Újabb állomásához érkezett a kubai reformpolitika

Kubában 52 év után ismét szabad az új gyártású gépjárművek adásvétele magánszemélyek számára.

MNO
2011. 09. 29. 16:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1959-ben bevezetett korlátozások október 1-jei hatállyal szűnnek meg, de nem teljesen; új gyártású kocsit ötévente egyszer vehetnek magánszemélyek, és csak azok, akik a vásárláshoz szükséges konvertibilis valutát „az állam szolgálatában végzett munkával” keresték meg. Az új szabály valamennyi közúti gépjárműtípusra vonatkozik, Kubában így motorkerékpártól kamionig bármilyen új gyártású járművet lehet vásárolni a hivatalos közlönyben helyi idő szerint szerdán megjelent kormányrendelet alapján.

Eddig csak azokkal a gépjárművekkel lehetett szabadon kereskedni, amelyek már az 1959-es forradalom előtt is forgalomban voltak, az ország járműparkja így többségében veterán amerikai kocsikból és szovjet gyártmányokból áll.

A piac részleges felszabadítása Raul Castro államfő reformprogramjának része. Ennek központjában a magánszektor élénkítése áll. Az elnök a kommunista párt áprilisi kongresszusán tett bejelentést az autóvásárlási tilalom feloldásáról. Jelezte, hogy hamarosan bevezetik az ingatlanok magánszemélyek közötti szabad adásvételét is.

Az áprilisi kongresszuson elfogadott gazdasági és szociális reformcsomag leszámol a Fidel Castro által évtizedeken keresztül épített paternalista társadalommal. A program a magánvállalkozások javára csökkenti az állam szerepét egyebek között a mezőgazdaságban, az építőiparban, a szolgáltatások és a közlekedés területén. A 11 millió lakosú országban a következő öt évben egymillió állami munkahelyet szüntetnek meg, fokozatosan leépítik a szubvenciókat és a jegyrendszerről áttérnek a szabad kereskedésre.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.