A többség nem ért egyet a vasárnapi zárva tartás ötletével

A vasárnap is vásárlók csaknem hatvan százaléka – mintegy 650–850 ezer ember – nem ért egyet azzal, hogy a boltok zárva tartsanak a hét utolsó napján – derül ki a TNS Hoffmann piackutató és tanácsadó cég reprezentatív felméréséből, amelyet szerdán juttatott el az MTI-nek.

MNO
2011. 06. 01. 13:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harrach Péter két KDNP-s párttársával még tavaly decemberben nyújtotta be a parlamentnek „A munkavállalók szabad vasárnapjának biztosításához szükséges egyes törvények módosításáról” szóló törvényjavaslatot, amelynek célja, hogy a vasárnap ismét valódi általános pihenőnap legyen, és csak azok dolgozzanak e napon, akiknek a munkájára ténylegesen alapvető társadalmi szükséglet van. A javaslat benyújtása óta számos vita övezte a kérdést, Orbán Viktor miniszterelnök kedden azt mondta: „Amint meg lehet majd élni heti ötnapnyi munkából, akkor én is azok közé tartozom majd, akik támogatni fogják a vasárnapi zárva tartást. Addig azonban, úgy érzem, erre nincsen lehetőségünk.”

A TNS Hoffmann kutatási eredményeiből kiderül: a magyarok 48 százaléka, 1,9 millió család vásárol vasárnap, és alkalmanként átlagosan 12 500-15 000 forintot költ ezen alkalmakkor. Budapesten és a megyeszékhelyeken a megkérdezettek fele, míg a vidéki városokban és a falvakban élők negyven százaléka látogatja az üzleteket vasárnap. Az életkor szerinti megoszlást vizsgálva kiderül: a legnagyobb arányban (65 százalékban) a 18–35 év közötti korosztály jár vásárolni vasárnap is, de a 36–55 év közöttiek 54 százaléka szintén jár az üzletekbe a hét utolsó napján. A vásárlói szokásokra vonatkozóan az is elmondható, hogy általában a család több tagja együtt jár a boltokba, s a vasárnapi vásárlók 45 százaléka több mint egy órát tölt az üzletekben.

„Az eredményekből az látszik, hogy a vasárnapi vásárlás stabil és meghatározó eleme a magyar fogyasztói magatartásnak” – idézi a közlemény Jüttner Ádámot, a TNS Hoffmann stratégiai tervezési igazgatóját. Az is kiderült a felmérésből, hogy a vásárlással töltött idő, valamint a vásárlásban részt vevő családtagok száma és az elköltött összeg között határozott korreláció mutatkozik: ha többen együtt mennek vásárolni, az elköltött összeg csaknem duplázódik. Ha az üzletek vasárnap zárva tartanának, a vasárnap is vásárlók zöme szombaton és hétköznap menne az üzletekbe. Ekkor azonban vélhetőleg mind a rendelkezésre álló idő, mind a vásárlásban részt vevő családtagok száma kevesebb lenne. A kutatás eredményeiből az valószínűsíthető, hogy az említett hatások miatt a kiskereskedelmi láncok jelentős bevételtől esnének el – olvasható a közleményben.

A vasárnap egyedül vásárlók 53 százaléka, a többedmagukkal vásárlóknak 61 százaléka, közülük pedig a gyermekeikkel együtt vásárlóknak pedig 67 százaléka nem ért egyet a boltok vasárnapi zárva tartásáról szóló törvényjavaslattal – derül ki a felmérésből. A családjukkal vásárlók közül a boltok vasárnapi zárva tartását leginkább az 55 év felettiek ellenzik, míg a javaslattal kapcsolatban leginkább a középkorúak megértők (a 36–55 éves generáció körében 31 százalék a javaslattal egyetértők aránya).

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.