A magyar virtuális kosár

Rácz Judit
2000. 12. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ más részein már népszerű elektronikus kereskedelemmel a magyarok nem túl régen kezdtek megbarátkozni. Pedig elméletileg jó dolog. Nem kell végigjárni a boltokat, az ember leül a számítógép elé, böngészik az interneten, pillanatok alatt egy másik boltba „térhet be”, összehasonlíthatja a kínálatot, az árakat. Ám arról, hogy a gyakorlatban hogyan működik nálunk ez a fajta vásárlás, keveset tudunk. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) az idén májustól szeptemberig vizsgálta a hazai elektronikus kereskedelmet, a felmérés eredményeinek összegezése most készült el. Érdekes, tanulságos megállapításokat tettek a vizsgálódó szakemberek – az OFE idén áprilisban alakult infokommunikációs munkacsoportjának tagjai –, s összességében pozitívnak ítélték a helyzetet.– Már korábban is vizsgálódtunk a hazai elektronikus kereskedelem állapotáról, de ekkor még főként a kapcsolatfelvétel, a piac megismerése volt a célunk. Májustól – a tényleges felmérés kezdetétől – próbavásárlásokkal igyekeztünk meggyőződni a valós helyzetről – mondta lapunknak Fischer Gábor távközlési szakértő, a munkacsoport vezetője. Minden egyes próbavásárlásnál részint szakmai – informatikai –, részint fogyasztóvédelmi szempontok alapján készített kérdőív segítségével vizsgáltuk a kereskedés teljes folyamatát. A „szektorsemlegesség” értelmében több internetes szolgáltatótól és nem csak a Matáv vezetékes hálózatán keresztül kíséreltük meg a vásárlást. – A kábeltévé internetszolgáltatását és a mobilhálózatokat nem volt módunk kipróbálni – hangsúlyozta Fischer Gábor.És hogy mit érdemes nálunk interneten keresztül vásárolni? A szakértő szerint a hagyományos vásárláshoz képest ez a módszer valamelyest drágább, hiszen a vonalhasználat, az internetszolgáltatónak fizetendő díjak mellett a csomagolási és a postaköltséget is a vevőnek kell megfizetnie. Az elektronikus kereskedelem akkor kifizetődő a vevőnek, ha olyan terméket akar beszerezni, amely csak az ország távolabbi vidékein kapható. Így legalább az utazás költségeiből megspórolhat valamennyit. A vásárlás során a vevő a képernyőn megnézheti az egyes üzletekben kínált portékákat, egy gombnyomással a virtuális kosárba helyezheti őket, és böngészhet tovább. Barangolás közben folyamatosan ellenőrizheti a fizetendő összeget, s ha soknak találja, ki is vehet a kosárból. Rendeléskor a vevőnek – ha még nem „járt” az adott üzletben – regisztráltatnia kell magát, ez a legtöbb helyen a név, lakcím, telefon- és faxszám rögzítését jelenti, illetve meg kell adnia a szállítási és számlázási információkat.Fizetni többféle módon lehet. Lassú, de biztonságos, ha a vevő az áru átvételekor adja oda az ellenértéket a virtuális üzlet valós megjelenítőjének, a terméket házhoz szállító postásnak vagy futárnak. Nem túl gyors módszer nálunk a banki átutalás sem. A legkényelmesebb – ám néha nem kockázatmentes – a bankkártyával történő fizetés. A megadandó információk: név, cím, kártyaszám illetéktelen kezekbe kerülhetnek, ezen adatok birtokában bárki elektronikus tranzakciót folytathat a valódi kártyatulajdonos nevében.A vizsgálat szerint a hazai tranzakciók többnyire egyszerűnek mondhatók. Mindössze egy olyan eladót találtak, ahol több lépésben lehetett hozzáférni a keresett termékhez, de itt udvariassággal, többszöri visszajelzéssel, személyes hangvétellel pótolják a technikai hiányosságokat. Jó tapasztalat, hogy minden „üzletben” csak egyszer kell azonosítanunk magunkat, a következő vásárlásnál már elég egy jelszó vagy egy vásárlói kód megadása. Sehol sem kértek a regisztráláshoz túl sok adatot, a próbavásárlások alkalmával az édesanya neve, a vásárló adószáma stb. senkit sem érdekelt. Az áprilisi első vizsgálathoz képest sokkal pontosabbak lettek a szállítások, olykor percre a megadott időben jött az áru. Kevés helyen találtak az OFE munkatársai viszont termékismertetőt. A hang- és képhordozó szállítók közül például egyedül a Zeneház vette magának a fáradságot, hogy megismertesse a vásárlóval a CD tartalmát. Pozitív tapasztalat ugyanakkor, hogy az eladó mindenütt jól azonosítható névvel, címmel, telefonszámmal jelent meg, a tartós fogyasztási cikkekhez mellékeltek garanciajelet, kívánságra az árucikket visszacserélték. Hiányoznak viszont az üzletszabályzatok, a fogyasztók jogainak ismertetése.– Úgy látszik, nálunk még bizalmi elven alapul a kereskedés: bízz bennünk, nem fogunk visszaélni a bizalmaddal!Magyarországon ugyanakkor több minden is hátráltatja az elektronikus kereskedelem felvirágzását. A vizsgálat során a negatív tapasztalatok többnyire az internetkapcsolat minőségéből adódtak. Magyarországon – a nyugati országokhoz képest – nagyon nehezen, drágán és akadozva lehet internetezni. A nap legkülönbözőbb óráiban végeztek a szakemberek próbavásárlásokat, de nappal és éjszaka egyaránt voltak forgalmi, hálózati problémák. A csúcsot május 25-én állították fel: ekkor délelőtt egyetlen vásárláshoz két és fél óra kellett. Volt egy kísérlet hétköznap este hét óra körül, amikor a vásárlás megkezdéséhez negyvennégy perc kellett, igaz, másnap hajnalban hét és fél perc alatt hozzá lehetett férni a kívánt eladóhoz. Általános következtetés: nappal nálunk nem éri meg interneten vásárolni, mert a telefonszámla és a használati díj jelentősen megnöveli a költségeket. Egyelőre sokkal olcsóbb a sarki boltba járni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.