Bár várhatóan jövőre is több lesz a nyereség a vártnál, az ideitől jócskán el fog maradni az üzemanyagok drágulása, valamint az utazási kedvet visszavető kormányzati takarékossági intézkedések miatt. A szövetség szerint gyökeres átalakulás megy végbe a világ légipiacán, a tőkepiaci értéket tekintve már az ázsiaiak az elsők.
Az idei növekedéshez elsősorban az észak-amerikai és a feltörekvő országokban működő légitársaságok járultak hozzá. Ez az IATA szakértőinek magyarázata szerint egyebek mellett azzal hozható összefüggésbe, hogy a szélsebesen növekvő forgalom miatt mára Ázsiában és Latin-Amerikában vannak a világ legnagyobb légitársaságai Amerika vagy Európa helyett.
Az Air China piaci tőkeértéke húszmilliárd dollár, a Singapore Airlinesé 14 milliárd, a hongkongi Cathay Pacificé 12 milliárd, a China Southerné és a latin-amerikai LATAM-é egyenként 11 milliárd dollár, s csak ezután következik az amerikai Delta és a német Lufthansa tíz-tíz milliárddal. Az IATA szerint a jövő év mindenki számára kihívásokkal teli lesz, a légitársaságok nyeresége akár negyven százalékkal is visszaeshet – a gazdasági növekedés lassulása, az utazási kedv lanyhulása, a megszorítások, a növekvő adóterhek miatt –, és nagyjából kilencmilliárd dollárt érhet el.
(MTI)
Jó hír: megszűnhetnek a dugók az M7-esen
