A Decade of Action for Road Safety 2011–2020 azaz – a Cselekvések évtizede a közlekedésbiztonságért 2011–2020 – kezdeményezést az ENSZ-közgyűlés szavazta meg, majd foglalta határozatba több mint kilencven ország, köztük Magyarország támogatásával. A tízéves program a közlekedésbiztonság problémakörére világít rá, és a balesetmegelőzés módszereinek további tudatosítását célozza. A résztvevők szerint globális, összefogott erőfeszítések szükségesek ahhoz, hogy világszinten megállítható, majd csökkenthető legyen a közúti balesetek jelenleg növekvő száma.
Pusztai Zsófia, a WHO nemzeti irodavezetője azt hangsúlyozta: az egészségügyi ellátás fejlődésének köszönhetően a világon a 15–29 éves korosztály körében az első számú halálozási ok már nem egy vírusos vagy halálos betegség, hanem a megelőzhető és elkerülhető halálos közlekedési baleset. Kiemelte: az előrejelzések szerint 2020-ra a forgalomban lévő járművek száma megduplázódik a világon. A növekedés nagy része a fejlődő piacokon következik be. Ezt bizonyítja, hogy 2010 volt az első olyan év, amikor a fejlődő országokban az eladott személygépjárművek és kisteherautók száma meghaladta a fejlett gazdasággal rendelkező országokban értékesítettekét – mondta.
Az előrejelzés szerint 2020-ra a közlekedési balesetek évente 1,9 millió életet követelnek majd, jelentősen túllépve a jelenlegi, 1,3 milliós éves halálozási számot. A közlekedési baleseti áldozatok fele gyalogos, kerékpáros és motoros, azaz védtelen közlekedő. A halálos balesetek kilencven százaléka az elmaradott és a fejlődő országokban következik be.
Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője elmondta: annak ellenére, hogy világviszonylatban nagyon jónak, európai szinten pedig az erős „középmezőnyben” levőnek tekinthető a magyar baleseti statisztika, van még hova fejlődni a közlekedésbiztonság területén. A programot, amelyet – a szervezők megfogalmazása szerint – „a világon végiggördülő médiakampány” segít, május 11-én jelentik be világszerte.
(MTI)
Bayer Zsolt: Erről van szó!