GYSEV: nyereséges a vasúti fuvarozás

Putsay Gábor
2001. 01. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly 27 milliárdos forgalmat bonyolított le a Győr–Sopron– Ebenfurti Vasút (GYSEV) Rt.; a társaság nyeresége 220–290 millió forint lesz – jelentette be tegnap Berényi János, a GYSEV Rt. elnök-vezérigazgatója. A vasúttársaság árbevételeinek döntő része az árufuvarozásból és a szállítmányozásból származik: tavaly a GYSEV 6,23 millió tonna árut fuvarozott, ennek a mennyiségnek csaknem 90 százaléka Sopronon ment keresztül. Berényi János ezzel kapcsolatban elmondta: a vasúttársaság a lehetőségeihez képest egyre inkább áttér a környezetbarát kombinált szállítási formára. Ma a teljes forgalmuk negyven százalékát a konténer és a kamionszállító – ROLA – vonatokkal bonyolítják. A GYSEV magyar és osztrák vonalain tavaly 3,09 millió utast szállított. Idén a társaság 6,25 millió tonna árufuvarral és3,150 millió utas szállításával számol.A GYSEV árumennyiségének jelentős részét azok a menetrend szerint közlekedő tehervonatok szállítják, amelyeket a vasúttársaság naponta indít az északnémet kikötők és a Balkán-félsziget irányába. A kelet-közép-európai vasutak közül a GYSEV kapta meg elsőként – a Germanischer Lloyd tegnap adta át az oklevelet – az ISO 9002-es szabvány szerinti minőségtanúsítványt, amely tulajdonképpen biztosítékot jelent a vasúttársaságnak, hogy szolgáltatásaival az EU vasúti fuvarpiacán is megjelenhet. Az újjáalakuló vasúti rendszerben a társaságok hamarosan nem mint nemzeti vasutak, hanem mint szolgáltatók jelennek meg az összeurópai hálózaton. Ebben a helyzetben pedig csak akkor marad versenyképes egy társaság, ha megfelelően képzett szakemberekkel és korszerű eszközparkkal rendelkezik.A járműpark megújításának és a GYSEV európai méretű szerepvállalásának lényeges eleme lesz az öt, kétáramnemű villamos mozdony beszerzése, amelyet kormánygaranciával biztosított hitelekből vásárol meg a társaság – mondta el Berényi János. Ezek a mozdonyok – amelyek 6-9 ezer lóerősek és darabjuk 800 millió forint – alkalmasak arra, hogy a magyarországitól eltérő rendszerrel villamosított vasútvonalakon is közlekedjenek, így az itthonról indított szerelvények saját mozdonnyal juthatnak el a célállomásig. A négymilliárd forint értékű tender várhatóan májusig zárul le. A megbízott cég két éven belül szállítja a járműveket. Berényi szerint jelenleg a Siemens- és az Adtranz- mozdonyok jöhetnek számításba. A jelenleg 2000 embert foglalkoztató vasúttársaságnál az idei átlagos bérnövekedés 10,6 százalék lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.