Huszonhárman vesztek a tóba

2000. 05. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar hajózás történetének legszomorúbb eseményére emlékeznek ma Balatonfüreden. Negyvenhat éve annak, hogy a Rákosi Mátyás tiszteletére Pajtás névre keresztelt csavargőzös nem sokkal a füredi kikötő elhagyása után az oldalára dőlt, és elsüllyedt. Huszonhárman, gyerekek és felnőttek a vízbe fulladtak, ötvenhatan megsérültek. A korabeli sajtó nem számolhatott be a tragédiáról, melynek részleteit – beleértve a hullámsírba kerültek valós számát – ma is titok fedi.A hazai és külhoni turistákkal a fedélzetén hagyta el a füredi partot a Pajtás, és mert utasai egy vitorlásverseny szemmel követése miatt a kontármunkával átalakított hajót „kibillentették” egyensúlyából, a jármű az oldalára dőlt és elsüllyedt. A csavargőzösnek nem ez volt az első vízi balesete: 1945 elején dunai hajóként egyszer már az Országház előtti folyószakaszon is alámerült. A kontár átalakítás mindazon-által 1954 tavaszán torkollott tragédiába: jajveszékelve evickéltek Füred partjai felé a feldőlt hajó utasai, köztük babakocsis gyermeküket féltő, sikoltozó édesanyák, kiránduló szekszárdi középiskolások. A hajózási szakemberek egybehangzó megállapítása szerint a tragédiát az okozta, hogy az 1946-os átalakítás során a hajó tetőszerkezetét meghosszabbították, melynek következtében hullámállósága megváltozott és súlypontja áthelyeződött. A Nők a Balatonért Egyesület kezdeményezésére egy éve, a tragédia 45. évfordulóján emlékművet állítottak a Pajtás áldozatainak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.