Emigráns mestereink

Wagner István
2001. 01. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valódi úttörő szerepre vállalkozott Csáky, amikor befelé forduló hajlamának és sajátos tartásának megőrzésével a szobrászatot mélyen átgondolt tisztaság felé vezette a kemény és fáradságos 1911–1921 közötti évtizedben. Alkotásait olyan jellegzetes harmónia tölti meg, amely nem sok kortársánál lelhető fel... – írta A. M. Hammacher A modern plasztika fejlődése című, 1973-ban Berlinben megjelent könyvében. Ez az idézet szerepelt a Kunsthaus Lempertz modern és kortárs mesterekből rendezett, többnapos kölni aukciójának katalógusában is, amikor kalapács alá került a Szegeden született és Párizsban elhunyt Joseph Csáky (1888–1971) bronzszobra. Az elegáns neoklasszikus büsztöt 1920 táján mintázta, a hullámos hajú, stilizált női fejet zöldesre patinázta. A 33,5 centiméter magas mű szerepelt D. Karshan 1973-as párizsi katalógusában éppúgy, mint a Bröhan-gyűjtemény 1985-ös berlini tárlatán, a húszas és harmincas évek művészetének kiállításán, a kölni Lempertz-árverésen egész oldalas színes reprón hozták.Ugyanitt kínálták 3000 márkáért a Nagyváradról elszármazott és francia földön elhunyt Béothy-Steiner Anna (1902–1985) plakáttervét 1950-ből. Fekete alapon fehér hegyesszögű háromszögeket helyezett el egy kör körül a cím nélküli, elvont kompozíción (50 x 34,8 centiméter), amelyet ABS monogramjával is hitelesített. A Pécsről Párizsba emigrált Vasarely (1908–1997) négy tételben, öszszesen tizenhét művével volt jelen a kölni licitáláson. Egy sakk-készletének figuráit matt és fényes öntőgyantából készítette, a táblát szerigrafált műanyag fóliából, s plexiüveg rámába helyezte; a multiplika kikiáltási ára 3800 márka volt. Huszonöt–harmincezer márka között állapították meg a Kunsthaus Lempertz szakértői a Bhopal III. című, 1951-ben készült, olajjal kartonra festett absztrakt kompozíciójának (63 x 83 centiméter) előzetes becsértékét. A festményen ovális és szögletes formák kék, zöld, szürke és fekete árnyalatai láthatók. Vasarely Michel Butorral adta ki Octal című könyvét 1972-ben kilenc színes litográfiával, elefántcsontszínű velinpapíron (48 x 39,5 centiméteres méretben). Az eredeti védőborítójában megőrzött sorozatért 1200 márkát kértek. Valamivel többet ért egy kissé nagyobb méretű (54 x 76 centimétertől 76 x 56,5 centiméterig terjedő) lapokkal, azonos technikával kivitelezett Origines elnevezésű munkája 1986-ból. A hat szignált és számozott grafikáért – eredeti, lenvászon kötésű kazettájában – 2000 márkát vártak.Távol sodródott ősei földjétől az 1945-ben az amerikai Ohio állam Toledo városában született Joseph Kosuth, aki nem is tud magyarul. Az utóbbi időben angol szövegeket komponál képpé, ezekkel szerepel rendszeresen a föld legtávolabbi pontjain. Kölnben két ilyen stílusú, cím nélküli szignált litográfiáját kínálták. Az egyik 1994-ből, a másik pedig 1995-től való, mindkettőt 1800 márkára becsülték.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.