Az Országgyűlés környezetvédelmi bizottsága tegnap határozatban hívta fel a kormány és a beruházó figyelmét, hogy a 4-es metróvonal megépítése a Duna térségében jelentős környezet- és természetvédelmi veszélyekkel járhat. A rendkívüli ülésre összehívott testület arról is döntött, hogy akadémikusokból és más szakemberekből álló munkacsoportot hoz létre a tervezett fejlesztés folyamatos figyelemmel kíséréséhez és a környezeti érdekek érvényesítéséhez.A több mint egytucatnyi felkért független szakértő egybehangzóan aggályát fejezte ki a Gellért téri mélyállomás miatt. A szocialista és szabad demokrata honatyák nevében Baja Ferenc (MSZP) volt környezetvédelmi miniszter bejelentette: a határozati javaslat túlterjeszkedik a testület hatáskörén, politikai jellegű ülésen nem kívánnak részt venni.– Ehhez hasonló politikai színjátékra és manipulációra még nem volt példa a bizottság életében – reagált Illés Zoltán, a bizottság elnöke a szocialista és szabad demokrata képviselők lépésére. Több fideszes politikushoz hasonlóan úgy fogalmazott: a megjelent független szakértőket, akadémikusokat vette semmibe az SZDSZ és az MSZP.Illés Zoltán hozzátette: ha már a beruházás előkészítése során nem készítettek mindenre kiterjedő hatásvizsgálatot a Szent Gellért térnél található föld alatti karsztvízforrások biztonsága érdekében, legalább az itt megjelent több mint egytucatnyi szakértő véleményét és aggályait meghallgathatták volna. Tóth István képviselő szerint a városvezetés a Gellért téren kialakítandó mélyállomás esetében azt a régi bolsevik módszert kívánja alkalmazni, hogy a környezetet utólag majd a beruházáshoz igazítja. Az ülésre meghívott Nógrádi László közlekedési miniszter úgy vélekedett, hogy a 4-es metró építésével saját magának akar emlékművet állítani a főváros vezetése. Elmondta: a beruházás pénzpazarlás, nem szolgálja a környezetvédelem és a közlekedésfejlesztés céljait. A felkínált alternatíva, a 2-es metró és az 1-es villamos vonalának meghosszabbítása, valamint az elővárosi vasúthálózat kiépítése a töredékébe kerülne a 4-es metrónak, s jóval több ember életminőségét javítaná.A felszólaló geológusok, földtani szakemberek egybehangzóan aggályukat fejezték ki a Gellért tér környéki föld alatti karsztvízbázis esetleges sérülése miatt. Kifejtették, hogy két szemlélet létezik: műszaki és környezeti. Az előbbi azt nézi, hogyan hat a műtárgyra a környezet, a másik pedig fordítva. Sajnálatos, hogy ez utóbbi vizsgálat elkerülte az illetékesek figyelmét.Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke közölte: ha ingyen épülne meg az új metró, az amortizációs költségek olyan magasak lennének, hogy legalább hetven százalékkal kellene megemelni a viteldíjat. Budapest vezetése a legkézenfekvőbb megoldásokat sem használja ki Dél-Buda közlekedési gondjainak enyhítésére. Példaként említette a külön buszsávok létrehozását a forgalmasabb utakon. Erre Nyugat-Európában mindenütt van példa. Egyben feltette a kérdést: miért végzik ugyanazok a cégek a közlekedésfejlesztési terveket és a konkrét beruházások terveit a Városháza megbízásában? Javasolta, hogy törvényi úton vegyék elejét az ilyen összeférhetetlenségeknek.

Halálos baleset miatt áll az M3-as