Ötmilliót értek az elmaradt utak

Putsay Gábor
2001. 01. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintegy ötmillió forint közvetlen kárt okozott a Malév vasárnapi és hétfői New York-i járatának törlése a társaságnak – értesült a Magyar Nemzet. A hajtómű- és alkatrészhiba miatt a két esetben összesen 196 utas nem tudott elrepülni a gépekkel, őket vagy más légitársaság juttatta el a célállomásra, vagy megvárták a kedd délelőtti járatot. Jelentős bevételkiesést okozott, hogy az utasok által kifizetett jegyek ára azokat a légitársaságokat illette, amelyek az utasok nagy részét eljuttatták az észak-amerikai városba. Az itthon maradt utasok szállodaköltségét – mint ahogy ilyenkor szokás – a légitársaság vállalta. Költséget jelent továbbá, hogy a hosszú távú repülésre alkalmas gép, amelynek napi 16–17 órát kell a levegőben töltenie, hogy bevételt termeljen, a légikikötőben tartózkodott. Emellett ugyanakkor a Malév „megspórolta” az üzemanyag árát, nem kellett átrepülési díjat fizetnie, illetve a pilóták napidíja sem jelentett kiadást.Károlyi Imre, a Malév Rt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta: a járatkimaradások alkalmával az utasokat nem éri kár, ugyanis a légitársaságok – egy szerződés értelmében – kisegítik egymást. A partner légitársaságok vállalják az utas eljuttatását egy megadott célállomásra, ennek fejében az utas által kifizetett jegy árát, illetve az esetleges kerülőút költségeit kell számukra átutalni. A New York-i Malév-géppel kapcsolatban elmondta: ezt a járatot közösen – úgynevezett code share – üzemeltetik a Deltával, így az amerikai légitársaság gondoskodik az esetlegesen Ferihegyen maradó utasai elszállításáról A Malévval kapcsolatban álló légitársaságok gépeire abban az esetben nem fér fel az utas, ha például turistajegyet váltott, és a légitársaság által felajánlott járaton már nincs ezen az osztályon hely. Ilyenkor kénytelen az utas a következő járatot megvárni.A gépek meghibásodott alkatrészeit – amelyek nincsenek raktáron – ugyancsak a nemzetközi hálózaton keresztül szerzi meg a Malév – tette hozzá Károlyi Imre. A Boeing cégnek például az európai bázisraktára Hamburgban van, így a fontosabb alkatrészeket innen szerzik be a légitársaságok. Minél kiforrottabb egy légitársaság kapcsolati rendszere, annál kevesebb pótalkatrészt kell helyben tárolni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.