Manapság már egy körömollót sem lehet felvinni a repülőgépre

Rendkívül megszigorodtak a repülésbiztonsági intézkedések az 2001. szeptember 11. óta eltelt tíz évben – közölte a Budapest Airport kommunikációs igazgatója az MTI-vel. Hardy Mihály elmondta: az eltérített amerikai repülőkkel elkövetett terrorakciók óta bevezetett szigorú biztonsági intézkedések dollármilliárdokba kerülnek, amit végső soron az utasok fizetnek meg a jegy árában.<br /><strong><br /><a href="http://www.mno.hu/portal/808560" target="_blank">• Sokkal biztonságosabb lett a világ az elmúlt tíz évben</a></strong>

MNO
2011. 09. 09. 6:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma már egy körömollót sem lehet felvinni a fedélzetre, és ha valakinek a kézi poggyászában mondjuk egy tízcentis pengéjű kést találnak, az már a légi közlekedés veszélyeztetését jelenti, és bűncselekmények számít – közölte. Hozzátette: a kést nemcsak elkobozzák, az utas pedig nem szállhat fel a repülőgépre, hanem nagy valószínűséggel eljárás is indul ellene. Egységes európai uniós szabály, hogy a gép fedélzetére maximum egyliternyi folyadékot, krémet, zselét lehet felvinni, de azt is csak egyenként legfeljebb egydecis csomagolásban. Ennek oka, hogy jelenleg még nem minden európai repülőtéren vannak a folyékony robbanószerek biztos felkutatására alkalmas berendezések. (Budapesten a legkorszerűbb átvilágító gépsorokat állították rendszerbe.) Ugyanakkor az már komoly előrelépés, hogy az átvilágító berendezések anyagsűrűséget is mérnek, azaz felismerik, ha például egy csokoládénak csomagolt termék esetleg a repülés biztonságát veszélyeztetné – mondta a kommunikációs igazgató. A laptopokat a kézipoggyászból az átvilágításhoz ki kell venni a biztonsági ellenőrzésnél – ez is egy újabb keletű európai előírás.

A Liszt Ferenc repülőtér 2-es terminálján nemrég átadott SkyCourtot már úgy építették, hogy a legkorszerűbb biztonsági berendezések is telepíthetők legyenek – jegyezte meg. Hardy Mihály kitért arra is, hogy minden feladott poggyászt átvilágítanak. Nemzetközi előírás például, hogy ha valamelyik csomagból folyadék csöpög, akkor azonnal riasztani kell a tűzszerészeket, a katasztrófavédelmet és a rendőrséget.

A kommunikációs igazgató arról is beszélt, hogy az unióban a repülőterek köré legalább három méter magas acélkerítést kell építeni megfelelő biztonsági védelemmel. Ez mintegy 4-5 milliárd forintjába került a Budapest Airport Zrt.-nek a fejlesztések első körében, azóta ennek többszörösét költötték repülőtér-védelemre. További komoly költség, hogy éjjel-nappal fegyveresek járőröznek a repülőtér őrzött területén belül. Komoly biztonsági szigorítás, hogy a személyzet, a pilótáktól a karbantartókig, ugyanolyan ellenőrzésen esik át, mint az utas – tette hozzá.

Hardy Mihály emlékeztetett arra, hogy a titkosszolgálatok nemzetközi adatbázist hoztak létre azokról az emberekről, akik veszélyt jelenthetnek a repülés biztonságára. A repülőterek biztonságát szúrópróbaszerűen ellenőrzi a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet, az ENSZ repüléssel foglalkozó ügynöksége és az Európai Unió is. Tavaly egy időre leminősítették a budapesti repülőteret, mert olyan eszközök jutottak át a biztonsági ellenőrzésen, amelyeket ki kellett volna szűrni. Az azóta megismételt utóellenőrzéseken viszont már jó minősítést kapott a Budapest Airport biztonsági rendszere.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.