Következő mérkőzések
Lengyelország
15:002024. június 16.
Hollandia
Szlovénia
18:002024. június 16.
Dánia

Sebességkorlátozási változtatás a KRESZ-ben

Nagy-Britannia gyorsít: 2013-tól az eddigi 70 mérföldről 80 mérföldre emelkedik az autópályákon megengedett legnagyobb óránkénti sebesség a kormány által pénteken bejelentett tervek szerint.

MNO
2011. 09. 30. 18:45
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem fél évszázada ez lesz az első komolyabb sebességkorlátozási változtatás a brit KRESZ-ben: a jelenleg érvényes – 112 kilométer/órának megfelelő – felső limitet 1965-ben határozták meg. Akkoriban a brit utakon futó autók jelentős részének nagyjából ennyi is volt a végsebessége, vagyis nem kellett tartani a sebességkorlátozás tömeges megsértésétől. Ma már azonban a 25 millió brit személyautó szinte mindegyike ennél sokkal nagyobb sebességre képes – és a hivatalos statisztika szerint az autósok 49 százaléka rendszeresen túl is lépi a 70 mérföldes limitet.

Philip Hammond brit közlekedési miniszter a pénteki The Timesnak kijelentette: ha a lakosság fele rutinszerűen megsért egy jogszabályt, akkor az a törvény felülvizsgálatra szorul. Hammond kiemelte, hogy az autók rendkívüli műszaki fejlődésen mentek át a jelenlegi sebességkorlát megállapítása óta; ezt jelzi, hogy a járművek számának meredek emelkedése ellenére jelenleg 75 százalékkal kevesebb halálos baleset történik a brit utakon, mint a 70 mérföldes korlát kijelölésének évében.

A sebességkorlátozás emelését a legnagyobb brit autóklub, az AA nemrégiben elvégzett felmérése szerint az autósok kétharmada helyesli. Nem mindenki örül azonban a kezdeményezésnek. Stephen Glaister, a másik országos brit autóklub, az RAC igazgatója kijelentette, hogy 10 mérfölddel gyorsabb haladás hozzávetőleg 20 százalékkal növeli az üzemanyag-fogyasztást és ugyanennyivel a szennyezőanyag-kibocsátást is egy átlagos személyautó esetében. Glaister számításai szerint ez 33 fonttal – tízezer forinttal – növeli ezer mérföldenként az autósok üzemanyagköltségeit.

Az egyik legbefolyásosabb brit közlekedésbiztonsági kampányszervezet, a Brake (Fék) máris közölte, hogy minden lehetséges fórumon ellenezni fogja a sebességhatár emelésének tervét.

Nagy-Britanniában egyébként meglehetősen szigorú sebességkorlátozások vannak érvényben. Az autópályákon engedélyezett jelenlegi 70 mérföldes maximum a legalacsonyabbak közé tartozik Európában. Lakott területen még nagyobb a szigor: a városokban 30 mérföld – 48 kilométer/óra – a limit, de rohamosan terjednek a 20 mérföld/órás zónák, vagyis egyre több városi úton már csak 32 kilométeres sebességgel lehet – legálisan – vezetni.

Egy nemrégiben elvégzett felmérés kimutatta, hogy azokban a londoni negyedekben, amelyekben bevezették a 20 mérföldes korlátot, több mint 40 százalékkal csökkent a közúti balesetek okozta személyi sérülések száma.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.