A századik bevetés

Both Előd
2000. 10. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tervek szerint holnap landola floridai Kennedy űrközpontnála múlt héten onnan elindított Discovery űrrepülőgép.Ezzel fontos mérföldkövéhez érkezettaz amerikai űrprogram, hiszen a Discoverymostani útja az 1981-ben üzembe állítottűrrepülőgép-flotta századikrepülése volt.A mostani repülés ugyan az STS–92 hivatalos sorszámot viseli, mégis a századik a sorban, ugyanis a repülések megtervezésükkor kapják a sorszámot, a végrehajtás sorrendje általában eltérő. A hét űrhajós feladata a nemzetközi űrállomás építésének folytatása volt: ezúttal hozzákapcsolták a már Föld körül keringő egységekhez a majdan a napelemeket tartó rácsos szerkezet első elemét és egy újabb dokkolóegységet. Felszerelték a külső elektromos kábeleket és a számítógépes adatforgalom vezetékeit is.Az űreszközök pályára állítási költségeit csökkentendő a NASA a rendszeres űrszállítások céljára a hetvenes években új típusú szállítórendszert, az angolul Space Shuttle-nek nevezett űrrepülőgép-rendszert fejlesztette ki. Az űrrepülőgép indításkor és a világűrben űrhajóként, leszálláskor a sűrű légkörben repülőgépként közlekedik, és újra felhasználható űrrepülésekhez. Öt űrrepülőgép épült: a Columbia 1981-től, a Challenger 1983-tól 1986-ig, a Discovery 1984-től, az Atlantis 1985-től, az Endeavour pedig 1992 óta üzemel.Az eredeti célt, a fajlagos költségek radikális csökkentését – a roppant magas fejlesztési kiadások miatt – csak részben sikerült elérni. Mindamellett a hagyományos hordozórakétákhoz képest az űrrepülőgépek minőségileg új feladatok elvégzésére is alkalmasak. Nemcsak Föld körüli pályára lehet állítani a különféle mesterséges holdakat, hanem ismételten fel lehet keresni ezeket ellenőrzés, javítás, beszabályozás céljából, amint az például a Hubble-űrtávcső esetében több alkalommal is megtörtént.Az űrrepülőgépek egyben űrlaboratóriumok és nagyméretű űrállomások továbbépítésére, ismételt meglátogatására is alkalmasak, a járművel megoldható a személyzet váltása, az élelmiszer-, ivóvíz-, kutatóeszköz-utánpótlás.Az űrrepülőgép fontos előnye, hogy a rá ható terhelés sem a pályára állás, sem pedig a Földre való visszatérés során nem haladja meg a 3 g-t, vagyis a testekre legfeljebb földi súlyuk háromszorosa nehezedik, szemben a hagyományos startok 6-8 g-s túlterhelésével. Ez a mechanikai szerkezet szempontjából is kedvező, ugyanakkor az űrrepülőgép személyzetének fizikai igénybevétele számottevően mérséklődik. Ennek köszönhetően az űrrepülőgépek fedélzetén egyre több mérnök, orvos és más kutató szakember hajthat végre űrutazást – korra és nemre való tekintet nélkül.A gépek csaknem 850 darab hasznos terhet emeltek magasba, a különféle rendeltetésű műholdaktól és űrszondáktól kezdve a rakodótérben működő kísérleti platformokon keresztül a komplett űrállomásokig. Két űrállomást is felkerestek. A nemzetközi űrállomás építésének gyakorló szakaszaként az amerikai űrhajósok több alkalommal jártak a Mir űrállomáson, ahol orosz kollégáikkal közös felkészülési programot hajtottak végre. A másik űrállomás természetesen a Nemzetközi Űrállomás, amelynek építését még éppen csak elkezdték. Három alkalommal látogatták meg az űrrepülőgép asztronautái a Hubble-űrtávcsövet, hogy a szükséges javításokat és az esedékes karbantartást elvégezzék. Bolygóközi szondákat indítottak útnak a Jupiter, a Vénusz és a Nap kutatására. Végül, de nem utolsósorban a gépek fedélzetén elvégzett kísérletek százaiban tanulmányozták a súlytalanság élettelen anyagokra, növényekre, állatokra és természetesen az emberei szervezetre gyakorolt hatását.A négy gépet folyamatosan korszerűsítik. Miközben 7,26 tonnával nőtt a szállítási kapacitás, 40 százalékkal csökkentek az üzemeltetési költségek, az új főhajtóműveknek köszönhetően 80 százalékkal csökkent a start kockázata, az általános meghibásodások száma pedig 70 százalékkal kisebb, mint kezdetben. Az Atlantis pilótafülkéjében már felszerelték az új, sokfunkciós, színes kijelzőket. Ez és a 2005-ig végrehajtandó további korszerűsítések kétszeresére növelik az űrrepülés biztonságát. Ezek során továbbfejlesztik az indítórakétákat, a főhajtóműveket és a pilótafülke berendezéseit, hogy a gépek a XXI. század első részében is kifogástalanul elláthassák feladatukat.Ma már csupán űrhajózás-történeti kuriózum, hogy a nyolcvanas években az egykori Szovjetunióban is megpróbálkoztak egy nagy gyakorisággal repülő, többször felhasználható űrhajózási hordozóeszköz kifejlesztésével. A Burán névre keresztelt szerkezet nagyon – mondhatni feltűnően – hasonlított amerikai társára. Volt azonban egy lényeges különbség: a Buránt a világűrbe juttató hatalmas Enyergija hordozórakéta az űrrepülőgéptől függetlenül, automatikus üzemmódban is használható lett volna, úgyhogy akár 100 tonna hasznos terhet is pályára tudott volna állítani. A Buránhoz hasonlóan azonban ennek a gyártását is leállították. Az egykori Szovjetunióban többféle űrrepülőgép tervezésével is foglalkoztak (Spirál, Bor), de ezek csak a kísérleti makettek repüléséig jutottak el.A másik – az említettnél is sokkal fontosabb – különbség az amerikai űrrepülőgép és a Burán között, hogy az előbbi immár a századik (kilencvenkilencedik sikeres) repülésénél tart, a Burán és az Enyergija viszont a Szovjetunióval együtt a történelemkönyvek lapjaira került. A Burán-rendszer kísérletei egyetlen, személyzet nélküli repülést követően 1989-től félbeszakadtak, majd a programot 1993-ban végleg törölték. A sikeres repülés ellenére Oroszország a pénzügyi problémák miatt nem tudta folytatni ezt a programot.Tíz év távlatából az Enyergija fejlesztését az akkori idők gigantomániás törekvései megnyilvánulásának tekinthetjük, így kudarca a rendszer bukását követően szükségszerű volt. Nincs ugyanis olyan űrkutatási feladat, amelynek végrehajtásához szükség lenne egy ilyen teherbíró képességű óriásrakétára. A Burán ezzel szemben a hidegháború keltette űrverseny szülötte, a „nekünk is kell az, ami az imperialistáknak van” szellem egyik tárgyiasulása. Az űrverseny szerencsére ugyancsak elmúlt, helyét az összefogás és az együttműködés vette át. A nemzetközi űrállomás építésében az amerikaiak az űrrepülőgépekkel, az oroszok pedig a jól bevált, nagy sorozatban gyártott, hagyományos hordozórakétáikkal vesznek részt.A nemzetközi űrállomás építése és üzemeltetése pillanatnyilag az űrrepülőgépek legnagyobb, sok évre szóló feladata. Ennek a vállalkozásnak a részleteiről rovatunkban időről időre ugyancsak beszámolunk. Addig is az űrrepülőgép-programról és a nemzetközi űrállomás építéséről az érdeklődők a http://spaceflight.nasa.gov címen olvashatnak további részleteket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.