A 36 éves Sébastien Roubinet 2007 óta „flörtöl” az északi sarkvidékkel, amikor ő volt az első hajós, aki az általa tervezett, Babouche nevű katamaránon először tette meg vitorlával az utat az Északnyugati Átjárón át a Csendes- és az Atlanti-óceán között. A 37 éves Rodolphe André társaságában ismét útnak indult július 14-én az észak-alaszkai Pointe Barrow-ból az Északi-sark felé. Mostani hajóját, a hibrid Ti Babouche-t szintén ő tervezte. A 5 méter hosszú katamarán sítalpas légpárnákkal, egy árboccal és két vitorlával van felszerelve.
Az alaszkai partok és Spitzbergák (norvég nevén a Svalbard-szigetek) legnagyobb szigete közötti távolság mintegy 3000 kilométer, amelyet a két kalandos utazó két hónap alatt szeretne megtenni. „Ez technológiai és sportkihívás is egyben” – mondta Roubinet egy műholdas telefonon adott interjúban. „Július-augusztusban a zajlik a jég, víz és jég váltja egymást a jégtakarón. Ultrakönnyű járművünk egyaránt képes hajózni és a jégen siklani, szélerővel közlekedni és vontatható is.”
A két férfi minden este megáll, hogy tábort üssön. Ilyenkor gyakran meglátogatják őket a jegesmedvék is. „Tucatnyi jegesmedvével találkoztunk az indulásunk óta. Voltak izgalmas percek is. Tegnap egy nőstény állt meg a kicsinyeivel egy méterre a táborunktól. Petárdákkal tudtuk rábírni őket a távozásra” – mondta el Sébastien Roubinet.
A kalandos sarkutazás egyben tudományos expedíció is: elektromágneses szondával állandóan mérik a nyári jégtakaró vastagságát, amelynek olvadása az általános felmelegedés hatására mintegy harminc éve egyre gyorsul. A terepen végzett mérésekkel egészítik ki a 2010 tavaszán felbocsátott, de a sarkvidéki expedíció indulásától működő Cryosat II új műhold által gyűjtött adatokat.
(MTI)
Október 1-től Budapesten is elindul az új háziorvosi ügyeleti rendszer