A ruházati termékeknél megállt az évek óta tartó visszaesés

Az első fél évben megállt a ruházati piac visszaesése a GfK Hungária kutatása szerint, az eladási csatornák közül leginkább a ruházati üzletláncok, hiper- és szupermarketek, illetve a használtruha-boltok jelentősége növekedett 2011 első hat hónapjában.

MNO
2011. 09. 14. 7:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A GfK felmérése szerint míg a napi fogyasztási cikkek piacán 2011-ben az emelkedő átlagárakat a háztartások gyakorta a megvásárolt termékek mennyiségének visszafogásával vagy a vásárlások elhalasztásával igyekeznek kompenzálni, addig a ruházati termékek piacán megállni látszik az előző évekre jellemző erőteljes visszaesés. A magyar háztartások 2011 első fél évében megközelítőleg ugyanannyi ruházati terméket vásároltak, mint az előző év azonos időszakában. A ruházati szegmensek között volt olyan, például a cipők estében, amelyikből mind a mennyiséget, mind az értéket nézve nőtt a fogyasztás. Ezzel szemben csökkent például a felsőruházati szegmens.

Előretörőben a hiper- és szupermarketek

A GfK szerdai közleménye szerint a háztartások által vásárolt ruházati termékek darabszáma alapján a kereskedelmi csatornák közül főként a ruházati üzletláncok, hiper- és szupermarketek, illetve a használtruha-boltok jelentősége növekedett. A ruházati üzletláncok szerepe a felsőruházati szegmensben a legnagyobb: mennyiségben a piac 15 százalékát adják, de a kiegészítők terén is egyre fontosabbnak tekinthetők. A hiper- és szupermarketek egyaránt jelentős szerepet játszanak az alsó- és felsőruházat, kiegészítők, munkaruházat és a sportruházat terén. Ezeknek a szegmenseknek a 15-20 százalékát e csatornák adják, ám a legnagyobb, 20 százaléknál is nagyobb piacrészt mégis a bébiruhák szegmensében tudják magukénak.

A kutatás alapján az év első hat hónapjában a cipők szegmensében is nőtt a hiper- és szupermarketek súlya, megközelítve a több kategóriában is mért 15 százalék körüli szintet. A használtruha-boltok szerepe kiemelkedő a bébiruhák piacán, hiszen a megvásárolt bébiruhák egynegyede ebből a csatornából kerül a hazai háztartásokba. A fiatal, 40 év alatti, magasabb jövedelmű háztartások súlya – a megvásárolt ruházati termékek darabszáma alapján – az átlagosnál nagyobb a butikokban, a ruházati üzletláncokban, a cipőboltokban és a sportboltokban.

Az idősebbek rendelnek

A fehérneműboltokban szintén a magasabb jövedelemmel rendelkező, illetve – korcsoportos megoszlás szempontjából – a fiataltól egészen az 50 éves korosztályig terjedő rétegek vásárolnak. A 60 évesnél idősebb vásárlók szerepe ebben a csatornában a teljes ruházati piacon betöltött szerepükhöz képest nagyon alacsony. Ők inkább az áruházakban és a piacokon jelennek meg az átlagosnál nagyobb arányban.

A GfK szerint érdekes módon a ruházati termékek postai csomagküldőknél való rendelése is jellemzően az idősebb, nagyvárosban élő háztartásokhoz köthető, ami mögött kényelmi szempontok húzódnak meg.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.