A magyar hajózás történetének legszomorúbb eseményére emlékeznek ma Balatonfüreden. Negyvenhat éve annak, hogy a Rákosi Mátyás tiszteletére Pajtás névre keresztelt csavargőzös nem sokkal a füredi kikötő elhagyása után az oldalára dőlt, és elsüllyedt. Huszonhárman, gyerekek és felnőttek a vízbe fulladtak, ötvenhatan megsérültek. A korabeli sajtó nem számolhatott be a tragédiáról, melynek részleteit – beleértve a hullámsírba kerültek valós számát – ma is titok fedi.A hazai és külhoni turistákkal a fedélzetén hagyta el a füredi partot a Pajtás, és mert utasai egy vitorlásverseny szemmel követése miatt a kontármunkával átalakított hajót „kibillentették” egyensúlyából, a jármű az oldalára dőlt és elsüllyedt. A csavargőzösnek nem ez volt az első vízi balesete: 1945 elején dunai hajóként egyszer már az Országház előtti folyószakaszon is alámerült. A kontár átalakítás mindazon-által 1954 tavaszán torkollott tragédiába: jajveszékelve evickéltek Füred partjai felé a feldőlt hajó utasai, köztük babakocsis gyermeküket féltő, sikoltozó édesanyák, kiránduló szekszárdi középiskolások. A hajózási szakemberek egybehangzó megállapítása szerint a tragédiát az okozta, hogy az 1946-os átalakítás során a hajó tetőszerkezetét meghosszabbították, melynek következtében hullámállósága megváltozott és súlypontja áthelyeződött. A Nők a Balatonért Egyesület kezdeményezésére egy éve, a tragédia 45. évfordulóján emlékművet állítottak a Pajtás áldozatainak.
Orbán Viktor: A héten két megdöbbentő hír is napvilágot látott