Baden-Württemberg tartomány így várhatóan november 27-én referendumon mond véleményt a kormány tervéről, hogy kiszállna a közel 4,5 milliárd eurós (több mint 1200 milliárd forint) projektből, amelyben 824 millió euróval venne részt. A nagyberuházás a főpályaudvar átépítését, a városi vágányok föld alá helyezését, a Stuttgart–Ulm közötti expresszvonal kiépítését és a stuttgarti repülőtérhez új sínpár lerakását tartalmazza.
Az ellenzéki kereszténydemokrata (CDU), a szabad demokrata (FDP) és a kormánypárti megosztott szociáldemokrata képviselők egy része leszavazta a zöld–szocialista koalíció törvényjavaslatát, amelynek értelmében a tartomány kiszáll a beruházásból. Így a kormánynak már csak egyetlen eszköze maradt, a korábban kezdeményezett, főként környezetvédők által felkarolt népszavazás kiírása. Ennek szövegében a kormány már egyetértésre jutott – ha a kicsit körülményesen megfogalmazott kérdésre a többség igennel voksol, akkor az a szerződéses megállapodás felmondására jogosítaná a kormányt. A projekt kezdetektől vitatott, tavaly több tömegtüntetést is tartottak, egy alkalommal a rendőrség brutálisan lépett föl a tüntetőkkel szemben.
A projektet még az előző, kereszténydemokrata többségű tartományi parlament hagyta jóvá, amelyet az akkori kormány tiszta szívből támogatott. A Zöldek azonban tavasszal történelmi győzelmet arattak nem utolsósorban a projekt elvetésének programjával. Vezetőjük Winfried Kretschman tartományi miniszterelnök lett, miután koalícióra lépett az SPD-vel. Éppen a napokban derült ki, hogy a tervek szerint 2016-ra elkészülő projekt máris óriási pluszköltségekkel terhelt, és ezek alighanem meghaladják a csupán biztonságként beállított 4,5 milliárd eurót. Eddig a legkockázatosabbnak ítélt becslés is 4,1 milliárdból indult ki.
(MTI)
![](https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17367348_auto_resized.jpg)
Három ember eltűnt a Tiszában Tokajnál