Párizs feladta a leckét Brüsszelnek

2000. 09. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két hét, amely megrengette Európát – ha egyáltalán véget ért az olajárak emelése miatt bekövetkezett, a kontinens határain is túlterjedő krízis, a hetvenes évek óta bekövetkezett leglátványosabb olajválságról beszélhetünk. A kiindulópont Franciaország volt, ahol először a halászok vették blokád alá a hajózási dízelolaj magas ára ellen tiltakozva a La Manche-csatorna Nagy-Britannia felé tartó gépkocsiforgalmi átkelőhelyeit.Hiába tiltakozott Brüsszel, hogy a blokád ellentétes az áruk és személyek szabad mozgásának uniós alapelvével, az akciók később kiterjedtek Nagy-Britanniára, Németországra, kisebb mértékben Spanyolországra is. A jóléti állam áldásaihoz szokott EU-polgárok soraiban eluralkodott pánik erőteljesebbnek bizonyult a brüszszeli normák tiszteleténél.A blokád Franciaországban érte el a leglátványosabb sikereit. A kormány itt már évek óta változatlanul hagyta az üzemanyagárak színvonalát. Az olajfinomítók és üzemanyag-lerakatok előtt torlaszokat emelő fuvarozók, miután országszerte teljes fejetlenséget és üzemanyaghiányt idéztek elő akciójukkal, merész ígéretekre kényszerítették a kormányt. Az állam a literenként 5,65 frankos gázolajárba foglalt illetéket (2,57 frank) 35 centime-mal csökkenti, méghozzá januárra visszamenőleg. A fuvarozókkal kötött alkut követően Jean-Claude Gayssot, a Kommunista Párt által delegált közlekedési miniszter bejelentette: ez 17 500 frankot jelent kamiononként, az államkassza így a miniszter becslései szerint körülbelül egymilliárd frankkal lesz szegényebb.A megoldás persze nem ilyen egyszerű. A Szocialista Párt (PS) Franciaországban még a múlt héten is szkeptikusnak mutatkozott az üzemanyagárak adózását illetően, megjegyezve, hogy az olajtermékek árának csökkentését más, már meghozott intézkedések kárára lehetne megvalósítani. Felmérve a franciák elégedetlenségét – a közúti szállítók konfliktusát követően vészesen zuhantak Lionel Jospin kormányfő népszerűségi mutatói – a miniszterelnök új, lehetőleg népszerű intézkedések kidolgozásához fogott.– Látták, mi történik Nagy-Britanniában, Belgiumban és Németországban? – teszik fel választóiknak a kérdést a kormány székhelyén, a Matignon-palotában. – Nálunk legalább a barikádokat megszüntették. Nem hányhatják a szemünkre, hogy rosszul kezeltük volna a konfliktust – vélik Jospin tanácsosai. A közvélemény-kutatások által jelzett fenyegető népszerűség-zuhanást nem tudták ellensúlyozni a megnyugtató szavak. A franciák most azt várják a kormánytól, hogy jelentse be az üzemanyagárak csökkentését, vagy legalább mérsékelje az elmúlt hetek áremeléseit. Ezt Jospin is így látja, csakhogy – mint ez egy népszerű esti televíziós vitaműsorban is elhangzott – „elmagyarázni még csak el lehet az újabb olajárrobbanás körülményeit, de mit kéne bejelenteni?” Az ideális megoldás közvetlenül a pénztárcákon is érezhető lenne, emellett pénzügyileg támogatható az állam által, és politikailag elfogadható a baloldali kormánykoalíció pártjai részéről. Visszafogottan nyilatkozott Jacques Chirac köztársasági elnök: – Az abnormális – mondta –, hogy az állam pénzügyi megfontolásokból profitál az áremelésből, holott az autót például a legtöbb ember munkaeszközként használja. Egyenlő bánásmód kellene – tette hozzá Chirac.Abban mindenki egyetért, hogy ha az állam mesterségesen beavatkozna az üzemanyagárak piaci törvények által meghatározott szintjének alakulásába, annak – miként a Le Monde fogalmazott – „rendkívüli ára volna”. A benzinkutaknál egyfrankos literenkénti árcsökkentés 18 milliárd franknyi veszteségnek felel meg, mindez a nullaeffektus eléréséért. Egy ilyen intézkedés a produktőr országokat vagy az olajtársaságokat gazdagítja, amelyek ezáltal emelhetik a haszonkulcsot. Egy másik megoldás a stabilizációs tényezők megerősítésével próbálkozik. Valójában ez a pénzügyi politika az üzemanyagárak lebegtetését jelentené. A francia kormány ilyen jellegű intézkedést jelentett be augusztus 31-én. Előre látható volt, hogy a TIPP („Taxe Intérieure sur les Produits Petroliers”, az olajtermékek belső adótartalma) vissza fog esni a kialakult helyzetben a TVA (az áfa megfelelője) behajtásának növekedéséig, s a két állami bevétel kiegyensúlyozása elejét venné az állam meggazdagodásáról szóló kritikáknak, arra az esetre, ha „elszállnának az olajárak”. Mivel ezt a változatot a kormány rosszul kommunikálta a közúti szállítókkal folytatott tárgyalások idején, az intézkedés csak semlegesíteni tudta az esetleges elkövetkező emeléseket, a benzinkutaknál nem törte le az árakat.A baloldal a belföldi olajtársaságok rendkívüli megadóztatását is fölvetette (így a TotalFina – Elf 2000-ben 50 millárd frankot fizetett volna), ami ez esetben is megoldatlan kérdéseket vetett volna fel, hiszen az így befolyt összeg újraelosztása máig nem tisztázott. A benzinkutaknál fizetendő öszszeg az üzemanyagár közel 80 százalékát jelenti. A fennmaradó összegek tartalmazzák a különböző adófajtákat, melyeknek a költségvetésbe befolyt összege (1999-ben 210 milliárd frank) az állam negyedik bevételi forrását képezi. Ebben a sávban oszlik el az áfának megfelelő TVA és többek közt a társaságok adója.A Francia Kommunista Párt (PCF) még a múlt héten is az üzemanyagárak csökkentését látta megvalósíthatónak, 22 milliárd frank kiegészítő támogatással, a legelső fél évben ugyanis ez volt a TotalFina – Elf által az államkasszába befizetett összeg. Előzőleg a párt elnökét, Robert Hue-t erősen támadták a Zöldek, akik részéről Yves Cochet abszurdnak minősítette Hue energiatervét. A Zöldek szerint azonnali intézkedésre lenne szükség az üzemanyag benzinkúti árát illetően, legalább 1 milliárdos állami fedezettel.A Zöldek álláspontja markánsan elkülönül a többi kormányzópártétól: miniszterük, Dominique Voynet erőteljesen támadta Gayssot fuvarozóknak tett engedményeit. Szerinte például a melegházeffektus csökkentésére lehetne fölhasználni ugyanezeket az összegeket. „Gayssot a máról beszélt, Voynet a holnapról” – próbált egyensúlyt teremteni Lionel Jospin a szeptember eleji kormányülésen. Mindenesetre a történtek megingatták a kormányzó francia „többségi baloldal” politikai egységét, amelyet egyébként Jospin újabb, nemrég történt kormányátalakítása (hivatali idejében a hatodik) is viszonylag épen hagyott.A blokád kitörésekor Patrick Devidjan, az RPR szóvivője kijelentette: csak olaj volt a tűzre, hogy nem sokkal az újabb „olajárrobbanás” előtt Laurent Fabius pénzügyminiszter adócsökkentő koncepciót jelentett be. A tervezet komoly vitára adott okot, a konzervatív ellenzék átlátszó választási manőverként emlegette Fabius ígéreteit. Éppen a krízis napjaiban csengett le Jean-Pierre Chevenement belügyminiszter lemondásának botránya, melyre az éles kormányzati vitákat kiváltó Korzika-alku, az úgynevezett matignoni folyamat miatt került sor. A lázadó politikust Daniel Vaillan, a parlamenttel való kapcsolattartás minisztere váltotta föl, tőle is az egység újbóli megerősítését várta el Jospin. A jobboldal kritikáját alátámasztani látszott, hogy az áremelések által amúgy is sokkolt fuvarozók rögtön országos sztrájkkal, zsaroló taktikával estek a hátrálás politikáját választó kormánynak. Legalábbis ez az egyik elképzelhető verzió, melyet viszont némileg kétségessé tesz, hogy a legutóbbi jobboldali kormány bukását többek közt a megszorító intézkedések miatti elégedetlenségi hullám idézte elő. Figyelemre méltó mindenesetre, hogy az olajválságból megtépázott vitorlákkal kihajózó kormányhoz közel álló Le Monde a múlt hét második felében kirobbantotta Jacques Chirac köztársasági elnök állítólagos korrupciós ügyét – ráadásul néhány nappal az elnöki mandátum lerövidítéséről szóló népszavazás előtt. Épp ezekben a napokban vélte úgy a Le Figaro, hogy az üzemanyagárak növekedése miatti elégedetlenséget a kormány október elejétől látványos intézkedésekkel, így a benzinárak lebegtetésével és a nagy olajcégek, megadóztatásával próbálja ellensúlyozni. A kormányzó baloldal valószínűleg minden lehetőséget megragad, hogy helyreállítsa presztízsét. Mindemellett a „pénztárcán érezhető” kompenzáció elmaradása néhány hónapon belül az elégedetlenségi mozgalmak kiújulásához vezethet.Az angol kormány jóval határozottabban reagált, Tony Blair miniszterelnök a benzinszállító kamionok rendőri erőkkel való biztosítása mellett döntött. Huszonnégy órán belül az életnek vissza kell térnie a rendes kerékvágásba – jelentette ki Blair, amikor Nagy-Britanniában is eluralkodott a káosz. A szakszervezet Blair mellé állt, a Trade Union Congress támogatásáról biztosította a miniszterelnököt, aki kijelentette: „A legitim tüntetés egy dolog – de az ország destabilizálásával próbálkozni, az teljesen más”. Amikor Blair a hadsereget is készenlétbe helyezte, a tüntetők nem feszítették tovább a húrt. Visszavonultak, feloldották a blokádot, ám elemzők megjegyzik: lehet, hogy csak ideiglenes alkuról van szó, hiszen a létrejött megállapodás eredményeképpen hatvan napot kapott a brit kormány, hogy megoldja az olajkrízis által felvetett problémákat.Az EU székhelyét is megbénították a belga tüntetők, ez a Guy Verhof vezette „szivárvány koalíció” első politikai mini krízisét jelentette. Hollandiát és Németországot is érintette a tiltakozó megmozdulások sorozata. Németországban a szakszervezetek, hogy a bírói intézkedéseket elkerüljék, pacifista akcióknak nyilvánították a tiltakozó megmozdulásokat. Nem akarjuk a francia modellt lekoppintani – vélték vezetőik. A német Zöldek, akik részt vesznek a kormányzásban, kijelentették, eszük ágában sincs az adókulcsokhoz nyúlni. Reinhardt Klimmt, az illetékes német szaktárca vezetője támadta az üzemanyagok franciaországi adócsökkentését. Gerhard Schröder nem enged a benzinkutaknál befolyó állami adófajtából, ez a jelenleg 12 pfenniges összeg jövőre 6 pfeniggel növekszik. A francia kormányengedmények és az olajtársaságok áremelései nem könnyítik meg Berlin lehetőségeit.Még a múlt héten is tartott a svédországi blokád. A szállítók és az autóvezetők megbénították a kikötők forgalmát Stockholmban, Göteborgban és Helsingborgban. A szociáldemokrata kormány visszautasította a közúti fuvarozók adócsökkentésre vonatkozó követeléseit.Mindebből kitűnik, hogy a kialakult válság az Európai Unió egyeztetett energiapolitikájára is rákérdez: hogyan birkózik meg Brüsszel a válság növekedést veszélyeztető kockázataival? A krízis napjaiban kezdett mélyrepülésbe az euró is, és szó esett arról, hogy szükséges-e külföldi beavatkozás a közös pénz megtámogatásához. Alapvetően megváltozott tehát az eredeti felállás, az Európai Közösség (EK) ugyanis a kezdetekben – egészen a hatvanas évek végéig – közel hetven százalékban önellátó volt a német és francia széntermelésnek köszönhetően. Az importfüggőség kialakulását az idézte elő, hogy az európai energiafogyasztás a hetvenes évek elején a szénhidrogének javára dőlt el, márpedig ezt a nyersanyagfajtát Európa importálni kényszerül. Az olajtermelő országok gyorsan felismerték a kialakult helyzetet, az 1973-as és 1979-es olajválságok után tehát új stratégiát dolgoztak ki az EK tagállamai. A fogyasztást egyrészt éppen azoknak az adóknak a bevezetésével igyekeztek viszszafogni – és a költségvetésbe forgatni –, amelyekről a tiltakozások nyomán kialakult jelenlegi alku folyik. A biztonsági készletek kialakításáról kvóták bevezetésével gondoskodtak, előírva, hogy a tagállamoknak 90 napi fogyasztásnak megfelelő minimális készlettel kell rendelkezniük. Az Európai Unió előtt álló új kihívások közé tehát az energiapolitika kérdése is felzárkózott: hogyan érjék el az üzemanyagok esetleges piaci árhullámzása esetén a biztonságos ellátás biztosítását, kiszűrve az újabb válságokat? Párizs példája arra int: az európai polgár szava nem elhanyagolható e kérdés megoldásának keresésekor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.