Hatalmas bírságokkal harcolnak a kartellek ellen

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) fő célként tűzte maga elé tavaly a kartellekkel és a sérülékeny fogyasztókat érintő tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szembeni határozott fellépést, amit meg is valósított – áll a GVH jelentésében, amelyet hétfőn tárgyal több parlamenti bizottság is.

MNO
2011. 09. 25. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelentés szerint a kartellekkel szembeni fellépés kiemelt fontosságát az indokolja, hogy a versenykorlátozó megállapodások komoly nemzetgazdasági károkat okoznak, és hátrányosan befolyásolják a szabad versenyt. A kartellekkel szembeni fellépés nagy kihívás elé állítja a hivatalt, mert a kartellezők egyre óvatosabbak. Olyan kifinomult módszerekkel és olyan technikákkal dolgoznak, amelyek egyre nehezebbé teszik a felderítést. A GVH 2010-ben hat kartellügyet zárt le, és 9,6 milliárd forint bírságot szabott ki a kartellező vállalkozásokra.

A bírság túlnyomó részét a vasútépítő kartellben és a malomkartellben érintett cégek fizették meg. A hivatal azokat a fogyasztókat tekinti sérülékenynek, akik élethelyzetüknél, ismereteik hiányosságánál, egészségi állapotuknál fogva kiszolgáltatottabb helyzetben vannak a vállalkozások tájékoztatásaival, reklámjaival, egyéb kereskedelmi gyakorlataival szemben. Az anyagilag megszorult embereket megcélzó bonyolult és összetett pénzügyi konstrukcióktól kezdve az őket akár több évig röghöz kötő pénzügyi segítséget kínáló megoldásokon át a gyógyulni vágyókat behálózó reklámokig széles a paletta – hívja fel a figyelmet a jelentés. Ebben a körben jelentősen megugrott a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos ügyek száma. A GVH 20 ügyben indított versenyfelügyeleti eljárást fogyasztói csoportokkal szemben, és 163 millió forint bírságot szabott ki.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.