Nehéz mérni az utazások eredményét

2001. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eddig nem vizsgálta ellenőrzési szervezet, hogy a kormányzati vezetők külföldi utazásai mekkora terhet rónak a központi költségvetésre, azt sem vették eddig górcső alá, hogy ezek az utazások mennyire hasznosak az állam számára, és miként illeszkednek az ország egységes külügyi stratégiájába – jelentette ki a Magyar Nemzetnek Sepsey Tamás. A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (KEHI) elnökét az állami vezetők 1999. évi utazásainak ellenőrzési tapasztalatairól kérdeztük. A KEHI által készített jelentést múlt pénteken hozták nyilvánosságra.A legkönnyebb feladat az utazások költségeinek számszaki vizsgálata volt. Ennek során a delegáció tagjainak szállás-, illetve utazási költségeit, valamint a meghívóknak vitt ajándékok árát vették alapul – tudtuk meg Sepsey Tamástól. A KEHI ellenőrizte azt is, hogy az állami vezetők útijelentései mennyire tükrözték az eredeti tervekben megfogalmazott célokat.A vizsgálati jelentéssel a KEHI segítséget kívánt nyújtani ahhoz is, hogy a Külügyminisztérium által koordinált egységes külügyi stratégia erőteljesebben épüljön be az állami vezetők gyakorlatába, illetőleg a teljes magyar közigazgatás hasznosítani tudja azokat a pozitív példákat, amelyeket a kormányzat vezetői külföldi útjaikon megismerhettek. A vizsgálat során a legnehezebb feladat az eredményesség értékelési módszerének kialakítása volt. Ugyanis egy-egy utazás után nem mindig jelentkezik azonnal kézzel fogható eredmény.Vannak ugyanis olyan olyan külföldi utak is, amelyeknek „csak” az a céljuk, hogy ápolják, fenntartsák a baráti kapcsolatot, erősítsék a jószomszédi viszonyt, vagy éppen megfelelő szintű képiseletet biztosítsanak Magyarországnak a diplomáciai színtéren. A KEHI elnöke elmondta: egyetlenegy év utazásainak vizsgálata alapján nem lehet megalapozott véleményt alkotni az utazások hatékonyságáról.Ezért a külügyi tevékenységről hosszabb távú, legalább négyéves ciklust ellenőrző vizsgálattal lehetne megalapozott véleményt alkotni, ennek során ki lehetne dolgozni azokat a vizsgálati módszereket, amelyek valóban alkalmasak lehetnek az állami vezetők külföldi útjai hatékonyságának és eredményességének megítéléséhez. Sepsey Tamás szerint nem lehet például két olyan külföldi utat összeha-sonlítani, amelyek közül az egyiken egy nemzetközi szerződést írt alá egy miniszter, a másikon pedig egy államtitkár egy megállapodás előkészítésén munkálkodott. Vagyis nem lehet azt mondani – húzta alá a KEHI elnöke –, hogy az előbb említett miniszteri út eredményes, míg az utóbbi eredménytelen volt. Amikor tehát a KEHI az utazások eredményességét vizsgálta, arról fogalmazta meg véleményét, hogy az útijelentések által megjelölt cél elfogadható volt-e, és illeszkedett-e az érintett minisztériumoknak profiljába. – A górcső alá vett 982 kiutazásból mindössze öt esetben fogalmazta meg kételyeit a KEHI – szögezte le a hivatal elnöke.A vizsgálat során jogvita bontakozott ki a minisztériumok egy része és a KEHI között arról, hogy adhattak-e megbízást repülőgépjegyek megvásárlására közbeszerzési pályázat lefolytatása nélkül. A közbeszerzésnek Sepsey álláspontja szerint egyik előnye, hogy alacsonyabb áron lehet megvásárolni egy szolgáltatást, másik előnye a nyilvánosság. A KEHI szerint ezért nemcsak az irodák munkadíját, hanem a jegyek beszerzési árát is figyelembe kellett volna venni, amikor eldöntötték, hogy megpályáz-tatjáke-e a szolgáltatást. A minisztériumok a korábbi időszakban megszokott gyakorlatot folytatták, és csak az utazási irodáknak kifizetendő jutalék várható nagyságát vették alapul. Ez az összeg valamennyi tárcánál 7,5 millió forint alatt maradt, vagyis a közbeszerzési törvény alapján a tárcák álláspontja alapján alatt nem kellett közbeszerzési pályázatot kiírniuk. Ezzel szemben a KEHI jogi álláspontja az, hogy a megvásárolt szolgáltatásba az irodák által beszerzett repülőgépjegyek árát is bele kell érteni. Álláspontjuk szerint ugyanis az a fő szabály, hogy a közpénzek elköltését a közbeszerzési törvény átláthatóvá és nyílttá kívánta tenni. Ugyanakkor Sepsey Tamás elismerte: a jogvita még nem dőlt el, tehát csak a bíróság állapíthatja meg, hogy a minisztériumoknak vagy a KEHI-nek van-e igaza. Ezért jelenleg csupán a KEHI álláspontjára hivatkozva nem helyénvaló azt állítani, hogy a minisztériumok megsértették a közbeszerzési törvényt.A hivatal javaslatára egyébként Sepsey reményei szerint a jövőben egységes közbeszerzési eljárás keretében fogják beszerezni a repülőjegyeket azok a tárcák is, amelyek vitatták a hivatal álláspontját. A jelentés szolgálati titokká minősített részével kapcsolatban Sepsey Tamás elmondta: azokat az adatokat, amelyeket a minisztériumoktól úgy kaptak meg, hogy azok bizalmasan kezelendő üzleti adatok, a KEHI szabályzata alapján szolgálati titokká kellett nyilvánítani. Ez olyan, a megbízási szerződésekben szereplő adatokra vonatkozik, mint például hány százalékos kedvezményt kaptak a tárcák, vagy mely utazási irodákkal kötöttek szerződést. A nyilvános jelentés ezeket az adatokat nem tartalmazza. Ugyanis továbbra is fennáll az az indok, ami az adatok minősítését szükségessé tette, ezek ugyanis valóban üzleti titkok. – A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal nem követhet el üzletititok-sértést – szögezte le Sepsey Tamás. Eme üzleti adatokat csak az érintett cégek, illetve a minisztériumok hozhatják nyilvánosságra. – Az utazási irodákkal kötött szerződéseken kívül mást nem tartalmaz a jelentés szolgálati titokká minősített része – állítja a KEHI elnöke. Hozzátette: a titkosítás a sajtóhírekkel szemben nem a visszaélések elfedését szolgálja, azokat a hivatal szabályzata alapján kellett titkosítani.A jelentésben a KEHI rögzítette is, hogy milyen feltételekkel kapták meg minisztériumoktól ezeket az információkat. Volt például olyan minisztérium, ahol közigazgatási államtitkár utasítására volt szükség, hogy a köztisztviselő átadja a szerződéseket a vizsgálatot végző KEHI-nek. Sepsey Tamás egyébként nem tartja soknak az állami vezetők 1999. évi félmilliárd forintos utazási összköltségét, ez egyharmada az összes minisztériumi köztisztviselő az évben külföldi útra fordított költségének.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.