Világkiállítás dúrban, mollban

2000. 10. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy órával meghosszabbították minden idők legnagyobb világkiállításának a nyitvatartási idejét, így azután 153 napon plusz hatvan percen át tódulhatott a nép Hannoverbe, hogy a százhetven hektárnyi területen 193 ország részvételével megrendezett expót megtekintse. Tódult is helybéli és idegen, fiatalok, öregek, kis és nagy családok, függővasúton, tolókocsival, rollerrel, babajárgánnyal, gyalogosan, kinek mi szolgált kedvére.A média – odakint és idehaza is – egyértelmű kudarcként emlegette a 2000. esztendő világkiállítását, ám akinek megadatott, hogy személyesen győződjön meg e „fiaskó” milyenségéről, kiváltképpen a zárás előtti, utolsó napokon, meglepetten tapasztalhatta, hogy a televíziós, rádiós értékelésekről, sajtóbéli eszmefuttatásokról mit sem tudván, az embereket igenis érdekli a világkiállítás. (Főleg, ha különböző kedvezményekkel csalogatják a rendezők a tömegeket a helyszínre.) Órákig állnak sorba a népszerű pavilonok előtt (a finn, az angol, a francia, a japán kiállítás vonzza tapasztalatom szerint a leginkább az embereket), és boldogan fogadják azokat a bemutatókat, amelyek nyitottságukkal a folyamatos áramlást teszik lehetővé, megkímélve a közönséget attól, hogy emberkígyót formázva tekeredjen a nemzeti pavilonok, a tematikus kiállítások és a vállalati bemutatkozások körül. A magyar pavilont is ezért szeretik többek között. Vadász György húsz méter magas és harminc méter hosszú épületszobrászati alkotása, amelyet a vendégkönyv tanúsága szerint van, aki óvó tenyérnek lát, van, aki nyíló virágnak, hajónak, mindközönségesen a „szeretet és a harmónia házának”, lehetővé teszi, hogy a látogatók sorbanállás nélkül, kényelmesen, ráérősen járják végig a látványteret és a két kiállítóteret. (Tumultuózus jeleneteket csak a magyar étterem előtt látni, nemzeti elfogultság nélkül állítható, valamennyi nemzeti étkezde közül a magyar a legnépszerűbb a világkiállításon, és ez nemcsak a magyar ízeknek, de a kedvező áraknak is köszönhető.) A látogatót harangszó fogadja, kellemes muzsika és vörösfenyő illat (az épületet kívül-belül faburkolat takarja, fakockákból készült a padlóburkolat is), csoda-e, ha hátát a falnak támasztva végignézi Káel Csaba filmjét, majd végigjárja az ezeréves magyar sikereket, a derűs magyar népet szemléltető tárlatot? Kiss Zoltán igazgató elmondja, szomorúságukat (hogy tudniillik a hazai sajtó főleg a negatívumokat tette „közhírré” a hannoveri magyar kiállításról vagy hallgatott róla, mintha nem is létezne) a helyszínen tapasztalható lelkesedés és szeretet űzte el.Hárommillió látogató készséges befogadója lett a kiállítástervezők eredeti céljainak: érzékeltetni, hogy az európai csatlakozásra váró magyarság Európában van az Európa sugárúton álló kiállítóterétől függetlenül is, történelmi s szellemi teljesítménye által, és hogy az államiságának ezer esztendejét ünneplő nemzet derűsen, reménykedve várja a következő ezer évét. Magyar módi szerint persze tengernyi kifogás fogalmazódik meg a kiállítás témáját és megrendezését illetően, de a filmet sem fogadják egyértelmű lelkesedéssel a magyarországi vendégek. Túlzsúfolt, titokzatos (nem kaptak feliratot a kiállítási tárgyak és fotók, ezért azután a gyanútlan idegent félretájékoztatják a gondosan megkomponált installációk, például a teniszütőjével és pipájával bemutatott ifjú Szent-Györgyi Albertről könnyen hiheti bárki, hogy neves sportember vagy „magyar pipa” föltalálója ) – mondják. A film hosszú, s hibás asszociációkra veszi rá nézőjét... (Egyedül a zenét nem bírálja senki, nem is lehet, olyan lélekemelő.) És van, aki azt nehezményezi, hogy a magyarok „mutatványa” nem felel meg a világkiállítás előre megadott központi témájának, az ember, a természet, a környezetvédelem és a technika kapcsolatát múltban, jelenben és jövőben is „végigjáró” vezérgondolatnak.A magyar házigazdák azt mondják Hannoverben, a kiállítás módja szól az emberről, aki a technikai csodát (a pavilon széllel és gravitációval egyaránt dacoló acélszerkezetét) a természet ajándékával, a fával teljesíti ki, az újdonság erejével ható tökéletességig. A világkiállítások története – mondja Kiss Zoltán – az építészeti újítások története is, és ezt a folytonosságot Hannoverben talán egyedül a magyarok épülete biztosította. Az újdonság varázsával hódító magyar pavilon, amelyet már messziről észrevenni, annyira elüt a sok – fantáziátlan – betonkockától, szokványos vásárcsarnoktól, a világkiállításon szereplő Magyarország legfőbb dicsősége s legfőbb gondja is. Még a zárás előtti utolsó pillanatokban sem tudni semmi biztosat további sorsáról. Idő még van, 2001. február 28-ig kell rendezni dolgainkat az igen kedvezően kijelölt kiállítási téren. Ám, hogy megveszik-e a Vadász György tervei szerint emelt épületet vagy sem, erősen befolyásolja a hannoveri végelszámolást. A világkiállítás gondolatának ellendrukkerei szinte mást se mondogatnak (szerte a Földön, nem csak magyarok lakta vidékeken), hogy ma már, az internet, a televízió világában nem érdemes expókat rendezni. Nyereségre pedig semmiképpen nem lehet számítani... Ezeknek a negatív vélekedéseknek talán gátat lehetne szabni, ha egyértelműen bebizonyosodna, magyar részről nem volt veszteséges vállalkozás a Hannover 2000 rendezvényén való részvétel. Kiss Zoltán szerint egyedül az jelenthet veszteséget, ha a pavilont – vevő híján – le kell bontani, és meg kell semmisíteni. (A területet ugyanis, ahol még ma a magyar pavilon fogadja az utolsó látogatókat, eredeti formájában visszaállítva kell átadni a világkiállítást rendező német szervezőknek és tulajdonosoknak.)Anyagi természetű aggodalmai a német kiállításrendezőknek is vannak (nagy hiba volt – mondják – jó előre negyvenmillió látogatóról beszélni, ennek a negyvenmilliónak a fele se váltott jegyet a világkiállításra), bár azt is tudják, az a 2,4 milliárdos veszteség, amit a kapuzárás után elkönyvelhetnek, „aprópénznek” tekinthető csupán ahhoz az új, pozitív országképhez képest, amit ez alkalomból az egyesült Németországról tudtak felmutatni a világnak. Nagy kérdés persze, hogy milyen jelen- és jövőképet tudott felmutatni a világkiállításon szereplő 193 ország együttesen. A pontos választ az adhatná meg e kérdésre, aki valamennyi kiállítást megtekintette. (Szerintem ilyen csodabogár nem létezik egyetlenegy sem.)Aki csak tíz-tizenöt pavilont járhatott végig a finis előtti lázas órákban (mint e sorok írója is), nyugtalanul nyugtázhatja, hogy a múltját (büszkén vagy elégedetten, pironkodva vagy közömbösen) túlhaladni vágyó emberiség szorongva reménykedik. Miben? Nem a médiában, nem is a tudományban, a technikában. Önmagában. Hogy talán kordában tudja tartani mindazt, amit kitalált, megalkotott, önmagára szabadított. Emberül. Isten segítségével. Mert a Hannover 2000 fölállította Krisztus pavilonját is, tárgyakból, termékekből és termésekből, hitből, csöndből, szeretetből. És Krisztus pavilonjában mindenki megpihenhetett, akit a százhetven hektáron megrendezett nyüzsgés meggyötört testileg-lelkileg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.