Aggódó szakértők

2000. 09. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Országgyűlés környezetvédelmi bizottsága tegnap határozatban hívta fel a kormány és a beruházó figyelmét, hogy a 4-es metróvonal megépítése a Duna térségében jelentős környezet- és természetvédelmi veszélyekkel járhat. A rendkívüli ülésre összehívott testület arról is döntött, hogy akadémikusokból és más szakemberekből álló munkacsoportot hoz létre a tervezett fejlesztés folyamatos figyelemmel kíséréséhez és a környezeti érdekek érvényesítéséhez.A több mint egytucatnyi felkért független szakértő egybehangzóan aggályát fejezte ki a Gellért téri mélyállomás miatt. A szocialista és szabad demokrata honatyák nevében Baja Ferenc (MSZP) volt környezetvédelmi miniszter bejelentette: a határozati javaslat túlterjeszkedik a testület hatáskörén, politikai jellegű ülésen nem kívánnak részt venni.– Ehhez hasonló politikai színjátékra és manipulációra még nem volt példa a bizottság életében – reagált Illés Zoltán, a bizottság elnöke a szocialista és szabad demokrata képviselők lépésére. Több fideszes politikushoz hasonlóan úgy fogalmazott: a megjelent független szakértőket, akadémikusokat vette semmibe az SZDSZ és az MSZP.Illés Zoltán hozzátette: ha már a beruházás előkészítése során nem készítettek mindenre kiterjedő hatásvizsgálatot a Szent Gellért térnél található föld alatti karsztvízforrások biztonsága érdekében, legalább az itt megjelent több mint egytucatnyi szakértő véleményét és aggályait meghallgathatták volna. Tóth István képviselő szerint a városvezetés a Gellért téren kialakítandó mélyállomás esetében azt a régi bolsevik módszert kívánja alkalmazni, hogy a környezetet utólag majd a beruházáshoz igazítja. Az ülésre meghívott Nógrádi László közlekedési miniszter úgy vélekedett, hogy a 4-es metró építésével saját magának akar emlékművet állítani a főváros vezetése. Elmondta: a beruházás pénzpazarlás, nem szolgálja a környezetvédelem és a közlekedésfejlesztés céljait. A felkínált alternatíva, a 2-es metró és az 1-es villamos vonalának meghosszabbítása, valamint az elővárosi vasúthálózat kiépítése a töredékébe kerülne a 4-es metrónak, s jóval több ember életminőségét javítaná.A felszólaló geológusok, földtani szakemberek egybehangzóan aggályukat fejezték ki a Gellért tér környéki föld alatti karsztvízbázis esetleges sérülése miatt. Kifejtették, hogy két szemlélet létezik: műszaki és környezeti. Az előbbi azt nézi, hogyan hat a műtárgyra a környezet, a másik pedig fordítva. Sajnálatos, hogy ez utóbbi vizsgálat elkerülte az illetékesek figyelmét.Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke közölte: ha ingyen épülne meg az új metró, az amortizációs költségek olyan magasak lennének, hogy legalább hetven százalékkal kellene megemelni a viteldíjat. Budapest vezetése a legkézenfekvőbb megoldásokat sem használja ki Dél-Buda közlekedési gondjainak enyhítésére. Példaként említette a külön buszsávok létrehozását a forgalmasabb utakon. Erre Nyugat-Európában mindenütt van példa. Egyben feltette a kérdést: miért végzik ugyanazok a cégek a közlekedésfejlesztési terveket és a konkrét beruházások terveit a Városháza megbízásában? Javasolta, hogy törvényi úton vegyék elejét az ilyen összeférhetetlenségeknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.