315r lovag a Károlyi-palotában

Vathy Zsuzsa
2001. 01. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Károlyi Mihály utca, ahol a budapesti Károlyi-palota van, nem is olyan régen kapta a nevét: 1962-ben. Korábban hívták Szent Péter utcának, Úri utcának, Urak utcájának, a szomszédságában volt a Barátok tere, majd Ferenciek tere, mögötte pedig az 1932 óta közparkká nyilvánított Károlyi-kert.Amúgy a Károlyi-palota Haynau, Jellasics itteni működése, Batthyány Lajos elhurcolása óta nem a legderűsebb történelmi emlékhely – reméljük, a „hiénának” legalább rossz álmai voltak, amíg itt lakott –, nem vitatható el azonban az épület szépsége, az aranystukkós teremsorok pompája és a lépcsősorok merész ívelése. Vajon hogy gondolt rá vissza Károlyi Mihály felesége, Andrássy Katinka, amikor a végleges emigrációba vonulásuk után taxisofőr lett Párizsban? Saját elbeszélése szerint svájcisapkával a fején taxizott a francia fővárosban, s mert volt humora, biztosan jól is érezte magát.A múlt év végén ebben a szép, felújított Károlyi-palotában szerencsésen eltévedtem, és a kivezető folyosó helyett Martyn Ferenc kiállítására kerültem be. Rajtam kívül senki nem volt a termekben, így még bensőségesebb volt a találkozás a kiállított képekkel. Martyn képeit láttam már Pécsett, tudtam róla, hogy nagy festő, ritka ajándékunk, de mikor volt az! És itt, az ajándékcsendben, a selyemtapéták, a csillárok, a tükrök között szinte beszéltek a képek. A Velencei emlék, Sziklás tengeri emlék, Dunántúli tájak felett, Ír király.Absztrakt ő? Szürrealista? Inkább kubista? Néha-néha mesélő, szinte figurális? Mondhatnánk még sok mást is, de a képeken a legszembetűnőbb a geometrikus rend és a mindent elsöprő színhatás! A szín is több, mint tulajdonság, alapélmény, a tárgyak legbelső lényege.Hol tanulta? Kik voltak a mesterei? Kik tanították? Zavartan állapítom meg, hogy semmit sem tudok Martyn Ferenc életéről. Nem tudtam, hogy Rippl-Rónai fogadott gyermeke volt ő is, a testvére is, hogy húsz évig élt Párizsban, ottlétét végig ideiglenesnek tekintette. Hogy figyelme előbb a szürrealisták felé fordult, majd részt vett az Abstraction-Création társaság megalapításában, s ezzel véglegesen a nonfiguratív művészet mellett döntött. Absztrakt formái mögött mégis szinte minden felfedezhető: emberi arc, testrészek, halak, madarak, kapualjak, boltívek, hangszerek, tájak, munkaeszközök, régi szerszámok, minden, ami a létezés ilyen vagy olyan formája.Ha a Kakas című képét nézem (1955-ben festette), három szó jut róla eszembe: rend, szépség, öröm. Ha a Tengeri emléket, az, hogy mozgás, lendület, ritmus. A kiállítás tizenöt képéről, nyolc szobráról pedig – az érett korszak főművei –, hogy: öröm, szépség, harmónia.Martyn Ferenc ír lovagok leszármazottja volt, nyugtalanság, utazás, vágy és eredendő életszeretet jellemezte. 1940-ben hazajött Párizsból, letelepedett Pécsett, és részt vett a hazai haladó képzőművészet elindításában. 1946-ban a Képzőművészeti Főiskolán megrendezték első gyűjteményes kiállítását, a megnyitót Hamvas Béla mondta. Nem sokkal később Lukács György durván megtámadja Hamvast és Kemény Katalint az Absztrakció és szürrealizmus című könyvükért, és kiutasítja őket a szellemi életből. Velük együtt természetesen a festőket, szobrászokat és a modern művészetet is.Martynon azonban nem fog ki a kor, ösztönei idegenkednek az erőtlenségtől, a kishitűségtől – talán ír ősei is segítik ebben –, és segíti Pécs kultúrája, atmoszférája. A közéletben – mondják – franciás eleganciával vesz részt, szakkört vezet a városban, és mint „tiszteletbeli tanácstag”, a hozzá fordulók csőrepedésének javítását intézi el. Kapott a várostól műtermet is – katedrát nem –, az államtól pedig Kossuth-díjat – igaz, hetvennégy éves korában.S mi az oka, hogy a képeit most itt láthatjuk Budapesten? A Károlyi-palota Hamvas Béla Kultúrakutató Intézetének ez volt a nyitó kiállítása. Magas mérce, de követik majd újabbak is. Talán Kosztaszty László, Járitz Józsa, nevesebb magángyűjtemények és kevésbé ismert, de nagy festők. A kiállítási programszervező és rendező Kecskeméti Kálmán fiatal tanítványa és barátja volt Martyn Ferencnek, s rövid ideig műtermének alkalmi lakója.Martyn és Hamvas. Mi lehetett a közös bennük? Talán a szabadság. A tiszapalkonyai raktáros – korábban újságíró, filozófus és kultúrakutató – ugyanolyan szabad és független volt, mint a természeti ábrázolásról lemondó szín-, idő- és formalátó. Hamvas szerint Martyn minden képe a modern ember, a modern létezés paradigmája. Egyszerre könyvtár, színház, hangverseny, csillagvizsgáló és szavalóest – szavalnak, zenélnek, meditálnak, beavatnak bennünket az emberi tudat örvényléseibe. Kedvenc könyveihez, Joyce, Cervantes, Petőfi, Flaubert, Mallarmé műveihez a „vizuális olvasás” tanúságaként rajzokat készített.A kiállítás utolsó termében mindössze két kép van, baloldalt a Combat, jobboldalt a Sötét térben című. Szeretném eldönteni, ha választhatnék, melyiket vinném magammal. A bal oldalinak a színei közelebb állnak hozzám, lenyűgöznek, a másikban viszont a szép, szelíd szomorúság az ellenállhatatlan. Nézek jobbra, nézek balra, egyre bizonytalanabb vagyok. Mi lesz már? – mordulok magamra. Melyik kell? Végre eldöntöm. Mind a kettő! És (gondolatban) el is hozom őket. A ’41-ben festett Combat-t, és a ’42-ben festett Sötét térben-t. Itt vannak velem, az egyik balról, a másik jobbról. Mind a kettő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.