Jön a „vadkapitalizmus”?

Múlt héten megjelent a Magyar Közlönyben az új vadhúsrendelet, amely jelentős változást hozhat a kereskedelemben. A jogszabály szerint a jövőben a vadásztársaságok az elejtett vad jelentős részét közvetlenül is értékesíthetik majd. A Vidékfejlesztési Minisztérium ettől az árak kedvező alakulását, az egészséges húsételek iránti kereslet növekedését várja. A rendelet mérlegét kérésünkre a tárca mellett vadászok, vadhúsfeldolgozók, étterem-tulajdonosok és kereskedők vonták meg.

Nagy Áron
2011. 06. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajai László főosztályvezető (Vidékfejlesztési Minisztérium):
Hazánk vadban gazdag, mégis a legtöbbek számára a vadhús drága portéka, amelyet ritkán engedhetnek meg maguknak. Az új rendelettel egyebek mellett ezen szeretnénk változtatni. Azáltal, hogy a vadgazdálkodók számára lehetővé válik a hús közvetlen értékesítése magánszemélyek számára éppúgy, mint otthonoknak, éttermeknek, henteseknek vagy közétkeztetőknek, javulhatnak a táplálkozási lehetőségek, s kedvezően alakulhatnak az árak is a fogyasztók számára. Bízunk benne, hogy az egészséges ételalapanyagok így könnyebben elérhetővé válnak. A rendelet a közfogyasztásra szánt vadhús esetében megköveteli az állatorvosi vizsgálatot, a vadásznak pedig, ha saját részét viszi haza, elégséges a vadászok közül kiképzett vadhúsvizsgálónak bemutatnia az állatot. A vadászterület a rendelet szerint az első száz elejtett nagyvadból, illetve ötezer apróvadból az összeset, minden további százból, illetve ötezerből pedig negyven százalékot adhat el közvetlenül, a többit a nagy feldolgozóknak értékesítik.

Karóczkay Zsolt gazdasági vezető (Vadex Zrt.):
Napjainkban a magyar vadhús legnagyobb része a külföldi piacokon jelenik meg, olyan országokban, ahol fogyasztásának tradíciója van. Itthon egyelőre kicsi a kereslet, s inkább csak pörköltöt készít belőle a vásárló. Az új vadhúsrendelet a nagyüzemek árszabására kevéssé lesz hatással, mint mondjuk a vadásztársasággal szomszédos hentesére, aki a jogszabály hatályba lépése után majd közvetlenül juthat hozzá a portékájához. Ettől azonban még nem fognak az emberek tömegesen átszokni a disznóról a vaddisznóra, hiszen az árrés a tenyésztett és vadállatok között, ha kisebb mértékben ugyan, de eddig is szűkült. A fogyasztási szokások megváltoztatásához tehát megfelelő kampányok szintén szükségeltetnek. Érdemes még megjegyezni, hogy a jelenlegi szabályozás szerint, habár nem lehetne, sok vadgazda mégis eladja az elejtett vadat jól fizető külföldi cégek közvetítő kereskedőinek. Az új rendelet erre a problémára, vagyis arra, hogy egyesek gyarmatként kezelnek bennünket, nem kínál erélyes megoldást. A jogszabály mérlege mindezek ellenére öszszességében inkább pozitív.

Szabados Ferenc vadászmester (Szilvásdombi Vadásztársaság):
Eddig főként a tagdíjakból és a vadásztatásból igyekeztek fenntartani magukat a vadásztársaságok. A vadhúsfelvásárlók nyomott árai miatt az eladásból csak azok számíthattak jelentősebb bevételre, akik nagyvadas területeket tudhatnak magukénak. Az ország jelentős része azonban nem ilyen. A rendeletváltozás is elsősorban nekik kedvez most, mivel a rossz idő és az árvizek sok helyütt komoly károkat okoztak a nyúl- és fácánállományban – ezek vadászatát több területen teljesen leállították, vagy erősen korlátozták. Az biztos, hogy a helyben értékesítés lehetőségének megnyíltával a társaságok kiszolgáltatottsága csökken, a visszaforgatható bevételük pedig nőhet. A „szabadpiacnak” amúgy árfelhajtó ereje lehet, s ez is jó a vadgazdaságoknak. Összességében tehát pozitív a mérleg, s kíváncsian várjuk, mit mutat majd a gyakorlat.

Fodor Attila kommunikációs vezető (CBA):
Jelenleg többségében csak mélyfagyasztott termékek vannak a piacon, ráadásul évszakonként váltakozik a rendelkezésre álló áru mennyisége, ami egyébként szinte sosem éri el azt a szintet, amire sikeres üzletpolitikát lehet alapozni. Ha a rendelet megengedi, hogy közvetlenül a vadgazdaságoktól vásároljunk, azzal egyfelől csökkenhetnek a fogyasztói árak, hiszen egy termék annál drágább, minél több kézen megy keresztül, másfelől nőhetnek a beszerzési lehetőségeink, ezáltal kiegyensúlyozottabb lehet az ellátás. A fogyasztói szokásokon azonban a jó ár és a széles kínálat önmagában nem változtathat számottevően – ahhoz orientálni is kell a vásárlókat. Erre már létezik bevált recept, hiszen néhány éve például még alacsony volt a kereslet a halakra, mára pedig egyértelműen egyre kedveltebb termékké vált. A vadhús ráadásul egészséges, ez sokak számára hívó szó lehet.

Román Péter elnök (Junior Vendéglátó Zrt.):
Ha az éttermekről, boltokról beszélünk, esetükben bizonyosan pozitív változásokat hoz majd a jogszabály, a közétkeztetők életében azonban aligha számíthatunk áttörésre. A szándék, hogy az egészséges ételek – és ebbe a vadhúskészítmények egyértelműen beletartoznak – kerüljenek az asztalra, feltétlenül támogatandó. Sokan azonban még mindig fenntartással viseltetnek a vadhús iránt, egyszerűen azért, mert nem ismerik. A közétkeztetők problémája egyébként elsősorban nem ez, hanem a volumenkorlát. Egy 5000 konyhás vállalkozást nincs olyan vadgazdaság, amelyik ki tudna szolgálni. Nem esik, nem eshet elég vad hetente, azt pedig végképp nem lehetne garantálni, hogy kizárólag lapockát „lőnek”. A rendelet ettől függetlenül nem rossz, a kisfogyasztók jól járhatnak, komolyabb áresés egyelőre álomszerűnek tűnik.

Schieszl Konrád budakalászi étterem-tulajdonos:
Az éttermekbe betérő vendégeknek egyáltalán nem mindegy, hogy mit esznek. Noha ebédet mirelit húsból is lehet készíteni, az össze sem hasonlítható azzal az élménnyel, amit a friss vadétel nyújt. A vendégeink megérzik a különbséget, és díjazzák a minőséget. Fontos tehát, hogy az elejtett állat némi érlelés után hamar asztalra kerüljön. Az új vadhúsrendelet hatályba lépésével azok az éttermek, amelyek meglelik partnerüket a vadgazdálkodók között, többet és jobbat nyújthatnak a vendégeiknek. A minőségre pedig nem lehet ráfizetni: vad még sosem maradt a nyakunkon. Hogy ennek pontosan mi az oka, azt nehéz lenne megmondani. Talán az, hogy a vad még mindig kuriózumnak számít. Erre a kérdésre igazából az idő és a fogyasztói szokások változásának nyomon követése adhatja meg a választ.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.