Az EB a témáról Brüsszelben kiadott közleményben emlékeztetett: a unióban becslések szerint évente több mint 650 ezren halnak meg a dohányzás következtében, és minden harmadik ember dohányzik, miközben a dohányzás az elkerülhető betegségek legfőbb kiváltó oka.
A most indult hároméves kampány – évi mintegy 15 millió eurós költségvetéssel – a dohányzásról való leszokás pozitív hatásaira összpontosít, és reklámok, közösségi médiumok, rendezvények, valamint hasznos eszközök koordinált kombinációjával szeretné megszólítani a dohányosokat és támogatni őket a leszokásban. A kampány célcsoportját a 25–34 év közötti korosztály jelenti. Ebben a korcsoportban az uniós országok lakói közül csaknem 28 millióan dohányoznak.
John Dalli, a brüsszeli bizottság egészségügyi felelőse a kampányt elindítva hangoztatta: a fiatalok azért kezdenek el dohányozni, mert elhitetik velük, hogy az „menő” dolog, és azért folytatják, mert a dohányzás függőséget okoz.
Az EU első dohányzásellenes jogszabályait az 1980-as években vezették be. Azóta az uniós jogszabályok és politika tovább fejlődött a termékszabályozás, a reklámok, a passzív dohányzás elleni védelem, valamint a dohányzásmegelőzés, tájékoztató kampányok és a leszokás támogatása terén – emlékeztetett közleményében a bizottság.
A dohányzás az emberi tragédiákon túl egészségügyi és társadalmi-gazdasági problémát is jelent, mivel nagy terhet ró a népegészségügyi rendszerekre, és Európát értékes, a versenyképesség javításához szükséges munkaerőtől fosztja meg – hangoztatta Dalli.
A bizottság adatai szerint az EU 27 tagállamában mintegy 13 millió ember szenved a dohányzással kapcsolatba hozható hat fő betegségtípus (hörghurut, krónikus légúti megbetegedések, szív- és érrendszeri betegségek, asztma, tüdőrák, egyéb rákos megbetegedések) valamelyikétől.
A dohányzás elleni fellépés központi pillérét jelentik a dohánytermékekről és a dohánytermékek hirdetéséről szóló uniós jogszabályok. Egy tíz éve hatályban lévő jogszabály minden az EU területén belül értékesített dohánytermék esetében két szöveges figyelmeztetés feltüntetését írja elő: az első szerint „a dohányzás súlyosan károsíthatja Ön és környezete egészségét”, a második pedig magában foglalja „a dohányzás halálos tüdőrákot okoz” szöveget. A jogszabály maximális határértéket határozott meg a cigaretták kátrány-, nikotin- és szén-monoxid-tartalmára vonatkozóan.
A reklámozásról szóló irányelv 2003-tól betiltotta a dohánytermékek határokon átnyúló reklámozását a nyomtatott sajtóban, rádióban és online szolgáltatásokban, valamint a határokon átnyúló események szponzorálását is.
A dohányfüstmentes környezetről szóló uniós ajánlás arra kérte fel a tagállamokat, hogy léptessenek érvénybe olyan jogszabályokat, amelyek védik lakóikat a zárt nyilvános helyeken, munkahelyeken és tömegközlekedési eszközökön a dohányfüsttől. Jelenleg 15 tagállam rendelkezik ilyen jogszabállyal. Közülük Írország, Nagy-Britannia, Görögország és Magyarország teljes dohányzási tilalmat vezetett be a zárt légterű nyilvános helyekre és a munkahelyekre. Olaszországban, Máltán, Svédországban, Lettországban, Finnországban, Szlovéniában, Franciaországban, Cipruson és Lengyelországban olyan dohányzásellenes törvények vannak hatályban, amelyek engedélyezik külön dohányzóhelyiségek kijelölését.
A bizottság jó példaként említette, hogy Magyarország az idén átfogó dohányzásellenes jogszabályt fogadott el, amelynek értelmében a dohányzást 2012 januárjától minden zárt nyilvános helyen és munkahelyen betiltják, a vendéglátóegységeket és tömegközlekedést is beleértve. Egyes kültéri helyszínek, például buszmegállók és játszóterek öt méteres körzetében sem lehet dohányozni.
(MTI)
A leszokott dohányosok megállíthatatlanok
A leszokott dohányosok megállíthatatlanok szlogennel indított kampányt az Európai Unióban az Európai Bizottság (EB) csütörtökön.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en