Ausztriai katasztrófa: találgatások

Darányi Júlia (Bécs)
2000. 11. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnapra virradó éjszaka is dolgoztak a mentőegységek a Kitzsteinhornra vezető kötélvontatású vasút katasztrófája nyomán, s reggelig összesen kilencven áldozat földi maradványait hozták felszínre. Az eddigi vizsgálatok alapján úgy tűnik, hogy a szerelvény már az előtt meghibásodott, hogy az alagútba ért volna. A halottak számát a tegnap reggeli sajtóértekezleten a listákból készült közvetett azonosítás alapján százötvenhatra tették. Négy további személy sorsa egyelőre nem ismeretes.Miközben a kapruni sívonat katasztrófájának lehetséges okairól továbbra is csak találgatnak a szakértők, az osztrák közlekedési minisztérium hétfő reggeltől öt sívonat működését biztonsági ellenőrzés céljából leállította. A vizsgálatok előreláthatólag ma estig tartanak. Eközben vita alakult ki az előírások szerinti biztonsági berendezések hatékonyságáról. Mivel a szombati katasztrófa áldozatainak semmi esélyük sem volt a menekülésre, felmerült a kérdés, miért nincsenek a helyszínen úgynevezett biztonsági helyiségek. Az Osztrák Vasúti Társaság nyilatkozata szerint a kitzsteinhorni csúcshoz vezető alagút 3,2 kilométer hosszú, s ekkora szakaszon nem előírás a biztonsági helyiség kialakítása. Svájcban ugyanakkor előírás a menekülők számára bunkerszerű helyiségek megépítése – írja a konzervatív Die Presse. Ezzel együtt a svájci hatóságok is hozzáláttak az alagúton át vezető sívonatok ellenőrzéséhez.A kérdések közt felmerült: mitől állt meg a vonat hirtelen, hiszen a vezető nem fékezett, és mitől lobbant be az egyébként tűzálló anyagból készült szerelvény. Egyes találgatások szerint az okok között lehetett a vagonok külső lakkozása, amely mechanikus hatásra meggyulladhat. Ekkora sebességgel azonban aligha terjedne az így keletkezett tűz, igaz, a síelők ruhái, felszerelései rendkívül gyúlékony anyagból készültek. A tűz azonban egy rövidzárlat esetén is csak 20-30 perc múlva kerítette volna hatalmába az egész vonatot. Nincs jel arra sem, hogy tüzet okoztak volna petárdák és egyéb pirotechnikai eszközök. Egyes számítások szerint egy komplett sífelszerelés (ruha, lécek stb.) égési értéke harminc liter dízelüzemanyagéval azonos.A holttestek kimentése és azonosítása csak lassan halad. Erős szél fúj a helyszínen, nehéz helikopterekkel megközelíteni az alagutat. Gyakori váltásban dolgoznak a mentésben részt vevők, mivel a rendkívüli lelki terhelést kevesen és csak rövid ideig bírják. A látvány iszonyatos – mondják. Ilyen jellegű katasztrófák elhárításáról és a hozzájuk fűződő mentésről sem hazai, sem nemzetközi szinten nincsenek tapasztalatok. Wolfgang Schüssel osztrák kancellár tegnap ígéretet tett arra, hogy mindent megtesznek a történtek aprólékos feltárására. Bécsben tegnap iktatták hivatalába az új infrastruktúraminisztert. Monika Forstinger az ünnepélyes ceremónia után rögtön Kaprunba utazott.Kaprunban szinte minden házban gyászolnak valakit. A falu szinte teljesen kihalt: a helybeliek elbújnak gyászukkal, a település képét a helyszínre érkezett több mint ötszáz újságíró határozza meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.