Tavaly 27 milliárdos forgalmat bonyolított le a Győr–Sopron– Ebenfurti Vasút (GYSEV) Rt.; a társaság nyeresége 220–290 millió forint lesz – jelentette be tegnap Berényi János, a GYSEV Rt. elnök-vezérigazgatója. A vasúttársaság árbevételeinek döntő része az árufuvarozásból és a szállítmányozásból származik: tavaly a GYSEV 6,23 millió tonna árut fuvarozott, ennek a mennyiségnek csaknem 90 százaléka Sopronon ment keresztül. Berényi János ezzel kapcsolatban elmondta: a vasúttársaság a lehetőségeihez képest egyre inkább áttér a környezetbarát kombinált szállítási formára. Ma a teljes forgalmuk negyven százalékát a konténer és a kamionszállító – ROLA – vonatokkal bonyolítják. A GYSEV magyar és osztrák vonalain tavaly 3,09 millió utast szállított. Idén a társaság 6,25 millió tonna árufuvarral és3,150 millió utas szállításával számol.A GYSEV árumennyiségének jelentős részét azok a menetrend szerint közlekedő tehervonatok szállítják, amelyeket a vasúttársaság naponta indít az északnémet kikötők és a Balkán-félsziget irányába. A kelet-közép-európai vasutak közül a GYSEV kapta meg elsőként – a Germanischer Lloyd tegnap adta át az oklevelet – az ISO 9002-es szabvány szerinti minőségtanúsítványt, amely tulajdonképpen biztosítékot jelent a vasúttársaságnak, hogy szolgáltatásaival az EU vasúti fuvarpiacán is megjelenhet. Az újjáalakuló vasúti rendszerben a társaságok hamarosan nem mint nemzeti vasutak, hanem mint szolgáltatók jelennek meg az összeurópai hálózaton. Ebben a helyzetben pedig csak akkor marad versenyképes egy társaság, ha megfelelően képzett szakemberekkel és korszerű eszközparkkal rendelkezik.A járműpark megújításának és a GYSEV európai méretű szerepvállalásának lényeges eleme lesz az öt, kétáramnemű villamos mozdony beszerzése, amelyet kormánygaranciával biztosított hitelekből vásárol meg a társaság – mondta el Berényi János. Ezek a mozdonyok – amelyek 6-9 ezer lóerősek és darabjuk 800 millió forint – alkalmasak arra, hogy a magyarországitól eltérő rendszerrel villamosított vasútvonalakon is közlekedjenek, így az itthonról indított szerelvények saját mozdonnyal juthatnak el a célállomásig. A négymilliárd forint értékű tender várhatóan májusig zárul le. A megbízott cég két éven belül szállítja a járműveket. Berényi szerint jelenleg a Siemens- és az Adtranz- mozdonyok jöhetnek számításba. A jelenleg 2000 embert foglalkoztató vasúttársaságnál az idei átlagos bérnövekedés 10,6 százalék lesz.
Sokkoló elképzeléseik vannak a magyaroknak a takarításról
