Egyfordulós, zártkörű pályázaton kívánja értékesíteni a Malév Rt. kisebbségi részvénycsomagját az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. Az igazgatóság döntése alapján részvényeladással és tőkeemeléssel, stratégiai befektető bevonásával privatizálják a légitársaságot. Az első fázisban az ÁPV Rt. jelenleg mintegy 97 százalékos tulajdoni részesedése legkevesebb ötven százalék plusz egy szavazatra csökkenhet. Az ajánlatok beadási határideje 2001. január 8. lesz – derül ki az ÁPV Rt. lapunkhoz eljuttatott közleményéből. Szarvas Ferenc, a Malév Rt. igazgatóságának elnöke elmondta: szeretnék, ha a pályázaton minél több potenciális befektető venne részt.Az ÁPV Rt. igazgatósága és az ING Baring Rt. összeállította a potenciálisan szóba jöhető vevőjelöltek listáját, amelyre húsz légitársaság került fel. A mostani döntést megelőzően a magyar légitársaság üzleti adataira vonatkozó titkossági nyilatkozat megtételére kérte fel a lehetséges érdeklődőket. A nyilatkozatot eddig az Air France, a KLM, a Swissair és a SAS légitársaság írta alá, több nemzetközi európai székhelyű légiforgalmi vállalat pedig jelezte, hogy a napokban aláírva visszaküldi azt. A pályázati dokumentációt első körben a titkossági nyilatkozatot aláíróknak küldi meg az ÁPV Rt., azonban a nyilatkozat megtételére felkért légitársaságok bármelyike a dokumentum aláírásával még jelentkezhet a beadási határidő előtt. Az ősszel kezdődő első fázisban az ÁPV Rt. az 50 százalék plusz 1 szavazatot megtestesítő állami tulajdonban maradó részvényen felüli részvényhányadot értékesíti. A törvény szerint a társaság 25 százalék plusz 1 részvénye marad tartósan is állami tulajdonban, a kétoldalú légiforgalmi szerződések miatt azonban 50 százalék plusz 1 részvénynek nemzeti tulajdonban kell maradnia. A második fázisban tovább csökkenhet az állami tulajdon.Az elmúlt időszakban számos feltételezés látott napvilágot a nemzetközi légiszövetségek közép- és kelet-európai terjeszkedésével kapcsolatban, ami egyben a szövetségek érdeklődését is mutatja a térség iránt. A napokban a cseh légitársaságot hívták meg az Air France és a Delta Airlines vezette Sky Team szövetségbe, és egyes hírek szerint ugyanez a szövetség tárgyalásokat folytat az Aeroflottal is. Szarvas Ferenc ezzel kapcsolatban elmondta: a nemzetközi piac és maguk a szövetségek is most formálódnak, ami kedvező helyzetet teremt a Malév értékesítésének is. Nincsenek még végleges forgatókönyvek, és egészen bizonyos, hogy az érdeklődők alaposan megvizsgálják a piaci kínálatot.A napokban a Financial Times-ban jelent meg cikk a Malév eladásáról, ahol a társaságot rossz fényben tüntetik fel, elsősorban a társaság gazdasági helyzetére és szerény alaptőkéjére utalva. A térségközpont-koncepción a megerősödött riválisok miatt – a lap szerint – túlhaladt az idő. Szarvas Ferenc szerint a regionális légi közlekedési csomópont koncepciója ma is időszerű, amit jól mutat az élénk érdeklődés a térség iránt. A legtöbb európai repülőtérrel ellentétben Ferihegy kapacitásnövekedésének nincsenek számottevő korlátai. Elmondta: tény, hogy a társaság működése az elmúlt nyolc hónapban felemás képet mutatott. A menetrend szerinti forgalomból származó bevételek jelentősen nőttek az elmúlt évihez képest, ugyanakkor a magas olajárak miatt kétszer annyit költöttek üzemanyagra, mint tavaly. Hangsúlyozta: a Malév iránti érdeklődést csak egy bizonyos pontig befolyásolják a működési eredmények, a potenciális befektetők tisztában vannak azzal, hogy milyen lehetőségeket rejt a Malév, főleg hosszú távon.
Mit tehetnénk a gyűlölködők ellen?
