Magyarország lehet a kínai cégek európai logisztikai bázisa

Kína elköteleződése magyar szuverén adósság vásárlására forint- és devizakötvényekre egyaránt kiterjedhet, és ezek a vásárlások piaci feltételek mellett jönnek létre – jelentette ki a Reuters hírügynökségek nyilatkozva Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter.

MNO
2011. 06. 29. 17:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint elmondta: azt követően, hogy a múlt héten politikai döntés született a kínai részvételről a magyar adósságfinanszírozásban, a két kormány most tárgyalóasztalhoz fog ülni a pontos menetrend és más technikai részletek kidolgozására. Fellegi Tamás hangsúlyozta, hogy a kormánykötvények vásárlásánál minden kapu nyitva van. Amire mindét félnek figyelnie kell, az az, hogy Magyarország a piacról finanszírozza adósságait, ezért a kínai részvétel is piaci feltételek alapján, piaci eszközökkel kell, hogy történjen. A miniszter szerint a kínai részvétel Magyarországnak középtávon nagyobb biztonságot ad az adósságfinanszírozásban, ugyanakkor nem kívánta pontosítani a szóba jöhető összegeket.

Mint mondta, a felek haladéktalanul tárgyalásokat kezdenek arról, hogy ez az adósságfinanszírozás mit jelenthet a következő években, és milyen menetrend szerint alakul, valamint arról is, hogy milyen kínai bankok vehetnek benne részt és hogyan. Mint Fellegi Tamás elmondta, a szélesebb finanszírozási megállapodás Kínával tartalmazhatja egy közös fejlesztési alap felállítását, amelyet a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) és egy kínai bank hozna létre Magyarországon kínai projektek, illetve Kínában magyar projektek finanszírozására.

A pénzügyi együttműködés mellett Magyarország törekszik arra is, hogy a Nyugat-Európába exportáló kínai cégek logisztikai bázisa legyen, és ez – mint a miniszter nyilatkozatában hangsúlyozta – egy vagy több logisztikai és áruszállítási központ létesítését jelenti Magyarország különböző részein. Úgy vélte, hogy a Bank of China, amelynek egyetlen közép- és kelet-európai irodája Magyarországon található, aktívan részt vehet a megnövekedett kínai befektetések pénzügyi infrastruktúrájának megteremtésében.

Fellegi Tamás a Reutersnek azt is elmondta, hogy tárgyalások folynak kínai befektetőkkel egy, a Liszt Ferenc repülőteret a budapesti városközponttal összekötő vasútvonal kiépítéséről, valamint kínai cégek részvételéről magyarországi vasútállomások korszerűsítésében.

Magyarország és Kína tizenkét megállapodást kötött egymással, konkrét programokról, befektetési alapokról és pénzügyi keretekről Ven Csia-pao (Wen Jiabao) kínai kormányfő kétnapos hivatalos budapesti látogatásának második napján, szombaton. Ven Csia-pao akkor azt mondta: Kína hajlandó „bizonyos összegű” magyar államkötvényt vásárolni, a kínai állami fejlesztési bank pedig egymilliárd eurós különhitelt fog biztosítani a magyar félnek a kölcsönös befektetések előmozdítására. Mint mondta, kitűzték azt a célt is, hogy a kínai–magyar kereskedelmi forgalom mértékét 2015-ig a jelenleginek több mint kétszeresére, húszmilliárd dollárra növelik.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.