Költekezés kifulladásig

2000. 12. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év végét, a karácsonyi ünnepeket az irreális túlköltekezés jellemzi a fejlett országokban. A fogyasztói társadalom különös zsákutcája ez, amely az ünnep eredetétől, jellegétől elütően nem a boldogsághoz, sokkal inkább az ürességhez vezet – figyelmeztet karácsonyi számában a Courrier International című francia hetilap összeállítása.Valamiféle rálicitálásról beszélhetünk, egyfajta pótlékról. A társadalmi kapcsolatrendszert, amely feloldódott a képernyőbámulásban, a még több pénz utáni hajszában, ez nem fogja újraéleszteni – írja az Adbusteres című, globalizációellenességéről ismert amerikai lap. De hát mit mondhatunk például egy barátunknak, aki ezeket a tipikus jegyeket magán hordozza: folyton felpörgetett élettempót él, soha egy pillanata nincs arra, hogy megpihenjen, s állandóan képes arra, hogy eladósodjon a fölösleges tárgyak vásárlásának őrületében, mivel megdönthetetlen rögeszméje, hogy a boldogságot a következő árleszállítás jelenti, legyen az kedvezményes plasztikai műtét vagy leszállított árú kéjrepülés Mexikóba.Martin Seligman, a pennsylvaniai egyetem pszichológiatanára, az Amerikai Pszichológusszövetség elnöke szerint az amerikaiakat újabban járványszerűen sújtja a depresszió, amire eddig sohasem volt ennyire fogékony az amerikai átlagpolgár, mint napjainkban. Ez a lelki betegség viszont csak a jéghegy csúcsa az erkölcsi zavarodottságban, amely Észak-Amerikát jellemzi – teszi hozzá a lap. Valami alapjaiban érintette meg sokak életét, és ez a valami nem teljesen egyezik meg azzal, amit elérünk – vagy nem érünk el. Elmenekültünk – írja a lap – a média és a szórakoztatóipar csinált világába. Nem világos, hogy mi az oka ennek, környezeti ártalmak, mikrohullámú sugárzás vagy a stresszkeltő gazdasági-kulturális környezet. Ez a világszerte érzékelhető új fogyasztói kultúra és életszemlélet viszont atomizálja a társadalmat, az Egyesült Államokban 26 millió egyszemélyes háztartást tartanak nyilván.Szóval itt volt a karácsony, lehetett egymásra gondolni, vásárolni. A Newsweek New York-i kiadásában tallózva össze is állíthattuk a listát gyermekeinknek. Volt ott minőségi kabát: fehér vidrabunda gyerekeknek a Gucci cégtől 4250 dollárért, Mosaic babaház 6500 dollárért vagy élethű mini Mercedes az ifjú sofőröknek (kétéves kortól), ára mindössze ötezer dollár. Twist Olivérek kíméljenek.A gazdasági fellendülés és a vásárlóerő növekedése más rejtett szakadékokat is eltakar. A New York Times például arról ír, hogy az amerikai háztartások megtakarítása országos átlagban az 1929-es gazdasági krízis szintjére zuhant 1999-ben, vagyis a nulla szint alá. Ezzel párhuzamosan a hitelkártyánkénti eladósodás átlépte az ötszázmilliárd dollárt, ami családonként hatezer dollárt jelent. Mindemellett a már betegesen, mániákusan fogyasztó „kényszeres vásárlók” a felnőttlakosság 2,5 százalékát teszik ki. Ezt a kategóriát a nyolcvanas évektől határozta meg az orvostudomány, ma már letisztult pszichológiai terminológiák és kiérlelt gyógymódok segítik azokat, akiknél ez a cselekedet már függőséget jelent, s hasonlatos a kleptomániához vagy a szexuális függőséghez. Vásárolni kell, persze, de nem mindenáron – sugallja a Courrier International szemléje.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.