A brit közszolgálati médiatársaság és a kormány között tavaly ősszel létrejött megállapodás értelmében a következő hat évben nem változik a jelenleg 145,50 fontos (42 ezer forintos) éves előfizetési díj, ez azonban az előzetes becslések szerint az előfizetési díjból származó bevételek reálértékének 16 százalékos csökkenését jelenti az időszak végéig.
A The Sunday Times című vezető vasárnapi lap értesülése szerint a BBC vezetése ősszel 20 százalékos költségleépítési tervezetet terjeszt az irányító testület – a BBC Trust – elé, és a takarékossági program részeként a következő öt évben háromezer fővel 17 ezerre apadna a BBC alkalmazotti gárdájának létszáma. A BBC hazai sugárzású televízió- és rádióműsoraiban, valamint a Nagy-Britanniában elérhető internetes oldalakon soha nincs reklám, a társaság az évi előfizetési díjból, valamint világszerte rendkívül népszerű dráma- és dokumentum-programjainak értékesítéséből tartja fenn magát. Az éves előfizetési díjat a törvényi meghatározás szerint minden olyan brit háztartásnak fizetnie kell, amelyben bármely eszközzel – televízión, számítógépen, sőt mobiltelefonon – nézhetők és rögzíthetők a televíziós adások.
A jelenlegi konzervatív-liberális brit kormánykoalíció részéről már több komoly bírálat is elhangzott a közszolgálati médiatársaság gazdálkodásával kapcsolatban. Jeremy Hunt konzervatív párti kulturális miniszter, akinek illetékességi körébe tartoznak a médiaügyek is, már nem sokkal a koalíció tavalyi választási győzelme után, egy lapinterjúban úgy vélekedett: az előfizetési díjakból élő BBC-nél „rendkívüli mértékű és felháborító pazarlás” folyik. „Folyamatosan érkeznek a hírek arról”, hogy a cég „nem megfelelő módon hasznosítja” az előfizetési díjakból befolyó összeget – állította Hunt.
Egy későbbi nyilatkozatában kijelentette: ha a műsorszolgáltatói piacon „jelen van 3,5 milliárd fontnyi előfizetési díj”, akkor a többi – jórészt reklámokból élő kereskedelmi – médiacéget „nyilvánvalóan aggasztja”, hogy a BBC mire költi ezt a pénzt.
Erre egyébként már független elemzők is felhívták a figyelmet. A Policy Exchange nevű közéleti elemző csoport egy korábbi helyzetértékelésében felrótta a BBC-nek, hogy az „megszállottan hajszolja” a minél nagyobb nézettségi mutatókat, a kereskedelmi riválisokkal versengve. A Policy Exchange jelentése kiemelte, hogy a BBC például hatalmas összegeket fizet a Forma-1-es autóversenyek közvetítési jogáért, jóllehet ezek közvetítését a kereskedelmi adók is meg tudnák oldani, ha a BBC nem pályázna erre a sporteseményre.
Brit konzervatív körökben régóta bírálatok tárgya a sokak által „baloldali szimpátiával” vádolt BBC tevékenysége is; állítólag olyan vélemény is felmerült, hogy a 89 éves közszolgálati intézményre nincs is szükség. Tavalyi brit lapértesülések szerint Daniel Hannan, a Konzervatív Párt európai parlamenti képviselője és jobbszárnyának befolyásos tagja arról győzködte David Cameron miniszterelnököt, hogy a BBC-t fel kell számolni. A toryk szóvivője annak idején mindazonáltal közölte, hogy ezek Hannan „saját nézetei, és nem tükrözik a párt véleményét”.
(MTI)
Szijjártó Péter: Magyarország elutasítja, hogy az EU katonai tanácsadókat küldjön Ukrajnába