Emberközeli támogatások

2000. 08. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sikeresen megpályázott projektek, működő határ menti kezdeményezések – a PHARE-program kormányzati koordinációjáért felelős tárca nélküli miniszter, Boros Imre nem nevezi sikerágazatnak területét, „csak” elvégzi feladatát. Ebből pedig akad elég: három-négy éves lemaradásokat kell behoznia.– Felgyorsult a PHARE-programok végrehajtása, hiszen már ebben a hónapban sor kerülhet a 2000-es együttműködési megállapodás aláírására. Sikerült behozni a korábbi évek lemaradását?– A több évre visszamenő lemaradások lassan eltűnnek: az 1998-as programot fogyasztjuk még, az 1999-esben már bent vagyunk és a 2000-esről szóló megállapodást is hamarosan aláírhatjuk. Azt mondanám, ez az a pénzmennyiség, amellyel „üzemi hőmérsékleten” tartjuk a rendszert. Ami az idei PHARE-együttműködési megállapodást illeti – amely mintegy 96 millió euróról szól –, a dokumentáció már az első negyedév végén kikerült Brüsszelbe. Ott a bizottságok átnézték, végül az igazgatótanács elé került, amely áprilisban jóváhagyta azt. Az okmányokat elvileg már korábban is alá lehetett volna írni, de még így is elégedett vagyok azzal, hogy a tizenkettedik hónap helyett a nyolcadikban kerülhet rá sor.– Hogyan oszlik meg az évi 100 millió eurós PHARE-támogatás?– A megállapodást korábban három év alatt lehetett végrehajtani, most két év alatt – tehát azt, hogy mennyi egy adott évben a tényleges felhasználás, attól függ, hogyan haladnak a programok. Így lehet kevesebb, mint az éves allokáció. Például a Horn-kormány idején egyre kevesebb volt az összeg, lement egészen 60 millióig, most 1999-ben viszont 120–130 millió volt a tényleges felhasználás, most elmegyünk 180–200 millióig, miközben a korábbi programokat is „kifüstöljük”. A további EU-csatlakozási alapok megnyílásának az is feltétele volt, hogy a PHARE-programot – amely az első instrumentum, és végig a legfontosabb lesz az EU-csatlakozásban – határidőre teljesítse az ország, és végrehajtsa azokat a programokat, amelyeket ennek keretében fogadtak el. Elérhető közelségbe került az ISPA- és a SAPARD-program megvalósítása, a brüsszeli bizottság az első két programot már el is fogadta.– A helyi lakosságot érintő szinten mi valósulhat meg a SAPARD vidékfejlesztő programból?– A vidékfejlesztésben ez alatt a kormányzat alatt a nulláról konkrét projektekig tudtunk eljutni. Remélem, még 2002-ig kistérségi szinten is érvényesülnek ezek a programok. Az országban összesen 154 kistérség van, ezek 30-40 ezer embert foglalnak magukba. Olyan vállalkozókat is segítünk, akik úgynevezett kistérségi környezetvédelmi mezőgazdasági szerkezetátalakító tevékenységet végeznek. Így közvetlen vállalkozói támogatásokat is magába foglaló projekteket tudunk végrehajtani. A kísérleti PHARE-programokból, az 1996–97-es időszakból összesen 137 ilyen projektet hajtunk végre. Körülbelül 50-60 kistérségben a konkrét finanszírozás is megindult – azokban, amelyek jobb programot csináltak. A lakosság és a vállalkozók a gyakorlatban is láthatják, hogy működőképes a program pénzügyi háttere is. Az olimposzi magasságokból tehát emberközelibbé válik a támogatások rendszere. Ez a lényeg, fönt kell tartani az emberek érdeklődését, lelkesedését az uniós tagság iránt – és mivel lehet jobban, mint ha látják, hogy projektek sorozatát hajtják végre uniós pénzekből a környzetükben. Az előző kormányzat például azt a szót, hogy vidékfejlesztés, nem is használta, maximum regionális vagy területfejlesztésről beszéltek – viszont abban az időszakban a regionális programok sem működtek. A lekésett pénzek jó részét területi fejlesztésekre szánták volna.– Akadálya lehet-e a PHARE-programok megvalósításának, hogy az EU ragaszkodik a társfinanszírozási rendszer érvényesüléséhez?– Gyakorlatilag erre vezethető vissza a PHARE-alapok „megcsúszása”, mely 1994–1998 közötti időszakból eredeztethető. Ekkor sajátos kettősség uralkodott a kormányzati politikában. Egyrészt hivatalos, eszmei szinten kiemelt hangsúlyt kapott az Európai Unióhoz való csatlakozás, annak mindenfajta retorikai elemének kiemelésével. Másrészt viszont a napi politikában a különböző szektorokból való pénzelvonás érvényesült. Az európai uniós pénzekhez minden esetben saját forrást, társfinanszírozást is biztosítani kell. Mivel abban az időszakban csak a legfontosabb funkciókra maradt pénz, a társfinanszírozások rendre elmaradtak, ezért a programok nem is működtek. Most viszont ez a folyamat, szerencsére, az ellentétes irányba fejlődött, még a régi, elmaradt társfinanszírozásokat is jórészt sikerült pótolni. Így mentettük meg ezeket a programokat.– Miről szól az ISPA-program, illetve ennek győri és a debreceni projektje?– Az ISPA környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúrát támogató eszköz. E két területen nagy lemaradásaink vannak, és szükségünk van a felzárkózást támogató programokra. Évente 1,1 milliárd euró az összes ország EU-csatlakozására fordítható ösz-szeg. Ebből Magyarországra 7-10 százaléknyit szánnak. Ez különféle paraméterek alapján van kiszámítva: gazdasági fejlettség, népsűrűség. Nem mindegy, hogy 7 vagy 10 százalék jut ránk, itt nagy verseny folyik. Az aktuálisan Brüsszelben benyújtott projektek közül mindig azokat fogadják el, amelyek a célokat a legjobban szolgálják és a legnagyobb haszonnal járnak. Ebben a versenyben az első két magyar projekt, a győri és a debreceni győzedelmeskedett.– A győri projekt egy víztisztító berendezés. Célja a kapacitásbővítés, a hatékonyság fokozása. Magyarországon kétfajta probléma van a víztisztítással: egyrészt egyes helyeken nagyobb területet csatornáztak, mint amennyi szennyvizet képesek tisztítani, itt tehát a kapacitásokat bővíteni kell, ez az egyik probléma.A nagyobb gond az, hogy a jelenlegi, korábban épített víztisztítók hatásfoka nem üti meg ez európai normákat – a tisztítás után kibocsátott szennyvíz még mindig mocskos.– A debreceni projekt hulladékkezeléssel és -gazdálkodással foglalkozik. Ennek lényege, hogy a kommunális hulladékot szelektálva gyűjtsük be, és ezzel azt előkészíthetjük, hogy később ipari nyersanyaggá váljon. A recikláltatás egész iparágat tud létrehozni: a hulladékgazdálkodás tehát nemcsak költség, hanem bevétel is. Ez is egy mintaértékű projekt lesz, hiszen országosan több tízmillió tonna kommunális hulladék keletkezik évente.– Nemrég egy két-két millió euróról szóló szlovák–magyar PHARE határ menti együttműködési megállapodást fogadott el Brüsszel. Miről szólnak a határon átnyúló programok?– Az EU felfogása szerint ezek a projektek az uniós tagállamok és a tagjelöltek határain tapasztalható fejlődési lemaradásokat próbálják behozni. A határszéleken majdnem mindenhol lemaradtak, ez így volt Nyugat-Európában és nálunk is: ma gondoljunk csak a jugoszláv vagy az osztrák határra, ahol 30-50 kilométernyi szakaszon nem voltak fejlesztések. A közös programok hozzájárulhatnak a nemzetiségi feszültségek csökkentéséhez is. A határon átnyúló támogatás régi keletű. Magyarországon először Ausztriával indult 1995-ben határ menti együttműködés. Ezelőtt Szlovákia irányába is, az első ilyen CBC (Crossborder cooperation, határon átnyúló együttműködés – a szerk.) jellegű projekt lett volna a párkányi Mária-Valéria híd újjáépítése. Első olvasatban azonban meghiúsult a kezdeményezés, mert Meciarék együttműködő készsége minimális volt. Második olvasatban a párkányi híd programját a nemzeti PHARE-programokba helyeztük vissza öt-öt millió eurós támogatással. A kivitelezési munkálatok hamarosan elkezdődnek, megvannak a tervek. Gyakorlati probléma nem látható, 2001 végére elkészül a híd. Ezen túl az egész szlovák–magyar határszakaszra érvényes az évi két-két millió eurós program. 1999-ben, az új kormány első teljes évében kezdődött ez a projekt. 2000-ben elindul a szlovén–magyar program, a román– magyar projekt is működik 1998 óta. Ez a nemzeti együttműködés a román–magyar határszakaszon évente öt-öt millió eurót jelent, míg az osztrák PHARE CBC már évi tizenhétmillió eurónál tart.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.