Élő közvetítés
Cseh Köztársaság
ÉLŐ
Törökország
Grúzia
ÉLŐ
Portugália

A vasútpolitikának minden lehetőséget figyelembe kell vennie

A kormányzati vasútpolitikának tekintettel kell lennie az Európai Unió jogi kereteire, az ország pénzügyi lehetőségeire – hangsúlyozta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára pénteken a Magyar Vasút 2011 konferencián Budapesten.

MNO
2011. 09. 30. 11:25
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az államtitkár kitért arra, hogy a nemzeti közlekedési stratégia mellett dolgoznak az országos vasútfejlesztési koncepció kialakításán is. A nemzeti közlekedési stratégia tematikája és módszertana október közepére várhatóan elkészül az Új Széchenyi-terv és az Európai Unió új közlekedési fehér könyve alapján. Az Európai Unió közlekedési fehér könyvében a közlekedési szektornak 2050-ig az 1990-es bázison számítva 60 százalékkal kell mérsékelni a szén-dioxid kibocsátását, a kőolajfüggőséget felére kell mérsékelni, e mutatók elérésében a vasúti forgalom növelése jelentős szerepet játszhat – tette hozzá az államtitkár.

Völner Pál kitért arra, hogy az Európai Unió forrásainak felhasználásában a 2014–2020. évi időszakban átrendeződés várható, a kohéziós forrás tagállami allokációja csökkenhet, és ennek révén 10 milliárd eurót a transzeurópai közlekedési hálózaton (TEN-T) belül a szűkebb maghálózat fejlesztésére különítik el, a TEN-T hálózat alapjának keretét pedig a mostani ciklus 8 milliárd eurójáról 21 milliárdra emelkedik. Előadásában az államtitkár kiemelte, hogy a közösségi közlekedés átalakításának stratégiai pillére az Új Széchenyi-terv, illetve a Széll Kálmán-terv.

Fontos szempont a közösségi közlekedés versenyképességének növelése az egyéni közlekedéssel szemben, a kötöttpályás közlekedés számára a prioritás biztosítása, valamint az átlátható, egységes elvek mentén működő rendszer kialakítása. A közösségi közlekedés átalakításának beavatkozási területei közé sorolta az államtitkár az intézményrendszer korszerűsítését, az infrastruktúra-működtetési és vagyonkezelési feladatok rendezését, a tarifa- és kedvezményrendszer korszerűsítését, a menetrendi összehangolást, a szolgáltatási szint fejlesztését.

Előadását követően Völner Pál újságíróknak elmondta: reméli, hogy jövő év januárban meglesz a nemzeti közlekedési holding, amely a teljes személyszállítási vertikumot felöleli az országon belül. Közölte: a kedvezmények átalakítására munkaanyag létezik, ezt még néhány fórumon meg kell vitatni, várhatóan a kedvezmények köre szűkülni fog, egyes csoportok számára megmarad, míg másoknak a szolgáltató kereskedelmi kedvezményt adhat. Járműbeszerzésre jelenleg 98 milliárd forint áll rendelkezésre, a fejlesztéspolitikának kell meghoznia azt a döntést, melyik társaság milyen arányban részesüljön ebből.

A MÁV működése éves szinten 350 milliárd forintba kerül, ennek egy része, mintegy 105 milliárd forint saját bevétel, 50 milliárdra tehető, amit nem tud kitermelni, és nincs rá állami térítése, ennek mérséklésére a Széll Kálmán-terv mentén az átalakításokat végre kell hajtani – mondta az államtitkár újságíróknak. Völner Pál újságírói kérdésre válaszolva elmondta: a 300 milliárd forintos MÁV-adósságkonszolidáció lekerült a napirendről, amit a jelenlegi költségvetési helyzetben a kitűzött hiánycél elérése miatt el kell fogadni.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.