Érdekes eredményeket hozott a tinédzser sofőrök korlátozása

A friss jogosítvánnyal rendelkező tinédzserek önálló járművezetésének szigorú korlátozása – így az éjszakai vezetés és a sok fiatal utas szállításának tilalma – csökkenti a halálos kimenetelű karambolok számát, ám növeli a szabályozás alól frissen kikerülő fiatalok baleseti kockázatát – figyelmeztetnek a szakemberek.

MNO
2011. 09. 14. 13:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az amerikai Betegség-ellenőrzési és -megelőzési Központ (CDC) adatai szerint az amerikai fiatalok körében az autóbaleset számít a vezető haláloknak. A karambolok a korosztályban bekövetkező halálesetek több mint harmadáért felelősek.

A fiatalok baleseti kockázatának csökkentése érdekében 1996-tól néhány amerikai állam az önálló járművezetés lépcsőzetes engedélyezéséről szóló programot (GDL) vezetett be. A szabályozás lényege, hogy a 18 éven aluli járművezetők csak bizonyos mennyiségű időt tölthetnek a volán mögött, nem vezethetnek éjfél után, és nem szállíthatnak egynél több tinédzsert. Mára az ország valamennyi államában bevezették a korlátozások bizonyos részeit.

A kaliforniai gépjármű-nyilvántartási és jogosítványkezelési hivatalban dolgozó Scott Masten által irányított szakemberek olyan 1986 és 2007 között történt halálos autóbaleseteket elemeztek, amelyek áldozatai a 16-19 éves korosztály tagjai közül kerültek ki. Az amerikai orvostársaság szaklapjában, a Journal of the American Medical Association című folyóiratban közölt eredmények szerint összességében kevesebb tinédzser halt meg évente az utakon ott, ahol szigorú korlátozások vannak érvényben.

A szabályozás előtt átlagosan 100 ezerből 47 fiatal vesztette életét évente az utakon. A program bevezetése óta ez az arány 30-ra csökkent. A program pozitív hozama ellenére az adatokból az is kiderült, hogy a 18 éves sofőrök – akikre már nem vonatkoznak a korlátozások – 12 százalékkal nagyobb valószínűséggel váltak halálos kimenetelű autóbalesetek áldozataivá. Ugyanakkor az elemzők nem találtak különbséget a 17 és a 19 évesek körében történt halálos karambolok arányában.

Az adatok szerint a GDL-program bevezetése óta 1348-cal kevesebb halálos autóbaleset történt a 16 évesek körében, ám 1086-tal több a 18 évesek esetében. „További tanulmányokra lesz szükség annak kiderítésére, hogy mi okozza a 18 éveseknél tapasztalt növekedést, és hogy a program fejlesztésével visszaszorítható-e ez a tendencia” – mondta Masten.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.