Hosszú távra tervez a Malév

Putsay Gábor
2000. 08. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Malév legjövedelmezőbb hosszú távú útvonalán, Budapest – New York között állt forgalomba tegnap a harmadik Boeing–767-es repülőgép. A légitársaság egyelőre az újabb gép üzembe helyezésével sem bővíti útvonalainak számát, hanem a meglévők színvonalát emeli. Így például a június 19-én felfüggesztett pekingi járatot újból elindítják, sőt a téli menetrendváltástól hetente két alkalommal közlekedik repülőgép Budapest és a kínai főváros között. A Malév a 767-es mellett idén és jövőre újabb típusú Boeing–737-es repülőgépekkel fejleszti a flottáját.A nemzeti légitársaság jelenleg 26 repülőgépet üzemeltet. A flotta átalakításának részeként a Malév a három bérelt, Boeing–737-200-as típusból kettőt már visszaadott a tulajdonosnak, és a harmadiktól is megválik még ebben az évben. Az elöregedő típusok leadását követően idén két géppel, egy 737-300-as és egy 737-400-as típussal bővült a flotta, az igazgatóság pedig a múlt hónapban döntött két további 737-400-as repülőgép beszerzéséről. Mint azt tegnap a Malév vezetői elmondták, a 737-es repülőgépeket átlagosan 200 ezer dollárért bérlik havonta. A tegnap forgalomba állított 767-es repülőgépről – ugyanis a két saját tulajdonú 767-es mellett ezt a gépet bérli a Malév a Rolls–Royce Capital egyik leányvállalatától – annyit lehetett megtudni, hogy ezt a típust 300 és 600 ezer dollárért lehet igénybe venni, a Malév valamivel több mint 300 ezer dollárt fizet a tulajdonosnak. A 737-400-as repülőgépeket a charterforgalomban használja 2001-től a társaság, ugyanis jövő év április 1-jéig leállítják a TU–154-es repülőgépeket. Kovács Ferenc, a Malév Rt. vezérigazgatója ezzel kapcsolatban elmondta: a gépeket megpróbálják értékesíteni, néhány darab iránt például a Tupoljev tervezőiroda érdeklődött.A Malév Rt. négy, menetrend szerinti hosszú távú járatot működtet, ezeken az útvonalakon az év első hat hónapjában 65 ezer utast szállított. A légitársaság félévi bevételeinek 12 százaléka származott a hoszszú távú járatok üzemeltetéséből.A tegnap forgalomba állt 767-300ER repülőgép hét méterrel hosszabb a meglévő 767-eseknél, ugyanazon fenntartási költségek mellett 197 helyett 218 utast képes szállítani. Leszállás nélkül – a 48 ezer literes üzemanyagtartálynak köszönhetően – 11-12 ezer kilométeres út megtételére képes. A Malévnál a 42 fős állomány mellett további 12 pilótát képeztek ki az immár három 767-es repülőgép közlekedtetésére.A 7,6 milliárd forintos jegyzett tőkével rendelkező Malév Rt. részvényeinek 96,8 százaléka van jelenleg állami tulajdonban. A légitársaság repülőgépei tavaly több mint 72 ezer órát töltöttek a levegőben, ezalatt hárommilliárd kilométert tettek meg. Tavaly 2 265 200 utasa volt a cégnek.A százmilliárdot meghaladó bevétel kétharmada származott tavaly a menetrend szerinti járatok üzemeltetéséből. Jelentős bevételi forrást jelentett a chartertevékenység 8,5 százalékos részesedéssel, illetve a külföldi repülőgépek földi kiszolgálása és az áruszállítás, amelyek a teljes bevétel 5,2, illetve 4,6 százalékát tették ki.Idén az első hat hónapban a menetrend szerinti és charterjáratok üzemeltetéséből, illetve a légi áruszállításból 43,4 milliárd forintra tett szert a Malév, szemben a tavalyi 34,5 milliárddal. Az idegen légitársaságok földi kiszolgálásából, üzemanyag-értékesítésből és egyéb kereskedelmi tevékenységből 47,6 milliádos bevétele származott a légitársaságnak az év első hat hónapjában. A Malév költségei átlagosan 27 százalékkal emelkedtek, ezen belül az üzemanyagköltségek a duplájára nőttek. Üzemanyagra az első fél évben nyolcmilliárd forintot fizetett ki a Malév.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.