A pillanat pontossága

Balázs Sándor
2000. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

”A múlt fogalmát az ember úgy tanulja meg, hogy emlékezik” – írja Wittgenstein. Olvasó és író egyaránt így cselekszik, amikor igyekszik pontosítani azt, ami a múltból a jelenbe ér: egykori olvasmányait, az író szempontjából műalkotássá tisztuló életnyersanyagot. Az emlékezés kísérőjelenségét, az emlékélményeket rendezgeti; talán nem sorba vagy rendbe, hanem úgy, ahogy valami különös szeszély, érzelem folytán összecsomósodnak, egymásba gyökereznek. Képet alkot a múltról, miközben a jelen folyását időlegesen felfüggeszti. Mert elhagyott, de feledhetetlen világa csak így, másodszorra lesz igazán az övé – az emlékezés révén. Emlékeiben önmaga tájaira ébred, elhagyott senki földjére tér vissza, ami kissé mégis ismerős: a személyiséget övező tulajdon.De kimondható-e bármi is a pillanat pontosságát fürkésző folytonos nekifeszüléssel; az érzelmek hegy-völgyeire újra ráismerni s végre kimondani akaró szenvedéllyel? Természetesen – s rögtön érdemes hivatkozási pontokat is találunk: Proust „madeleine”-jét, az Ulysses szerzőjét emlegetjük. Csakhogy elég pontosak-e ők is az élmény célkeresztjének követésében, közvetítésében, még ha oly aprólékosan kiterjedt módját választották is a kimondhatatlanul felmerülő megnevezésének, a felemás nyelvbe öntésének? A szavak tettek is, ezért olyan félelmetes pontatlanságuk. Persze az is igaz, hogy a csökönyös pontosságvágy idővel ellehetetlenít. Viszont másképp nem érdemes, állítja Ottlik. Jobbára csak bridzsezik, de akkor is íróként. Ráérősen, mint akinek világhosszú az ideje.Mégis a magyar posztmodern irodalom vajúdása idején egy egész nemzedék ismert Ottlikban genezisére. Éppen matematikus következetességgel átgondolt és megtett gesztusa, „a másképp nem érdemes” miatt. Hogy posztbeszéddel illetik – az irodalomkritikai szemlélet esetlegessége. Csekély jelentőségű, ha utal e kategória az akár a hallgatásba is visszavesző pontosság igényére: arra a „könyöktérre”, amelyben van idő átgondolni a dolgokat, mert nem siettet semmi; ami az íróság függetlenségének éppúgy őrzője, mint ahogyan megelőlegezett helyszíne a hiteles megnyilatkozásnak. Hogy mindig és újfent másként kell elmondani, nüánsznyi részletekkel kiegészíteni azt, ami történt, ami megtörténhetett; próbálgatni a látószögeket, hogy melyik vagy mindjük összessége nyithat-e teljesebb és pontosabb képet a múltbéli pillanatokra, amelyekben a létezés szilárd váza megépülhetett.Persze a kérdés hanyagul elterül bennünk, mintha indokolt helye lenne: amikor úgy gondoljuk, hogy Ottlikra, az életműre érdemes emlékeznünk, nem valami transzparenst emelgetünk, talán a kelleténél éppen magasabbra is? Az Ottlik-recepció szinte példa nélkülien sok, bár feledhető anomáliára bukkan: író, aki nem ír, vagy nem annyit, mint a többi, s egyáltalán, írt-e valaha is; évtizedeken át hiteget készülő új regényével, s aztán előbukkan valami „aligha” regénnyel. Ottlik a másképpen írók közül való. Életműve az egész életét átívelő – talán egyetlen – pillanat felismerésének kiterjesztése: pontosságának vonzásában annak a „szigmaérzésnek” a keresése, „ami hiánytalanul összefoglalja és egybeolvasztja a létezésed egészét”. Ottlik a létezés szólongatásában él. Rá emlékezni annyit tesz, mint algoritmusát követni, megtanulni ottlikul gondolkodni, látni, a pillanat pontosságával. A kimondhatatlan tiszteletével, őrzésével. Tudni azt, hogy szegett szárnyakkal élünk, noha örökös bennünk a repülés kísértése, ahogyan az üresen előttünk álló fecni kihívása is.Az életmű konzekvenciája úgy szólhatna, hogy a „hallgatás táján” még minden megvan – nem egyszerűen a részek összegeként, hanem mint létegész. Azután a szavakkal kezdetét veszi a „semmi sincs sehogyan” állapota: minden összegubancolódik, elmosódik. Nehéz ilyen szemléleti háttérrel írónak lenni, sokat írni. Innen eredhet Ottlik legendás lustasága, hogy évtizedekig dédelget egy-egy témát, mint tette azt Buda című regényével(?). Pontosabban az egyetlen témát dédelgeti, s Kronoszként nem falja fel „gyermekeit”, írói nyersanyagát. Folyton megújuló formában kísérli meg elmondani a mindig ugyanazt, a létezés alapstruktúráját. Így a pillanat hiteles örökébe csak a hallgatás léphet, amit beföd valami metafizikai táj, magaslati levegő: hóval, köddel, a kimondhatatlanból összeálló sárral. Mert „előbb jön mindig a megértés és azután a szó, hogy megcsonkítson valamit, ami egész volt”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.