Egyház és minőség

2001. 01. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A polgári koalíció egyházpolitikája már eddig is fontos körök elismerését váltotta ki megfontoltságával. A kormány ellenállt azon követeléseknek, amelyek végiggondolatlan szigorításokat óhajtottak volna az egyházi minősítés terén. A kormányzáshoz szükséges felelős mértéktartás most újabb szellemi útmutatást és muníciót kapott. A német szövetségi alkotmánybíróság egy friss, 2000. december 20-i határozatában alkotmányellenesnek találta, hogy Berlinben megtagadták a Jehova Tanúitól az egyházi minőséget.A német megoldások a magyar szabályozásban mindig fontos tájékozódási pontnak számítottak. Jogi megoldásaink zavarai gyakran az eredeti félreértéséből, az eltérések elfeledéséből adódnak. Érdemes tehát áttekinteni a legfrissebb német fejleményeket a maguk szerves összefüggéseiben.A német egyházszabályozás még mindig az 1919-es weimari alkotmányt követi. A hatályos német alaptörvény ugyanis 1949-ben az 1919-es rendezést megtartotta. A weimari megoldásban – egyebek mellett – a vallásháborúk tapasztalatai, az egyházi vagyonok napóleoni elvonása, majd az ezt követő „kártalanítás”, a bismarcki Kulturkampf (a katolikus egyház elleni támadás) és ennek visszavonása ötvöződött az 1919-re már előrehaladott szekularizációs állapottal. A vallásszabadság biztosítása mellett a (most is hatályos) szöveg megőrizte egyes (nem nevesített) egyházak 1919-ben létező, államilag elfogadott kiváltságait. Az akkori nagy egyházak – ha az alkotmány elfogadásakor úgynevezett közjogi testületként működtek – e minőségüket megtartották. A weimari alkotmány lehetővé tette, hogy más vallási társaságok is ilyen közjogi testületté váljanak, feltéve, hogy eleget tesznek a tartósság követelményének. Az 1919-ben már elismert nagyok mellett mára legalább huszonhárom kisebb közösség nyert közjogi elismerést. A nem közjogi vallási társaságok is önállóak és biztosítják a szabad közös vallásgyakorlás szervezeti kereteit. A közjogi testület – az alkotmány szintjén – annyiban van a társaságnál jobb helyzetben, hogy állami adót vethet ki. (Az egyházból ki lehet lépni – ez esetben az adófizetési kötelezettség megszűnik.) A közjogi testületek a joggyakorlatban egyéb kedvezményekre is szert tettek. E kedvezmények a közjogi minőségű egyházak világi helyzetét érintik.1989-ben a magyar alkotmány – a némettel ellentétben – nem egy történelmileg kialakult állapotot rögzített, hanem az állam semlegességének egy modern – egyebek mellett az 1989-ben Németországban is uralkodó – felfogását fogadta el. (Az állam a modern német alkotmányfelfogás szerint is semleges.) A magyar alkotmányszöveg minden 1989-es vagy 1919-es esetlegességtől szabadon, elvi éllel mondhatta ki, hogy az állam az egyháztól elválasztva működik. Ezzel eleget tett a nyugati egyházak és a magyar hívők régi, jogos igényének. A vallásszabadságról szóló törvény az alkotmány szóhasználatát követve kizárólag az egyház fogalmat használja a vallásgyakorlás szervezeti keretének megjelölésére, bár a magyar Alkotmánybíróság szerint más szervezeti forma is alkalmas a kollektív vallásszabadság megvalósítására.Mi ezek után a friss német határozat üzenete? A német döntés szerint a közjogi testületként elismerés olyan közhatalmi jogosítványokat ad az ilyenként működő egyházaknak, amelyek különleges felelősséggel járnak. A többletjogosítványok megadásához többletfeltételek teljesülését kell vizsgálni. Az elbírálási szempontokat a weimari alkotmányban hatályban maradt szakaszai tartalmazzák, de figyelembe kell venni az alkotmánynak a joggyakorlatban felismert íratlan elveit. Az írott követelmény a tartósság: ez benne van a weimari alkotmányban (de nincs a magyarban). A német gyakorlat elzárkózott attól, hogy a tartósságot években határozza meg. Az alkotmányszöveg egyébként úgy is értelmezhető lenne, hogy a tartósságnak a jövőre kell vonatkoznia. A Jehova Tanúi majdnem száz éve munkálkodnak Németországban (a hitleri üldözés ellenére). A tartósság nyilvánvaló. A határozat azonban azt is vizsgálandónak tartja, mennyiben hű a jogrendhez az egyház. Erre kifejezetten azért van szükség, mert a közjogi testületként elismerés közhatalmi jogosítványokat eredményez, és ezek birtokában az egyház nagyobb hatalmat, szorosabb ellenőrzést gyakorolhat a hívei fölött. (Az iskolai vallásoktatásnak vagy a lelki gondozásnak nem feltétele a közjogi elismerés, az ezen tevékenységhez való jog a vallási közösségeket is megilleti.)A Jehova Tanúi hittételei szerint az állam a sátán birodalma. A német alkotmánybíróság szerint ez közömbös, mert csak a tevékenység és nem a hittétel szolgálhat az állami megítélés alapjául. A hittételből pedig államellenes cselekvési gyakorlat nem következik. A bíróság külön foglalkozik az állam, a jogrend iránti hűség előrejelzésének nehézségeivel. Fontos szempont ez, hiszen a testületet mindvégig a vallásszabadság előmozdításának kötelessége vezérli az ügyben. Az sem tekinthető alaptörvényt veszélyeztetőnek, a demokrácia mint alapérték elleni támadásnak, ha a hittétel tiltja a választásokon való részvételt. Ez nem antidemokratikus, hanem apolitikus álláspont. A német alkotmánybíróság visszautasítja a közigazgatási bíróság okfejtését, miszerint az alapjogok gyakorlása állampolgári kötelesség lenne. Az egyház közjogi jogállásához az állam iránti lojalitást sem lehet megkívánni, már csak a fogalom határozatlansága miatt sem. A közjogi státusú egyháztól sem lehet az állammal való együttműködést megkövetelni.Hogy ezek után az új közigazgatási bírósági eljárásban elismerik-e közjogi testületnek a Jehova Tanúit, az attól függ, hogy sikerül-e meggyőzniük a közigazgatási bíróságot arról, hogy harmadik személyek alkotmányos jogait, különösen a gyermekek érdekeit nem veszélyeztetik-e, illetve hogy a vallási közösségben tartás céljából nem használnak-e alapjogokra sérelmes módszereket.A tervezett magyar szabályozás szempontjából a fentiekből mindenekelőtt az következik, hogy amikor a német bíróságok feltételeket szabnak az elismeréshez, ezt egyrészt az alkotmány kifejezett előírása alapján teszik. Elismerési feltétel nem szerepel a magyar alkotmányban, amely jóval az államegyház felszámolása után született. A német rendszerben a szuperegyházi státus esetében egy olyan alkotmányban elismert többletjogokkal és többletfelelősséggel járó szervezeti formáról van szó, amit a magyar alkotmány nemcsak hogy nem ismer, de a felekezeti egyenlőség miatt nem is fogadhat el. A kormányzati egyházpolitikát pedig kinyilvánítottan a felekezeti egyenlőség terheli. A német határozat azt sugallja, hogy a közjogi jogosítványok miatt van helye állami vizsgálódásnak, de még e tekintetben sem a hittételekből indulna ki, mivel azok előrejelző ereje csekély és kétséges.A megítélés alapja a hitet követő gyakorlat. A tartósság pedig nem annyira történelmi folytonosságot és jelenlétet jelent, hanem arra elégséges időt, hogy a vallás diktálta cselekedetek jogszerűsége megítélhető legyen. Hazai érdeklődésre számot tartó szempont lehet, hogy mennyire közömbös – éppen a vallásszabadság előmozdítása céljából – a semleges német állam az iránta tanúsított politikai lojalitás iránt. Ami az államot érdekli, amit a bíróság vizsgálandónak tart, az a hívők és nem hívők alkotmányos jogainak esetleges veszélyeztetése. Egyes törvények megsértése azonban nem vonja maga után a közjogi elismerés megszüntetését. A már elismert testületeknek is vannak nézeteltérései a hatóságokkal a törvényileg előírt kötelességek és a vallásszabadság diktálta magatartási határait illetően – mondja a szövetségi bíróság. Állami szempontból a legmagasabb szintű elismeréshez elegendő az emberi méltóság, az alapjogok tiszteletben tartása. Amit nem lehet közjogilag elismerni – mondja a német alkotmánybíróság – az az olyan vallási közösség, amely maga tagadja a többi vallás egyenlőségét, vagy a papság világi uralmát (teokrácia) kívánja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.