Ősszel épül a Mária-Valéria híd

Putsay Gábor
2000. 08. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Esztergom–Párkány közötti híd újjáépítése ügyében Pozsonyban ülésező értékelőbizottság tegnap kiválasztotta a négy pályázó közül azt a konzorciumot, amelyik várhatóan hozzákezdhet októberben az építési munkákhoz. A bizottság hétfőn küldi tovább Brüsszelbe a javaslatát, a végső döntést ott hozzák meg. Mint ismeretes, a híd újjáépítésére több külföldi cég szövetkezett, a pályázók között egy magyar– szlovák konzorcium is található. Bár a végső határozatot az Európai Unió központjában mondják ki – tekintettel arra, hogy PHARE-támogatás címén a költségek felét az EU biztosítja –, információink szerint a magyar–szlovák cégeknek igen nagy az esélyük arra, hogy a kivitelezési munkálatokat ősszel megkezdhessék.A pozsonyi értékelőbizottságot magyar, szlovák és az EU által delegált szakemberek alkották, akik egyenlő arányban rendelkeztek szavazati joggal. Miután a bizottság tegnap megtette javaslatát, a pozsonyi és a budapesti nagykövetségen keresztül terjesztik elő végleges jóváhagyásra. A híd újjáépítésére jelentkező cégek azt vállalták, hogy októberben hozzákezdenek az Esztergom és Párkány közötti híd újjáépítéséhez. Az építési költségeket 19,4 millió euróban határozták meg, ennek több mint a felét – 5-5 millió eurót – PHARE-támogatás formájában biztosítja az EU Magyarországnak és Szlovákiának. Ebből az összegből nemcsak a híd, hanem a felvezetőutak megépítését, valamint a tervezési költségeket is finanszírozni kell. Az elképzelések szerint a teljes keretből Szlovákia 10,9, Magyarország pedig 8,5 millió eurót használ fel a híd újjáépítésére.A hidat a tervek szerint a személygépkocsik, a menetrend szerint közlekedő buszjáratok használhatják majd, emellett a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak is rendelkezésükre áll egy külön sáv. Esztergom és Párkány között ma egy tavasztól őszig üzemelő komp bonyolítja le a forgalmat, amit évente 100 ezer ember és 12 ezer jármű vesz igénybe. A híd hiánya miatt télen legközelebb Komáromban kelhettek át azok, akik a még meglévő rokoni és baráti kapcsolatot kívánták ápolni, illetve kereskedelmi, kulturális tevékenységet akartak folytatni.Magyar kezdeményezésre 1989 óta folyik a híd újjáépítésének előkészítése. A szlovák és a magyar szakértők a hosszú tárgyalássorozatok eredményeképpen 1995–1996-ban komoly eredményeket értek el, az Európai Unió ekkor nyilvánította ki azon szándékát, hogy a beruházást ötmillió eurónak megfelelő összeggel kívánja támogatni. 1996-ban politikai okokból azonban megszakadtak a tárgyalások, majd az 1998-ban megalakult infrastruktúra vegyes bizottság felügyelete alatt rendszeresen folytatódtak, amelynek következményeként a két ország szakértői 1999. augusztus 25-én parafálták a híd újjáépítéséről szóló egyezményt. A kormányközi megállapodás tavaly szeptember 17-én köttetett meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.