Borbándi Gyula és a világ magyarsága

Lőcsei Gabriella
2000. 09. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közíróként és szerkesztőként is a nyugati magyarság meghatározó személyiségének tartották évtizedeken át Borbándi Gyulát. Hogy integrálni tudja az egymással ellenségesen viselkedő szellemi csoportosulásokat, a Szabad Európa Rádiónál is, az általa szerkesztett Látóhatár lapjain is kitűnően és folyamatosan tanúsította – az emigrációban. A rendszerváltoztatás óta alapvetően fontos egységesítő tevékenységét a határokon belül élő – megosztott – magyarságra is kiterjeszti.A Borbándi-kötetek nélkülözhetetlen kézikönyvei mindazoknak, akik az összmagyarságról kívánnak pontos képet alkotni. A világ magyarsága önazonosságának megtartásáért végzett írói tevékenységét tüntetik ki ma Magyar Örökség díjjal, azaz A magyar emigráció életrajzát, Az emigráció és Magyarország történetét a változás évéig elbeszélő művét… És föltehetőleg a legutóbb napvilágot látott, ám sajnálatosan elhallgatott cikkgyűjteményét is a népiségről és a népiekről. A magyarságot máig drámaian megosztó népi–urbánus ellentét valódi elemzését adja ez a kétszázötven oldalnyi könyv. Borbándi módra: szenvedélyek és részrehajlások nélkül, szeretetteljes objektivitással.– A legjelentősebb szellemi és politikai áramlatok egyike volt a XX. században a népiek mozgalma, eszméje – állítja Borbándi Gyula. – A legmaradandóbbak egyike is, hiszen ma is befolyásolja a magyar társadalom jelentős részét. Hogy honnan az elnevezés? Állítólag Babits Mihály az elsők között volt, aki a népi megjelölést használta a parasztságból jött vagy a parasztsággal együtt érző s ezen érzelmeiknek hangot is adó fiatal írókra. Társadalmi elkötelezettségük, szerepvállalásuk szerint voltak népiek ezek az emberek, nem pedig a származásuk, a témaválasztásuk vagy az alkotói módszerük miatt.– Szemükben – mondja Borbándi Gyula – a nép nem biológiai, hanem szociológiai fogalom volt. Ilyen értelemben fogták fel a faj szót is, amelyet a nép szinonimájaként használtak, semmivel sem több és más tartalommal, mint ahogyan ma az etnikum szót szokás használni. Szellemi és politikai feladatuknak a nép öntudatának felrázását és ébrentartását tekintették. A társadalmi átalakulást a kisemmizettekkel, a megcsaltakkal és a rajtuk segíteni vágyó értelmiségiekkel együtt szerették volna megvalósítani, hogy nemzet és nép egy legyen.Kimondva s kimondatlanul sorra veszi e Püski-kiadvány azokat a „vádpontokat”, amelyeket a népiekkel szemben mind a mai napig hangoztatni szokás. De a kritikai megjegyzésekkel sem takarékoskodik az ismeretek és személyes élmények arzenáljára hagyatkozó Borbándi Gyula.– Nem alkottak egységes csapatot a népiek, ezzel is magyarázható, hogy nehezen vetették alá magukat az „összjáték törvényeinek”. És mert rendkívül színes egyéniségekből szerveződött a népiek mozgalma, akadtak köztük negatív jelenségeket fölmutató személyek is. A mozgalmat ostorozóknak tehát hol igazuk van, hol nincsen. Volt, aki a nemzeti kérdésben túlzó vagy megalapozatlan kijelentésre hajlott, tőlük azonban a népiek mozgalma még nem lett nacionalista. Akadt, aki igazságtalan szavakat ejtett a zsidóságról, de miért látszott indokoltnak az egész mozgalmat az antiszemitizmus hírébe keverni, amikor a zsidókérdésről a legmegalapozottabb elemzést éppen egy népi gondolkodónak, Bibó Istvánnak köszönhetjük?Bibót egyébként is a népiek legmarkánsabb egyéniségeként idézi Borbándi Gyula. Rá hivatkozik, amikor a népiek helyét keresi a korabeli Európában: „teljesen belesimul, azonos az európai szabadságmozgalmak nagy vonalával”. Amikor pedig a hírlapíró az ezredvégi Budapesten arról faggatja Borbándi Gyulát – aki majd mindenkit ismert személyesen vagy közvetve a népiek közül –, kiről gondolja, hogy eszméivel, írásaival ma is irányadó lehetne a közéletben, az irodalmi életben, legelőször megint Bibó István nevét mondja.– Az egész népi mozgalom egyik nagy fogyatékossága, hogy azt a kívánatos egységet, amelyet híveik elvártak volna, a különböző emberi ellentétek miatt politikusaik, vezéregyéniségeik soha nem tudták megteremteni. Így történhetett meg, hogy Bibót a mai közvélekedés nem a népiek között tartja számon, hanem a liberálisok között. Bibó bizonyos tekintetben csakugyan liberálisnak számított. De amikor választani kellett meglévő politikai és világnézeti csoportosulások között, egyértelműen a népiek mellé állt. Nem véletlen, hogy 1956-ban ő lett a Petőfi Kör fő ideológusa, a forradalmi kormány minisztere. Amikor börtönéből szabadult, az ellenzék, amely főleg fiatal kommunistákból állt, azonnal megkereste. Ő meg szívélyesen fogadta őket, figyelt a szavukra. Kár, hogy a népiek nem ezt csinálták – mondja Borbándi Gyula.– A magyar irodalmi színképet nézve a két kezemen meg tudom számolni a népieket, költőket, prózaírókat együtt – válaszolja a hírlapírói kételyre: vajon lehet-e ma is népiekről beszélni?– Akik ma népinek tekinthetők, nem ugyanazt írják, és nem is ugyanúgy, mint a harmincas években volt szokás. Témaválasztásban, a megírás módjában, és arra nézve, hogy ki mit gondol a nemzetről, az országról, kirajzolódik egy többé-kevésbé politikailag is minősíthető csoport, amelynek a tagjait népieknek nevezhetjük. A mai magyar falut azonban ők sem igen ismerik. Sem ők, sem mások. A falukutató irodalom meghalt, a Magyarország felfedezése című sorozathoz hasonló sehol sincsen. Nem ismerjük a mai falusi ember gondolkodását, nem tudjuk, hogy azok a változások, amelyek a városlakók köznapi erkölcseiben bekövetkeztek, miként szivárogtak le a falvakba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.