Nem érhetnek hozzá a gyönyörű modellek lökhárítóihoz + Képek

Egy 1958-as Buick Limitedet és a Cadillac Limousine-t egy szűk farmert viselő fiatal stoppos lány próbál leinteni. A Chrysler 300C sofőrjét eközben igazoltatja a helyi seriff, aki egy ’55-ös Impriallal érkezett a helyszínre. Ez kivételesen nem egy amerikai filmben, hanem a Közlekedési Múzeum ötödik alkalommal megrendezett Modellmánia 2010-es kiállításán látható. A több száz autó-, vasút-, motormodell és dioráma január 16-ig tekinthető meg.

Radócz Ákos
2010. 12. 07. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fotók: Radócz Ákos


A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum egy amerikai gyűjtőtől is kapott műtárgyakat, amelyeket külön vitrinben állítottak ki. Az üvegkalickában éles kontraszt érzékelhető Henry Ford 1896-os első autómobilja és az előtte elhelyezkedő Mars-járó Spirit Rover között.

A kiállításon húsz gyűjtő, magányszemély és klub mutatja be kollekcióját. A tárlaton helyet kaptak a Ferrari 1950 és 2010 közötti Formula–1-es versenyautóinak makettjei, az Auto Union legendás versenygépeinek kicsinyített másai. A harmincas években az Auto Union versenyautói a Mercedes-Benz ezüstnyilaival karöltve taroltak a világ bármely pontján. Versenyautói – a Type A, B, C és D jelű autók 1934 és 1939 között 22 nagydíjon és 13 hegyi futamon diadalmaskodtak, valamint 38 sebességi világrekordot állítottak fel. A második világháború után az Auto Union AG szászországi létesítményeit állomosították és a szovjet megszálló csapatok leszerelték. A termelést nyugaton az Auto Union GmbH, keleten az IFA autógyár keretében szervezték újjá.

Lada, Skoda, Wartburg, Barkas, Dacia, Tatra, Gaz – a Modellmánia 2010-en a keleti blokk járművei is kiállításra kerültek a magyar rendőrség, tűzoltóság és a posta által használt járműveivel együtt. Megtekinthető a Csonka-féle postai csomagszállító és a hófehér Csepel 130-as mentőautó is. Az 1980-as évek elfeledett Matchbox-kollekciója csupa különlegességgel tárul a látogatók elé.

A tárlaton Wuman-modellek is helyet kaptak, amelyeket tizenöt éve hiánypótló szándékkal hoztak létre. A cég hazánkban közlekedő buszokat, villamosokat, HÉV-eket, metrókat gyárt miniatürizált formában. Termékpalettájuk 122 év közlekedését foglalja magába, az 1887-es „Haraszti” BHÉV gőzmozdonnyal kezdődik és egészen az Alstom 2009-es budapesti metrószerelvényéig tart.

A Modellmánia 2010-en Mercedes-klasszikusok is megtalálhatók a Brabus tuningolt autócsodáival együtt. A világ leghíresebb autóipari emblémáját viselő 1936-os 540K is előkelő helyet kapott az üvegcellában, amely 120 literes tankjával már 70 évvel ezelőtt az előkelő 193 km/órás sebességre volt képes.

Külön érdekességei a kiállításnak azon makettek, amelyek az első – 2011-ben 125 éves – benzinmotoros autó több méretarányban kicsinyített másait mutatják meg. Szintén megdöbbentő részletességgel kidolgozott, 1953 és 1988 közötti Corvette-modelleket tekinthetnek meg a látogatók, amelyek valódi bőr kárpittal, faberakásokkal, kábelezett motorterekkel és nyitható ajtókkal rendelkeznek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.