A sokoldalú Toyota Yaris

Hajdu Imre
2001. 01. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év autója választás végeredményét a szakma néha nehezen fogadja el, ám egy évvel ezelőtt senkinek sem volt komoly ellenvetése, amikor a Toyota Yaris győzött. A japán kisautó izgalmas formája, praktikus belső tere és modern technológiája azóta a vásárlókat is meggyőzte arról, hogy a zsűri jól döntött.Japán legnagyobb autógyártója, a Toyota sokáig leginkább a megbízható, elpusztíthatatlan, ám ennek megfelelően a meglehetősen visszafogott formatervű autókat kereső vásárlók közt volt igazán népszerű. Pedig Japánban már régóta jó néhány olyan modelljük fut, ami igazolja, hogy a Toyota nemcsak a strapabíró, megbízható szerkezetek létrehozásában, hanem a különleges formatervű, élvezetesen vezethető kocsik megalkotásában is otthon van.Az első formai áttörést az Avensis jelentette, amelynek tervezésénél már európai szakemberek is részt vettek – nem véletlenül, hiszen a kocsi egyik fő értékesítési területe Európa. Ugyanez a helyzet a Yaris-szal is, csakhogy a kisautó teljes egészében a Toyota európai főhadiszállásán, Brüsszelben készült, ráadásul a nemzetközi formatervező csoport vezetője egy görög származású szakember volt. Ez óriási bátorságra vall egy japán cégtől, ahol általában minden pozíciót a saját embereikkel igyekeznek betölteni. A merész húzás azonban eredményre vezetett, ami nem csak Az év autója cím elnyerése volt, hanem a kocsi óriási népszerűsége Európa-szerte.Persze nincs ezen mit csodálkozni, hiszen a Yaris valóban újszerű megoldásokat hozott a kiskocsik világába. Az autó a kategória egyik legtágasabb darabjának számít, ami önmagában még nem olyan nagy szó, az viszont egyedülálló ebben a járműosztályban, hogy a hátsó üléslap egy 12 centiméteres sínen előre-hátra csúsztatható, így szükség esetén a csomagtartó mérete jelentősen bővül. Érdemes még megemlíteni a szintén unikumnak számító műszerfalat is, ami háromdimenziós hatású és a középkonzol tetején kapott helyet.A Yaris esetében azonban nemcsak az utastér rejt kellemes meglepetéseket, hanem a motorházban is található néhány érdekesség. Az intelligensen változó szelepvezérlés (VVT-i) a Toyota ezredfordulós csúcstechnológiája. Ez a motor elsőként a Lexus csúcsmodelljénél mutatkozott be, és annyira bevált, hogy a japánok a 2000-es évben a teljes motorpalettájukat ilyen rendszerű erőforrásokra cserélték le. A döntés helyességét igazolja, hogy a Yaris egyliteres (természetesen VVT-i rendszerű) erőforrása tavaly elnyerte Az év motorja címet. A 68 lóerős, négyhengeres, hengerenként 16 szelepes erőforrás a hőmérsékletet, a fordulatszámot, a sebességet, valamint a gázpedál állását figyelembe véve optimalizálja a szelepek nyitási és zárási idejét, így csökkentve a fogyasztást és növelve a nyomatékot már alacsony fordulatszámon is.A Yaris nagyobb, 1,3 literes, VVT-i rendszerű erőforrással is kapható. A 86 lóerős változat menettulajdonságai jóval kiegyensúlyozottabbak, mint a kisebbik motoré, s az 1,3-as természetesen jóval dinamikusabb is. A Yaris kínálata tavaly tovább bővült, hiszen a hagyományos, ötfokozatú kézi kapcsolású váltómű mellett már négyfokozatú automatával is megvásárolható a kiskocsi. További technikai érdekesség a Stop-and-go rendszerű (a kézi kapcsolású váltóműhöz kapcsolódó) berendezés, amely néhány másodperces egy helyben állás után azonnal leállítja a motort és csak a gázpedál megérintésére indítja újra a motort – tovább csökkentve ezzel az egyébként is alacsony fogyasztást és károsanyag-kibocsátást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.