Totális kudarc volt – Dugó és tömeg az autómentes napon

Kudarcba fulladt a csütörtöki autómentes nap Kínában, kevés kivétellel a szokásos forgalom volt jellemző országszerte. A kezdeményezés sikerét a járműtulajdonosok szkepticizmusa és az autósok rendkívül magas száma is akadályozza.

MNO
2011. 09. 23. 10:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy szokásos munkanaphoz hasonlóan zsúfolt belvárosi utakkal, a reggeli és délutáni csúcsforgalom idején pedig több sávban tömött sorokban várakozó autókkal és hangos dudaszóval telt a csütörtök Sanghajban. A legnépesebb kínai városban szinte semmi nem utalt arra, hogy aznapra – idén már ötödik alkalommal – országszerte autómentes napot hirdettek.

Az idei rendezvény mottója, a „Zöld közlekedés – a jövő városai” a környezetbarát járművek és a tömegközlekedés használatára próbált ösztönözni a környezet védelmét és az utak forgalmának enyhítését célként kitűzve.

Az akcióban 143 kínai város vett részt, azonban a kezdeményezés többnyire a sanghajihoz hasonlóan igen csekély sikert aratott – írja a pénteki China Daily című napilap. Azért pozitív példa is akad: a délkelet-kínai Kuangcsou városa rendeletben parancsolta le a közigazgatásban dolgozók járműveinek 90 százalékát aznap az utakról.

Sanghajban a szervezők a szokásosnál legalább 200 ezer autóval kevesebb forgalomra számítottak aznap, ám hogy pontosan mennyien hagyták otthon autójukat, egyelőre nem lehet tudni. A járműtulajdonosok mindenesetre nem mutatkoztak túlságosan együttműködőnek: a Shanghai Daily című napilap az akciót megelőző internetes közvélemény-kutatásán a válaszadók több mint 40 százaléka fogalmazott úgy, hogy nem tervez tömegközlekedésre váltani, az autómentes nap csupán „vicc”, inkább látszat, mint valós törekvés.

A városban jelenleg több mint 1,46 millió magántulajdonban lévő autót tartanak nyilván, az autókereskedések statisztikái alapján pedig töretlenül nő a kereslet. A város a kiadott rendszámtáblák számának limitálásával próbálja csökkenteni az autók számát, ráadásul a több mint 2,5-szeres túlkereslet miatt az árveréseken hónapról hónapra jelentős hasznot hajtanak. A szeptemberi aukción például 9500 táblát értékesítettek, darabonként átlagosan 52 ezer jüanért (1,76 millió forint), vagyis egy kisebb autó áráért.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.