Újabb, immár véglegesnek tűnő fordulatot vettek a légi közlekedés jövőjével kapcsolatos viták, amikor december folyamán az európai Airbus konzorcium bejelentette, hogy nekivág a radikálisan új óriásgép, az A380 SuperJumbo fejlesztésének.A törzs teljes hosszában kétemeletes (az amerikai 747-esnek csak az orr-részén volt „púpja”). A repülőgép mintegy 10,7 milliárd dollárra tervezett fejlesztési költségeinek biztosítása jelentette a legnagyobb fejtörést az Airbus számára. Mint minden forradalmian új vállalkozás, így ez sem elhanyagolható kockázatokkal rendelkezik, ezért a megfelelő piaci érdeklődés felmérése, majd biztosítása létfontosságú volt. Eddig kilenc társaság (Virgin Atlantic, Quantas, Singapore, ILFC, Air france, Emirates, Cargolux és a FedEx) rendelte meg a várhatóan 220 millió dollárba kerülő típust, összesen 52 példányban, és ez már biztosítékot jelentett a cég számára a végleges döntés meghozatalához.A nagy távolságú repülés árának leszállítása volt a fejlesztés mellett szóló legfontosabb érv, amelyet az Airbus az egy gépre jutó utaslétszám nagymértékű növelésével lát megvalósíthatónak. Az alapváltozatban 73 méter hosszú és 79 méter fesztávolságú gép három utasosztályos konfigurációban 555 főt szállíthat és ez a későbbi, hosszabb változatok egyosztályos, „fapados” elrendezésében akár 840 főre is emelkedhet. Az óriási, 540-590 tonna maximális felszállótömegű A380 üzemeltetésének, kiszolgálásának biztosítására mindössze világszerte 55 repülőteret tartanak alkalmasnak, jelentős fejlesztéseket feltételezve. Külön érdekesség, hogy a gépet a hosszú utazások kényelmét fokozó zuhannyal, társalgóval és üzletekkel is fel kívánják szerelni – talán nem véletlen, hogy a hagyományos gépek hosszú útjain előforduló hirtelen rosszullétek témája épp mostanság került a felszínre.Az Airbus tengerentúli riválisa, az amerikai Boeing meglepőnek tűnő passzivitással fogadja a fejleményeket. Véleményük szerint a gazdaságossági gondolkodás nem párosul kielégítő műszaki megvalósíthatósággal, és a gép nem fog elterjedni, jó, ha fejlesztésének árát visszahozza. „Biztonság kedvéért” a harmincéves, azóta is piacvezető 747-es Jumbo nyújtott változatainak elkezdődtek ugyan a tervezési munkálatai, de a nagy tapasztalatú amerikaiak láthatóan szkeptikusok maradtak, és nem hoztak az Airbuséhoz hasonló, arra reagáló döntést a tervezet megvalósításáról.A repülési szakma érdeklődéssel várja a csata végkimenetelét. Vajon bejönnek-e az Airbus számításai? – szól a legfontosabb kérdés. A pozitív válasz egyértelműen vezető szerepet biztosítana az európai cég számára, ellenben a negatív olyan súlyos következményekkel járna, amelyen csak a résztvevő államok fokozott támogatása segíthetne. Márpedig az állami támogatások szerepe éppenséggel az európai–amerikai kereskedelmi viták állandóan visszatérő neuralgikus kérdésköre.
Elfogyott a türelem: kifakadtak a Real Madridnál, a FIFA-hoz fordul a klub
