Jobban sújtotta a válság a női vállalkozásokat

A női tulajdonban lévő mikrovállalkozásokat a válság erősebben sújtotta, mint a férfiak által működtetteket, a női vállalkozók kevésbé tartják fontosnak a marketinget, illetve kevéssé ismerik a költséghatékony – például online marketing – eszközöket, derült ki a Budapest Bank kutatásából.

MNO
2010. 12. 04. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kutatást a Budapest Bank megbízásából a Tárki Társadalomkutatási Intézet Zrt. végezte 2010 októberében, 800 mikrovállalkozás (400 nő és 400 férfi vezette vállalkozás) megkérdezésével. A mikrovállalkozások közé a legfeljebb százmillió forint éves árbevétettel rendelkező, 1–9 főt foglalkoztató cégeket sorolták. A kutatás során vállalkozások kétharmada nyilatkozta azt, hogy úgy érzi, a stabilitás visszaszerzéséhez, illetve a fejlődéshez a vevőkörének szélesítésére lenne szüksége. Azt azonban egyelőre csak a vállalkozások fele ismerte fel, hogy ehhez elengedhetetlen az intenzív marketingtevékenység. A vállalkozások fele arról számolt be, hogy nem költ hirdetésekre, és honlapkészítésre sem áldoz pénzt, ehelyett leginkább meglévő ügyfeleik vagy saját maguk személyes ajánlása révén várják a vevőkörük bővülését.

A marketingre költő mikrovállalkozások körében az erre fordított átlagos összeg évi százezer forint, amely – szintén átlagosan – az éves árbevétel 1 százalékát teszi ki. A legnépszerűbb megjelenési felületeknek a helyi újság, a szórólap és az internet bizonyult. Kiderült az is, hogy bár sokan használják az internetet cégük promótálására, de az online lehetőségek széles skálájával csak néhánnyal élnek. A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a gazdasági válság a mikrovállalkozásokat is sújtotta, azonban a női tulajdonban lévők jobban megsínylették. Míg a férfiak vezette cégek 12 százaléka növekedett, a női vállalkozásoknak csupán a 6 százaléka. Ugyanakkor a női vállalkozások közel fele hanyatlik, míg a férfiakénál ez csak negyven százalék.

Valamennyien úgy vélik, hogy a stabilitás visszaszerzésének – a növekedésnek – egyik módja lenne, ha nagyobb földrajzi területen értékesítenének. Ez különösen a női vállalkozásokra érvényes, amelyek 52 százaléka csak saját településén kínálja termékét, szolgáltatását. A férfiak esetében ez csak negyven százalék, a nőknél nagyobb arányban jellemzi tevékenységet a megyei, országos szintű értékesítés. A felmérés azt is kimutatta, hogy a férfiak fontosabbnak tartják a marketingkiadást: 52 százalékuk fordít erre pénzt, míg a vállalkozó nők csak 42 százalékban élnek ezzel az eszközzel.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.