Kész a Malév privatizációs programja

2000. 10. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyfordulós, zártkörű pályázaton kívánja értékesíteni a Malév Rt. kisebbségi részvénycsomagját az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. Az igazgatóság döntése alapján részvényeladással és tőkeemeléssel, stratégiai befektető bevonásával privatizálják a légitársaságot. Az első fázisban az ÁPV Rt. jelenleg mintegy 97 százalékos tulajdoni részesedése legkevesebb ötven százalék plusz egy szavazatra csökkenhet. Az ajánlatok beadási határideje 2001. január 8. lesz – derül ki az ÁPV Rt. lapunkhoz eljuttatott közleményéből. Szarvas Ferenc, a Malév Rt. igazgatóságának elnöke elmondta: szeretnék, ha a pályázaton minél több potenciális befektető venne részt.Az ÁPV Rt. igazgatósága és az ING Baring Rt. összeállította a potenciálisan szóba jöhető vevőjelöltek listáját, amelyre húsz légitársaság került fel. A mostani döntést megelőzően a magyar légitársaság üzleti adataira vonatkozó titkossági nyilatkozat megtételére kérte fel a lehetséges érdeklődőket. A nyilatkozatot eddig az Air France, a KLM, a Swissair és a SAS légitársaság írta alá, több nemzetközi európai székhelyű légiforgalmi vállalat pedig jelezte, hogy a napokban aláírva visszaküldi azt. A pályázati dokumentációt első körben a titkossági nyilatkozatot aláíróknak küldi meg az ÁPV Rt., azonban a nyilatkozat megtételére felkért légitársaságok bármelyike a dokumentum aláírásával még jelentkezhet a beadási határidő előtt. Az ősszel kezdődő első fázisban az ÁPV Rt. az 50 százalék plusz 1 szavazatot megtestesítő állami tulajdonban maradó részvényen felüli részvényhányadot értékesíti. A törvény szerint a társaság 25 százalék plusz 1 részvénye marad tartósan is állami tulajdonban, a kétoldalú légiforgalmi szerződések miatt azonban 50 százalék plusz 1 részvénynek nemzeti tulajdonban kell maradnia. A második fázisban tovább csökkenhet az állami tulajdon.Az elmúlt időszakban számos feltételezés látott napvilágot a nemzetközi légiszövetségek közép- és kelet-európai terjeszkedésével kapcsolatban, ami egyben a szövetségek érdeklődését is mutatja a térség iránt. A napokban a cseh légitársaságot hívták meg az Air France és a Delta Airlines vezette Sky Team szövetségbe, és egyes hírek szerint ugyanez a szövetség tárgyalásokat folytat az Aeroflottal is. Szarvas Ferenc ezzel kapcsolatban elmondta: a nemzetközi piac és maguk a szövetségek is most formálódnak, ami kedvező helyzetet teremt a Malév értékesítésének is. Nincsenek még végleges forgatókönyvek, és egészen bizonyos, hogy az érdeklődők alaposan megvizsgálják a piaci kínálatot.A napokban a Financial Times-ban jelent meg cikk a Malév eladásáról, ahol a társaságot rossz fényben tüntetik fel, elsősorban a társaság gazdasági helyzetére és szerény alaptőkéjére utalva. A térségközpont-koncepción a megerősödött riválisok miatt – a lap szerint – túlhaladt az idő. Szarvas Ferenc szerint a regionális légi közlekedési csomópont koncepciója ma is időszerű, amit jól mutat az élénk érdeklődés a térség iránt. A legtöbb európai repülőtérrel ellentétben Ferihegy kapacitásnövekedésének nincsenek számottevő korlátai. Elmondta: tény, hogy a társaság működése az elmúlt nyolc hónapban felemás képet mutatott. A menetrend szerinti forgalomból származó bevételek jelentősen nőttek az elmúlt évihez képest, ugyanakkor a magas olajárak miatt kétszer annyit költöttek üzemanyagra, mint tavaly. Hangsúlyozta: a Malév iránti érdeklődést csak egy bizonyos pontig befolyásolják a működési eredmények, a potenciális befektetők tisztában vannak azzal, hogy milyen lehetőségeket rejt a Malév, főleg hosszú távon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.