Rókavadászat a levegőben

Dombrádi Krisztián
2000. 09. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Huszonnégy hőlégballonban közel 140 vendégés ballonos emelkedett a táj fölé a múlt hétena Velencei-tónál. Ikarosz-szárnyak helyett ezúttal kosaranként háromezer köbméter meleg levegő röpítette a sportolókat és a bátor érdeklődőket.Egy ilyen találkozón a versenyzők száját sosem hagyja el a „bátorság” szó, a bámészkodóktól mégis ez hallható a leggyakrabban. Talán azért, mert a repülés tudományos hátterét jóval könnyebb megérteni, mint misztikumát, romantikáját. A hőlégballonok titkát kutató Montgolfier fivérek közül „Joseph” is jókora hittel, ám sokkal kevesebb tudományossággal igyekezett követni Ikarosz példáját, amikor 1777-ben egy méretes esernyővel levetette magát egy gyárépület tetejéről. A visszaemlékezések szerint az újító – kísérlete bármennyire is hajmeresztő volt – nem az esernyővel a kezében adta vissza lelkét a teremtőnek.A repülősök közül a ballonosok azok, akik leginkább ki vannak szolgáltatva az időjárásnak. A versenyzők most a hidegfront érkezéséről kaptak híreket. Miközben Agárd polgármestere, Vágner Elza a találkozót megnyitó esti beszédében köszöntötte a városukban hatodik alkalommal összegyűlt ballonosokat, egyikük-másikuk azt fürkészte, vajon beigazolódnak-e a rossz időről szóló jóslatok.A többségnek talán nem volt sok vesztenivalója, hiszen ha az idő megmakacsolja magát, legfeljebb összecsomagolnak. (A ballonosok a rossz idő miatt gyakran egyáltalán nem szállhatnak fel.) A távolról ide érkezett lengyel, francia, német és szlovén csapatnak azonban több bosszúságot okozott volna mindez.Az esti megnyitó után fáklyásmenet következett: a résztvevők a szálláshelyig vonultak. A 24 csapat tagjai beszálltak a ballonok kosaraiba, és egyelőre a földön, a kísérő kocsik mögötti utánfutón gyújtották be a gázégőket. Méteres lángok csaptak fel a sötétben, egy-egy pillanatra újra felforrósítva a nyirkos tóparti levegőt. A megérkezés után sajátos állófogadás következett, ahol nem volt szükség ismerkedésre: a száz versenyző közül szinte mindenki mindenkinek a barátja, de legalábbis cimborája. Így egymás sikereit, de kudarcait és problémáit is számon tartják.A hazai repülősport az elmúlt években sikereiről éppúgy ismertté vált, mint baleseteiről.– Egy olyan veszélyes sportágnál, mint a repülés, a „túl nagy demokrácia” gyakran nem jó. A megnövekedett szabadsággal egy-egy pilóta ugyanis nem tud mit kezdeni, ezt mutatja az is, hogy az idei katasztrófák szinte mindegyike az emberi felelőtlenségnek volt betudható – mondta Hegedűs Dezső, a Magyar Repülőszövetség elnöke. A tiltott repülésekről szóló bejelentések ellenőrzése gyakran pénzhiány miatt sem lehetséges: a rendőrség helikopteres egységei ilyen esetekben azt a választ adják, hogy újabb repülésre nincs anyagi keret.A ballonosok kiadásai meglehetősen magasak, sokan panaszkodnak a gázáremelésekre, ugyanis nemcsak a ballon, de sokszor az utánfutót vontató autók is gázüzeműek. A repülés romantikájának megvan az ára: Szabó Péter, aki két évvel ezelőtt ballonjával 10 364 méteres magasságba emelkedett, felállítva ezzel a hazai magassági csúcsot, elmondta, hogy ballonját 23 kiló propán-bután gáz fél óráig tartja ég és föld között. A tíz kilométeres magasságot is meghaladó, 2 óra 15 perces repülés félmilliós költségéhez képest a velencei verseny alkalmával jóval olcsóbban repült a csúcstartó – hat óra alatt mindössze 55 ezer forintot füstölt el.Szabó Péter, aki – ahogy ő mondta – az „élet határát kutatta két évvel ezelőtt”, arról a francia világcsúcsról is beszélt, amelyet a napokban állított fel két gall ballonos. Laurent Lajoye és Christophe Houver Kanadából indulva szelte át az eddigi leghosszabb repülési idővel az Atlanti-óceánt. Az út során – amire talán már Willie Fogg is félve vállalkozott volna – 5000 kilométert hagytak maguk mögött 148 óra alatt. A két francia súlyos megpróbáltatásokat élt át a hosszú út alatt, dupla borítású, héliummal és meleg levegővel töltött törékeny járművükről tucatszám verték le a jégcsapokat. Magára az elindulásra is több mint három hetet vártak, mert az időjárás nem volt kedvező.– Mielőtt a pilóta mindent rendben talál és felemelkedik, már maga mögött tudhatja azt a komoly munkát, amely során előteremtette az erőpróbához szükségesnek ítélt emberi, anyagi és technikai feltételeket. Az átlagember, aki elsősorban a veszélyt és rekordot látja egy-egy ilyen teljesítményben, ezekre az erőfeszítésekre nem is gondol – mondta a magyar csúcstartó. Szabó Péter „csúcsra repülése” is nélkülözte a ballonos repülés romantikáját és meghittségét. Olyan magasságba emelkedett ugyanis, ahol az utasszállító repülőgépek keltette légörvények még nagy távolságból is végzetes veszélyt jelenthetnek egy hőlégballonra nézve. Az, ha a ballon behorpad vagy megcsavarodik, kivédhetetlen következményekkel járhat. A magyar pilótánál éppen ezért a rekordkísérleteknél kötelező ejtőernyő is volt, de vitt magával oxigénpalackot és magasságrögzítőt is.– A tájban aligha gyönyörködhettem, a repülés ugyanis folymatos magasságkorrekciókból és a légáramlatok megfigyeléséből állt – emlékezett vissza a ballonos.– Az első nap programja rókavadászat – közölte a másnap reggeli eligazításon Pálosfalvi Brúnó, az agárdi ballonverseny szervezője. – Az idő romlott, csapadék várható, a felhőzet 500-600 méteres magasságon terül el – mondta „Brúnó bácsi”, ahogy a ballonos társak nevezik a legidősebb kapitányt. Az ő ballonja lesz a róka, ezt kell követni a sorra felszállóknak, majd a lehető legközelebb ledobni a jelzőszalagot, az úgynezett „markert” ahhoz a ponthoz, ahol Brúnó bácsi leszáll.Az eligazításon kisebb vita is kipattant, mivel a gázt szolgáltató cég biztonsági szakembere figyelmeztette a pilótákat: ne töltsék fel a gázpalackokat a megengedett szintnél jobban, ugyanis az robbanásveszélyes lehet. Esetenként ezt az előírást megszegik a ballonosok, mert, mint mondják, előfordulhat, hogy ez a kevés gáz menti meg a ballont attól, hogy egy fa koronájába zuhanjon.A felszállás helyéül egy gárdonyi erdősor mögötti mezőt választottak ki a szervezők. A huszonnégy ballonkapitány a megérkezés után a mező közepén újra összegyűlt, hogy megvitassák: felszállhatnak-e a felhős, csapadékos reggeli időben. A csapattagok pakolás közben meg-megálltak, és miközben maguk is azon tanakodtak, nem veszélyes-e felszállni, sapkáikra egy-egy esőcsepp is cseppent.– Az okosok úgy döntöttek, hogy ez még jó – fordult felénk egy pilóta, majd tovább igazgatta a kupola zsinegeit.A felszállás nem hasonlítható a motoros repüléshez. A föld csak lassan távolodik, az emelkedés nem jár gyorsulással, és a táj is csak lassan válik térképhez hasonlatossá. Nem is repülünk magasra: a szabályoknak megfelelően a hatszázméteres felhőszint alatt háromszáz méterrel, a reggeli szellő sebességével haladunk át a Velencei-tó felett. Az északi part közelében a „róka”-ballon kapitánya, Brúnó bácsi már a leszálláshoz alkalmas helyet keresi.– A felszín közelében a szél déli irányban fúj, ha ereszkedünk, arra a mezőre érkezünk – magyarázza, majd a gázcsapokat kezelő pilóta válla felett a célra mutat, és utasítást ad a süllyedésre.A földet érést a ballon utasai behajlított térddel várják. Nem számítunk erős lökésre: a fejünk felett lassan kihűlő 3000 köbméter meleg levegő utolsó tartalékai még elegendők arra, hogy simán érjünk földet.A huszonnégy ballon sorban közelít a Brúnó bácsi által kijelölt célhoz, ám a kapitányok változó sikerrel dobják a jelzőszalagot a „róka” irányába.Az első napon egyértelmű magyar fölény mutakozott: a lengyel, szlovén és német csapatok másfelé próbáltak szerencsét, így a jelzőszalaggal sem találhattak célba. A hatodik agárdi millenniumi hőlégballonverseny első helyezettje is magyar sportoló lett: a többszörös magyar bajnok Jakab János.Azok számára, akik először repültek, még emlékezetesebb volt az agárdi találkozó. A hőlégballon romantikájába és misztikumába a kapitányok avatták be őket: az újoncok térdre ereszkedtek, hajukat a pilóták megperzselték a tűzzel, amely a ballonosokat az égbe röpíti, földdel szórták meg mindegyiküket, amely mindig visszafogadja őket. Végül fejüket a ballonosok kedvenc italával, pezsgővel locsolták meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.