A 2000–2001-es tanévről szóló, egy évvel ezelőtti miniszteri rendelet értelmében a 2001. évi gimnáziumi matematikaérettségi dolgozatokat az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont szervezésében újra feldolgozzák. Ezt a szaktárca tervei szerint más tantárgyakkal kapcsolatban is folyamatosan elvégzik a 2005. évi kétszintű érettségi bevezetéséig – tudtuk meg Környei Lászlótól, az oktatási tárca közoktatásért felelős helyettes államtitkárától.Erre azért van szükség, mert a 2005-ös érettségi reform idejére – amikor az emelt szintű vizsga az iskolától független bizottságok előtt zajlik majd – meg kell tanulni egy olyan technikát, amellyel a mainál sokkal magasabb szinten hasonlíthatnak össze több, az ország egymástól távoli részén írt dolgozatot – közölte a szaktárca helyettes államtitkára. Ez legalább ötvenezer dolgozat egységes értékelését teszi lehetővé. Olyan rendszer kialakítására lesz szükség, amely alkalmas a dolgozatok garantáltan egységes szempontok szerinti kijavítására – tette hozzá Környei László. A tárca szeretné látni, hogy milyen anomáliák vannak jelenleg a matematikaoktatásban. Többek között arra kíváncsi, hogy milyenek a javítási szokások az ország különböző közoktatási intézményeiben.– Annak ellenére, hogy a matematika egzakt tudomány, és meglehetősen koherensek a javítások, mégis sok olyan terület van, amelynél lehetőség van a mérlegelésre – fogalmazott a helyettes államtitkár. Egy-egy kikötés vagy mondat odaírásáért, elhagyásáért különböző pontokat adhatnak vagy vonhatnak le a pedagógusok. Az oktatási kormányzat azt akarja elérni, hogy a gyerekek még nagyobb biztonsággal érezhessék azt, hogy az a jegy, amelyet az érettségi dolgozatukra ráírtak, korrekt javítás eredménye.A felmérés eredménye nem befolyásolja az idei érettségi dolgozatok értékelését: a vizsgák lezárása után, június végén gyűjtik össze az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgabizottság helyi szervezetei a dolgozatokat. A központi újrajavításnál nem név szerint történik az értékelés. Az újrafeldolgozással megbízott mintegy 250 tanár munkája nyomán először a tantárgy helyzetére vonatkozó képnek kell kialakulnia, és egy új javítási technikát kívánnak elsajátítani. A szaktárca ezután egy olyan, háromszintű értékelési rendszert kezd működtetni, amely garantálja, hogy a pedagógusok, akik az említett 50 ezer dolgozatot újrajavítják, egymással megegyező módon értékeljenek. Ehhez dolgozzák ki a folyamatos információcsere lehetőségét. Később más tárgyak folyamatos újraértékelését is elvégzik, amíg elérkezik a 2005. évi, emelt szintű érettségi ideje, amikor – a tervek szerint – már az új rendszer lép életbe.
Orbán Viktor: Micsoda éjszaka volt
