítő óriási érték, s szeretném, ha ennek mindannyian tudatára ébrednénk!” – hívja fel a figyelmet a hit erejére Cereteli több interjúban is.
Szintén bibliai témát dolgoz fel Cereteli másik ismert alkotása, az általa alapított Kortárs Művészet Múzeumában kiállított, gigantikus méretű installáció, a Jó és a Gonosz, míg a franciaországi Ploermel városában II. János Pálnak állított emléket a keresztény hit szilárdságát szimbolizáló, két hatalmas pillér közt kezét összekulcsolva álló pápát ábrázoló bronz szobrával. Egyáltalán nem meglepő ezek után az sem, hogy Cereteli vette kézbe a még Sztálin által lerombolt Megváltó Krisztus Székesegyház újjáépítésének művészeti irányítását.
Több termet töltenek be az orosz történelem és a művészetek nagy alakjait megformázó hatalmas szobrok. A művész előszeretettel nyúl Nagy Péter alakjához. A nagy modernizátort nemcsak az innen nem messze, a Moszkva folyó közepén magasodó, giccsesnek tartott hatalmas szobor ábrázolja. A teremben is találkozunk még néhányszor a cár szobraival. De itt vannak a dekabristák börtön előtt várakozó családtagjait, vagy a poltavai csatát ábrázoló történelmi kompozíciók mellett más imperátorok is. Rosztropovicstól Viszockijon át Sosztakovicsig felvillannak az orosz művészet dicső fejezetei is.
Nagyon „ceretelisek” a jelen nagyjait ábrázoló szobrok. Nemcsak méretüket, hanem a válogatás szempontjait tekintve is. A terem közepén megkerülhetetlenül ott feszít dzsúdófelszerelésében Vlagyimir Putyin, kicsit távolabb Alekszandr Szolzsenyicin vagy Jurij Ljubimov. Mindannyian karizmatikus, erős egyéniségek, amilyenekre az orosz lélek mindig is vágyott.
Önkéntelenül is felmerül a kérdés, hogyan lehet egy grúz ennyire mélyen orosz. A rossz nyelvek szerint van az a pénz, ezt azonban talán annak ellenére elvethetjük, hogy az ősi, hercegi felmenőket számon tartó, a művészetekkel szoros kapcsolatot ápoló grúz családban született, mára már kettős állampolgár Cereteli érezhetően vonzódik a hatalomhoz, láthatóan nem veti meg a fényűzést, az élet szépségeit.
Közelebb hoz talán a művész lelkének megértéséhez a nagyság, így természetesen a birodalmi nagyság iránti vonzódás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.